strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Pierwszy krok... w stronę kolekcji zachodniej sztuki współczesnej”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 31.05.2008 – 31.08.2009

Magdalena Moskalewicz
Klasycy bliskiej przyszłości? Kolekcja Rafaela Jablonki w krakowskim Muzeum Narodowym
Muzeum Narodowe w Krakowie właśnie poczyniło „Pierwszy krok” na drodze do stworzenia kolekcji zachodniej sztuki współczesnej, jak wyjaśniająco brzmi tytuł odbywającej się tam obecnie wystawy. Krok ten można uznać za pierwszy w podwójnym sensie, gdyż żadne z polskich muzeów narodowych w zasadzie nie gromadzi najnowszych dzieł sztuki z międzynarodowego obiegu, ograniczając się do twórców rodzimych. (Chlubnym wyjątkiem jest w tej kwestii Muzeum Sztuki w Łodzi, które jednak nie posiada statusu „narodowego”.) Depozyt składający się z czterdziestu prac, dający podwaliny pod taką kolekcję, złożył w Muzeum Narodowym w Krakowie Rafael Jablonka (Rafał Jabłonka), polski marszand mieszkający w Niemczech i właściciel galerii specjalizującej się w najnowszej sztuce amerykańskiej.

David LaChapelle, „Cathedral”, 2006, © David LaChapelle, kolekcja prywatna, fot. materiały prasowe MN w Krakowie

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym