strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Wszystkie kolory są dozwolone, pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, 8.08-12.10.2008

Stanisław Ruksza
Ready mades wielokrotnie odgrewany
Temat korporacyjnej kultury bądź uwikłań w nią sztuki wydaje się już w ostatnich latach mocno wyeksploatowany. Kiedy w 2004 roku Kazimierz Piotrowski realizował wystawę „Inc.”, była ona właściwie łabędzim śpiewem zagadnienia. Bez wątpienia problem istnieje, zwłaszcza w Polsce, w której dominuje dziś postawa „oświeconego cynizmu” i niekwestionowanej supremacji neoliberalizmu ekonomicznego. Nie wystarczy już jednak pseudokrytyczny komentarz względem rynku czy zawłaszczania publicznych przestrzeni. Na podobnej zasadzie „zawłaszczania” wydawała się bazować katowicka wystawa „Wszystkie kolory są dozwolone, pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu” w tamtejszej galerii BWA, ściągnięta z brukselskiego Atelier 340 Muzeum. Wydawała się...

Antoine Perrot, „Effective Picture n°7”, 2005, fot. Materiały prasowe BWA w Katowicach

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym