strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„5TM”, 5. Triennale Młodych 2008, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 21.06-5.10.2008, kurator: Kamil Kuskowski

Przemysław Jędrowski
Triennale zjedzone przez ślimaka
W chodzących na wystawę w Orońsku witała zawieszona nad wejściem płyta z napisem „Sędzia Główny”. To praca i najcenniejszy artefakt Grupy Sędzia Główny – tablica znaleziona na poligonie w Będzinie, która dała nazwę duetowi performerek z Zielonej Góry. Jednak 5. Triennale Młodych nikogo i niczego nie osądza. Prezentowany zbiór prac zaświadczył, że nic się nie skończyło i tak naprawdę nic się w polskiej sztuce nie zaczęło. Tylko czy rzeczywiście ktoś jeszcze wierzy w pokoleniowy ciąg zmian, generacyjnie warunkowane nowe estetyki i awangardy? Jeśli tak, triennale było dla niego rozczarowaniem – wypracowane konwencje sztuki trwają w najlepsze, a „młodym” ani w głowie jakakolwiek rewolucja czy choćby spór ze „starymi”. Tym bardziej, że ton wystawie nadała grupa artystów o wypracowanej formule sztuki, w większości urodzonych w latach 70. ( Laura Pawela, Kobas Laksa, Andrzej Wasilewski, Karol Radziszewski, Wojtek Gilewicz, Marek Glinkowski, Jan Mioduszewski, Arti Grabowski). Sekundowała im młodsza grupa artystów o „wyrobionych” już nazwiskach (Wojtek Bąkowski, Wojciech Doroszuk, Dziewczęta Przeszanowne, Tomasz Mróz, Truth, Michał Stachyra, Mariusz Tarkawian, Dwaesha, Zorka Wolny, Galeria Rusz). W sumie 27 artystów i 3 grupy artystyczne.

Olaf Brzeski, „Rzeźba zjedzona przez ślimaka”, 2008, fot. materiały prasowe CRP w Orońsku

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym