strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Artyci zewntrzni. Out of sth”, BWA Galeria Awangarda, Wrocaw, 18.07-17.08.2008

Natalia Kali
Styl ulicy
Wydaje si, e pokazywanie street artu w galerii jest kompletnym nieporozumieniem i e powinnimy go raczej oglda na ulicy, tam gdzie pierwotnie powstaje. Tymczasem najczciej znamy go wanie z galerii. Ixi color, zapytany w jednym z wywiadw, dlaczego jednak wystawia w instytucjach, powiedzia: „Mog wykorzystywa instytucje wystawiennicze do celu, do jakiego zostay powoane, czyli do uruchomienia jakiego komentarza i refleksji wok mojej sztuki”. To jedna z najprostszych i najciekawszych wypowiedzi na ten temat. Zaczlimy dyskutowa i pisa o street arcie, bo pojawi si w oficjalnym obiegu. Ten mechanizm dziaa bezbdnie. Dlatego szukajc po ulicach Wrocawia prac artystw uczestniczcych w wystawie „Out of sth”, mona po raz pierwszy zwrci uwag na prace innych street artystw. Czy te wyselekcjonowane przez kuratorw s lepsze? Tak, ale nie do koca.

Peter Fuss, „Who killed Barack Obama?”, 2008, fot. dziki uprzejmoci artysty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym