strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Mediations Biennale, Muzeum Narodowe, Centrum Kultury Zamek, Stara Drukarnia i inne galerie, Poznań, 3-30.10.2008

Przemysław Jędrowski
Mediacje w Poznaniu
Trzech zagranicznych kuratorów, trzy autorskie wystawy i trzy bardzo różne przestrzenie złożyły się na oś poznańskiego Mediations Biennale. Jak deklarował Tomasz Wendland, pomysłodawca wydarzenia, jego ideą były „mediacja i dialog między równymi kulturami całego świata, budowane na bazie doświadczeń oraz kultury i sztuki Europy Środkowej”. Wystawom głównym towarzyszył Miesiąc Mediacji – cykl pokazów i wydarzeń artystycznych rozlokowanych w różnych przestrzeniach miasta, głównie galeriach. Dzięki tym pokazom globalny zamysł biennale został wzbogacony o polskie i lokalne wątki. Poznańskie biennale, prezentujące sztukę ok. 240 artystów z całego świata, może pretendować do miana najbardziej zaskakującego i obiecującego wydarzenia artystycznego roku. Oparte na czytelnej idei i skupione wokół trzech głównych pokazów biennale, stanowi przede wszystkim dowód, jak istotne, różnorodne i uniwersalne medium komunikacji stanowi dziś sztuka (wiele prac „na oko” wydawało się polskimi). Dowodzi również, że w dobie globalnej komunikacji nawet ośrodki peryferyjne – takie jak Poznań – mogą być w niej istotnym miejscem konfrontacji i dyskusji.

Chen Wei, „Everlasting_Radio_Wave”, 2007, fotografia, fragment wystawy „Corporeal – Technoreal”, fot, materiały prasowe CK Zamek

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym