strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Mediations Biennale, Muzeum Narodowe, Centrum Kultury Zamek, Stara Drukarnia i inne galerie, Poznań, 3-30.10.2008

Przemysław Jędrowski
Mediacje w Poznaniu
Trzech zagranicznych kuratorów, trzy autorskie wystawy i trzy bardzo różne przestrzenie złożyły się na oś poznańskiego Mediations Biennale. Jak deklarował Tomasz Wendland, pomysłodawca wydarzenia, jego ideą były „mediacja i dialog między równymi kulturami całego świata, budowane na bazie doświadczeń oraz kultury i sztuki Europy Środkowej”. Wystawom głównym towarzyszył Miesiąc Mediacji – cykl pokazów i wydarzeń artystycznych rozlokowanych w różnych przestrzeniach miasta, głównie galeriach. Dzięki tym pokazom globalny zamysł biennale został wzbogacony o polskie i lokalne wątki. Poznańskie biennale, prezentujące sztukę ok. 240 artystów z całego świata, może pretendować do miana najbardziej zaskakującego i obiecującego wydarzenia artystycznego roku. Oparte na czytelnej idei i skupione wokół trzech głównych pokazów biennale, stanowi przede wszystkim dowód, jak istotne, różnorodne i uniwersalne medium komunikacji stanowi dziś sztuka (wiele prac „na oko” wydawało się polskimi). Dowodzi również, że w dobie globalnej komunikacji nawet ośrodki peryferyjne – takie jak Poznań – mogą być w niej istotnym miejscem konfrontacji i dyskusji.

Chen Wei, „Everlasting_Radio_Wave”, 2007, fotografia, fragment wystawy „Corporeal – Technoreal”, fot, materiały prasowe CK Zamek

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym