strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„5TM”, 5. Triennale Młodych 2008, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 21.06-5.10.2008, kurator: Kamil Kuskowski

Przemysław Jędrowski
Triennale zjedzone przez ślimaka
W chodzących na wystawę w Orońsku witała zawieszona nad wejściem płyta z napisem „Sędzia Główny”. To praca i najcenniejszy artefakt Grupy Sędzia Główny – tablica znaleziona na poligonie w Będzinie, która dała nazwę duetowi performerek z Zielonej Góry. Jednak 5. Triennale Młodych nikogo i niczego nie osądza. Prezentowany zbiór prac zaświadczył, że nic się nie skończyło i tak naprawdę nic się w polskiej sztuce nie zaczęło. Tylko czy rzeczywiście ktoś jeszcze wierzy w pokoleniowy ciąg zmian, generacyjnie warunkowane nowe estetyki i awangardy? Jeśli tak, triennale było dla niego rozczarowaniem – wypracowane konwencje sztuki trwają w najlepsze, a „młodym” ani w głowie jakakolwiek rewolucja czy choćby spór ze „starymi”. Tym bardziej, że ton wystawie nadała grupa artystów o wypracowanej formule sztuki, w większości urodzonych w latach 70. ( Laura Pawela, Kobas Laksa, Andrzej Wasilewski, Karol Radziszewski, Wojtek Gilewicz, Marek Glinkowski, Jan Mioduszewski, Arti Grabowski). Sekundowała im młodsza grupa artystów o „wyrobionych” już nazwiskach (Wojtek Bąkowski, Wojciech Doroszuk, Dziewczęta Przeszanowne, Tomasz Mróz, Truth, Michał Stachyra, Mariusz Tarkawian, Dwaesha, Zorka Wolny, Galeria Rusz). W sumie 27 artystów i 3 grupy artystyczne.

Olaf Brzeski, „Rzeźba zjedzona przez ślimaka”, 2008, fot. materiały prasowe CRP w Orońsku

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym