strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Nam June Paik, „Driving Media”, Centrum Sztuki WRO, Wrocaw,25.11.2008 – 25.01.2009

Sabina Czajkowska
Pan od muzyki i ... wideo
Ogldajc wystaw Nam June Paika we WRO, nie mamy raczej odczucia jakiej dramatycznej wizji wiata, gdzie np. roboty przejmuj wadz. Mimo e idea bezporedniej konfrontacji czowieka z technik i katastrofy technologii w XX wieku jest stale obecna w twrczoci Paika (Robot K-456 i jego „wypadek” na ulicach Nowego Jorku podczas jednego z performance, kiedy zosta potrcony przez samochd), najciekawsze w jego pracach s elementy absurdu, nieustanne zadawanie pyta typu „co by byo gdyby?”, przedmioty i idee czsto traktowane z humorem, przymrueniem oka. I icie dadaistyczne zacicie i nieskrpowana wolno.

Nam June Paik, „Route 66”, 1996, fot. Peter Kolb, Kolekcja Petera Kolba, Dsseldorf ,fot. materiay prasowe WRO Art Center

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym