strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Mediations Biennale, Muzeum Narodowe, Centrum Kultury Zamek, Stara Drukarnia i inne galerie, Pozna, 3-30.10.2008

Przemysaw Jdrowski
Mediacje w Poznaniu
Trzech zagranicznych kuratorw, trzy autorskie wystawy i trzy bardzo rne przestrzenie zoyy si na o poznaskiego Mediations Biennale. Jak deklarowa Tomasz Wendland, pomysodawca wydarzenia, jego ide byy „mediacja i dialog midzy rwnymi kulturami caego wiata, budowane na bazie dowiadcze oraz kultury i sztuki Europy rodkowej”. Wystawom gwnym towarzyszy Miesic Mediacji – cykl pokazw i wydarze artystycznych rozlokowanych w rnych przestrzeniach miasta, gwnie galeriach. Dziki tym pokazom globalny zamys biennale zosta wzbogacony o polskie i lokalne wtki. Poznaskie biennale, prezentujce sztuk ok. 240 artystw z caego wiata, moe pretendowa do miana najbardziej zaskakujcego i obiecujcego wydarzenia artystycznego roku. Oparte na czytelnej idei i skupione wok trzech gwnych pokazw biennale, stanowi przede wszystkim dowd, jak istotne, rnorodne i uniwersalne medium komunikacji stanowi dzi sztuka (wiele prac „na oko” wydawao si polskimi). Dowodzi rwnie, e w dobie globalnej komunikacji nawet orodki peryferyjne – takie jak Pozna – mog by w niej istotnym miejscem konfrontacji i dyskusji.

Chen Wei, „Everlasting_Radio_Wave”, 2007, fotografia, fragment wystawy „Corporeal – Technoreal”, fot, materiay prasowe CK Zamek

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym