strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„5TM”, 5. Triennale Modych 2008, Centrum Rzeby Polskiej w Orosku, 21.06-5.10.2008, kurator: Kamil Kuskowski

Przemysaw Jdrowski
Triennale zjedzone przez limaka
W chodzcych na wystaw w Orosku witaa zawieszona nad wejciem pyta z napisem „Sdzia Gwny”. To praca i najcenniejszy artefakt Grupy Sdzia Gwny – tablica znaleziona na poligonie w Bdzinie, ktra daa nazw duetowi performerek z Zielonej Gry. Jednak 5. Triennale Modych nikogo i niczego nie osdza. Prezentowany zbir prac zawiadczy, e nic si nie skoczyo i tak naprawd nic si w polskiej sztuce nie zaczo. Tylko czy rzeczywicie kto jeszcze wierzy w pokoleniowy cig zmian, generacyjnie warunkowane nowe estetyki i awangardy? Jeli tak, triennale byo dla niego rozczarowaniem – wypracowane konwencje sztuki trwaj w najlepsze, a „modym” ani w gowie jakakolwiek rewolucja czy choby spr ze „starymi”. Tym bardziej, e ton wystawie nadaa grupa artystw o wypracowanej formule sztuki, w wikszoci urodzonych w latach 70. ( Laura Pawela, Kobas Laksa, Andrzej Wasilewski, Karol Radziszewski, Wojtek Gilewicz, Marek Glinkowski, Jan Mioduszewski, Arti Grabowski). Sekundowaa im modsza grupa artystw o „wyrobionych” ju nazwiskach (Wojtek Bkowski, Wojciech Doroszuk, Dziewczta Przeszanowne, Tomasz Mrz, Truth, Micha Stachyra, Mariusz Tarkawian, Dwaesha, Zorka Wolny, Galeria Rusz). W sumie 27 artystw i 3 grupy artystyczne.

Olaf Brzeski, „Rzeba zjedzona przez limaka”, 2008, fot. materiay prasowe CRP w Orosku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym