strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Wszystkie kolory są dozwolone, pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 8.08-12.10.2008

Stanisław Ruksza
Ready mades wielokrotnie odgrewany
Temat korporacyjnej kultury bądź uwikłań w nią sztuki wydaje się już w ostatnich latach mocno wyeksploatowany. Kiedy w 2004 roku Kazimierz Piotrowski realizował wystawę „Inc.”, była ona właściwie łabędzim śpiewem zagadnienia. Bez wątpienia problem istnieje, zwłaszcza w Polsce, w której dominuje dziś postawa „oświeconego cynizmu” i niekwestionowanej supremacji neoliberalizmu ekonomicznego. Nie wystarczy już jednak pseudokrytyczny komentarz względem rynku czy zawłaszczania publicznych przestrzeni. Na podobnej zasadzie „zawłaszczania” wydawała się bazować katowicka wystawa „Wszystkie kolory są dozwolone, pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu” w tamtejszej galerii BWA, ściągnięta z brukselskiego Atelier 340 Muzeum. Wydawała się...

Antoine Perrot, „Effective Picture n°7”, 2005, fot. Materiały prasowe BWA w Katowicach

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym