strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Artyści zewnętrzni. Out of sth”, BWA Galeria Awangarda, Wrocław, 18.07-17.08.2008

Natalia Kaliś
Styl ulicy
Wydaje się, że pokazywanie street artu w galerii jest kompletnym nieporozumieniem i że powinniśmy go raczej oglądać na ulicy, tam gdzie pierwotnie powstaje. Tymczasem najczęściej znamy go właśnie z galerii. Ixi color, zapytany w jednym z wywiadów, dlaczego jednak wystawia w instytucjach, powiedział: „Mogę wykorzystywać instytucje wystawiennicze do celu, do jakiego zostały powołane, czyli do uruchomienia jakiegoś komentarza i refleksji wokół mojej sztuki”. To jedna z najprostszych i najciekawszych wypowiedzi na ten temat. Zaczęliśmy dyskutować i pisać o street arcie, bo pojawił się w oficjalnym obiegu. Ten mechanizm działa bezbłędnie. Dlatego szukając po ulicach Wrocławia prac artystów uczestniczących w wystawie „Out of sth”, można po raz pierwszy zwrócić uwagę na prace innych street artystów. Czy te wyselekcjonowane przez kuratorów są lepsze? Tak, ale nie do końca.

Peter Fuss, „Who killed Barack Obama?”, 2008, fot. dzięki uprzejmości artysty

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym