strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Pierwszy krok... w stron kolekcji zachodniej sztuki wspczesnej”, Muzeum Narodowe w Krakowie, 31.05.2008 – 31.08.2009

Magdalena Moskalewicz
Klasycy bliskiej przyszoci? Kolekcja Rafaela Jablonki w krakowskim Muzeum Narodowym
Muzeum Narodowe w Krakowie wanie poczynio „Pierwszy krok” na drodze do stworzenia kolekcji zachodniej sztuki wspczesnej, jak wyjaniajco brzmi tytu odbywajcej si tam obecnie wystawy. Krok ten mona uzna za pierwszy w podwjnym sensie, gdy adne z polskich muzew narodowych w zasadzie nie gromadzi najnowszych dzie sztuki z midzynarodowego obiegu, ograniczajc si do twrcw rodzimych. (Chlubnym wyjtkiem jest w tej kwestii Muzeum Sztuki w odzi, ktre jednak nie posiada statusu „narodowego”.) Depozyt skadajcy si z czterdziestu prac, dajcy podwaliny pod tak kolekcj, zoy w Muzeum Narodowym w Krakowie Rafael Jablonka (Rafa Jabonka), polski marszand mieszkajcy w Niemczech i waciciel galerii specjalizujcej si w najnowszej sztuce amerykaskiej.

David LaChapelle, „Cathedral”, 2006, © David LaChapelle, kolekcja prywatna, fot. materiay prasowe MN w Krakowie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym