strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

VII edycja Festiwalu Dialogu Czterech Kultur „Ojcowie”, Łódź, 5-12.09.2008; wystawy: „C. D. N.” 5-28.09.2008, kurator: Małgorzata Ludwisiak; „Master&a

Lidia Surdyk
Ojciec – człowiek, który był przedtem”
Miasto wielokulturowe, różne etnicznie, społecznie, zmagające się z historią, z własną przeszłością, by móc budować teraźniejszość, unikatowe, inspirujące. W takiej właśnie Łodzi odbyła się na początku września VII już edycja Festiwalu Dialogu Czterech Kultur. Tegoroczne hasło to: „Ojcowie”. Ojcowie jako twórcy, jako fundament, punkt wyjścia i jednocześnie punkt odniesienia dla każdego. Ojcowie widziani nie tylko przez pryzmat genów, dziedzictwa, ale także, a może przede wszystkim, przez historię i przeszłość, własną i przodków. Z takim tematem – motywem „zmagali” się tegoroczni artyści. Jednym z nich była Joanna Rajkowska – gość specjalny festiwalu. (...) Zagadnienie ojcostwa zostało rozwinięte również w dwóch przygotowanych specjalnie na Festiwal wystawach: „C.D.N.” oraz „Master&Monster”. Wokół pierwszego projektu skupili się artyści, którzy odwołali się do swoich korzeni, przodków, pochodzenia. Świadomi, że na całość portretu człowieka składają się nie tylko przekazany materiał genetyczny, ale i własne nabyte doświadczenia oraz historie, próbowali oni we właściwy dla siebie sposób skonfrontować przeszłość z teraźniejszością.

Jakub Stępień, bez tytułu, fot. Łukasz Zbieranowski, materiały prasowe VII Festiwalu Dialogu Czterech Kultur

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym