strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Mediations Biennale, Muzeum Narodowe, Centrum Kultury Zamek, Stara Drukarnia i inne galerie, Pozna, 3-30.10.2008

Przemysaw Jdrowski
Mediacje w Poznaniu
Trzech zagranicznych kuratorw, trzy autorskie wystawy i trzy bardzo rne przestrzenie zoyy si na o poznaskiego Mediations Biennale. Jak deklarowa Tomasz Wendland, pomysodawca wydarzenia, jego ide byy „mediacja i dialog midzy rwnymi kulturami caego wiata, budowane na bazie dowiadcze oraz kultury i sztuki Europy rodkowej”. Wystawom gwnym towarzyszy Miesic Mediacji – cykl pokazw i wydarze artystycznych rozlokowanych w rnych przestrzeniach miasta, gwnie galeriach. Dziki tym pokazom globalny zamys biennale zosta wzbogacony o polskie i lokalne wtki. Poznaskie biennale, prezentujce sztuk ok. 240 artystw z caego wiata, moe pretendowa do miana najbardziej zaskakujcego i obiecujcego wydarzenia artystycznego roku. Oparte na czytelnej idei i skupione wok trzech gwnych pokazw biennale, stanowi przede wszystkim dowd, jak istotne, rnorodne i uniwersalne medium komunikacji stanowi dzi sztuka (wiele prac „na oko” wydawao si polskimi). Dowodzi rwnie, e w dobie globalnej komunikacji nawet orodki peryferyjne – takie jak Pozna – mog by w niej istotnym miejscem konfrontacji i dyskusji.

Chen Wei, „Everlasting_Radio_Wave”, 2007, fotografia, fragment wystawy „Corporeal – Technoreal”, fot, materiay prasowe CK Zamek

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym