strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„5TM”, 5. Triennale Modych 2008, Centrum Rzeby Polskiej w Orosku, 21.06-5.10.2008, kurator: Kamil Kuskowski

Przemysaw Jdrowski
Triennale zjedzone przez limaka
W chodzcych na wystaw w Orosku witaa zawieszona nad wejciem pyta z napisem „Sdzia Gwny”. To praca i najcenniejszy artefakt Grupy Sdzia Gwny – tablica znaleziona na poligonie w Bdzinie, ktra daa nazw duetowi performerek z Zielonej Gry. Jednak 5. Triennale Modych nikogo i niczego nie osdza. Prezentowany zbir prac zawiadczy, e nic si nie skoczyo i tak naprawd nic si w polskiej sztuce nie zaczo. Tylko czy rzeczywicie kto jeszcze wierzy w pokoleniowy cig zmian, generacyjnie warunkowane nowe estetyki i awangardy? Jeli tak, triennale byo dla niego rozczarowaniem – wypracowane konwencje sztuki trwaj w najlepsze, a „modym” ani w gowie jakakolwiek rewolucja czy choby spr ze „starymi”. Tym bardziej, e ton wystawie nadaa grupa artystw o wypracowanej formule sztuki, w wikszoci urodzonych w latach 70. ( Laura Pawela, Kobas Laksa, Andrzej Wasilewski, Karol Radziszewski, Wojtek Gilewicz, Marek Glinkowski, Jan Mioduszewski, Arti Grabowski). Sekundowaa im modsza grupa artystw o „wyrobionych” ju nazwiskach (Wojtek Bkowski, Wojciech Doroszuk, Dziewczta Przeszanowne, Tomasz Mrz, Truth, Micha Stachyra, Mariusz Tarkawian, Dwaesha, Zorka Wolny, Galeria Rusz). W sumie 27 artystw i 3 grupy artystyczne.

Olaf Brzeski, „Rzeba zjedzona przez limaka”, 2008, fot. materiay prasowe CRP w Orosku

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym