strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Nam June Paik, „Driving Media”, Centrum Sztuki WRO, Wrocław,25.11.2008 – 25.01.2009

Sabina Czajkowska
Pan od muzyki i ... wideo
Oglądając wystawę Nam June Paika we WRO, nie mamy raczej odczucia jakiejś dramatycznej wizji świata, gdzie np. roboty przejmują władzę. Mimo że idea bezpośredniej konfrontacji człowieka z techniką i katastrofy technologii w XX wieku jest stale obecna w twórczości Paika (Robot K-456 i jego „wypadek” na ulicach Nowego Jorku podczas jednego z performance, kiedy został potrącony przez samochód), najciekawsze w jego pracach są elementy absurdu, nieustanne zadawanie pytań typu „co by było gdyby?”, przedmioty i idee często traktowane z humorem, przymrużeniem oka. I iście dadaistyczne zacięcie i nieskrępowana wolność.

Nam June Paik, „Route 66”, 1996, fot. Peter Kolb, Kolekcja Petera Kolba, Düsseldorf ,fot. materiały prasowe WRO Art Center

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym