strona g³ówna > patronaty
wybierz miasto:
B C Æ D G K L £ N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W lutowym „Arteonie” wystawê „Wielka Wojna”, odbywaj±c± siê w Muzeum Sztuki w £odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetkê i rze¼biarsk± twórczo¶æ Stanis³awa Kulona. Prezentacjê „Trzy pocz±tki – 1918, 1945, 1989” we wroc³awskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seriê przybli¿aj±c± szko³ê Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premierê filmu dokumentalnego „Walka: ¿ycie i zaginiona twórczo¶æ Stanis³awa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” ¶rodowisko wroc³awskich artystów sztuk u¿ytkowych omawia Julia B³aszczyñska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka m³odych” Marcin Krajewski przedstawia graficzkê Ewelinê Ko³akowsk±, a Aleksandra Kargul – Magdalenê Obsadn±. W lutowym „Arteonie” tak¿e inne recenzje i artyku³y oraz aktualia i sta³e rubryki.

Ok³adka: Stanis³aw Ignacy Witkiewicz, „Walka (R±banie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, p³ótno, Muzeum Sztuki w £odzi

 

„Wszystkie kolory s± dozwolone, pod warunkiem, ¿e nie przeszkadzaj± w handlu”, Galeria Sztuki Wspó³czesnej BWA w Katowicach, 8.08-12.10.2008

Stanis³aw Ruksza
Ready mades wielokrotnie odgrewany
Temat korporacyjnej kultury b±d¼ uwik³añ w ni± sztuki wydaje siê ju¿ w ostatnich latach mocno wyeksploatowany. Kiedy w 2004 roku Kazimierz Piotrowski realizowa³ wystawê „Inc.”, by³a ona w³a¶ciwie ³abêdzim ¶piewem zagadnienia. Bez w±tpienia problem istnieje, zw³aszcza w Polsce, w której dominuje dzi¶ postawa „o¶wieconego cynizmu” i niekwestionowanej supremacji neoliberalizmu ekonomicznego. Nie wystarczy ju¿ jednak pseudokrytyczny komentarz wzglêdem rynku czy zaw³aszczania publicznych przestrzeni. Na podobnej zasadzie „zaw³aszczania” wydawa³a siê bazowaæ katowicka wystawa „Wszystkie kolory s± dozwolone, pod warunkiem, ¿e nie przeszkadzaj± w handlu” w tamtejszej galerii BWA, ¶ci±gniêta z brukselskiego Atelier 340 Muzeum. Wydawa³a siê...

Antoine Perrot, „Effective Picture n°7”, 2005, fot. Materia³y prasowe BWA w Katowicach

Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym