strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Opaka 1965/1, galeria Atlas Sztuki w odzi, od 10.10. do 7.12.2003 r.

Magorzata Ludwisiak
Doskonao dnia smego
W dzkiej galerii Atlas Sztuki Roman Opaka eksperymentuje z prototypem idealnej formy wystawienniczej dla dziea „Opaka 1965/1 - ”. Projekt Oktogonu ma stanowi „kropk nad i” w realizowanym przez artyst konsekwentnie od ponad 30 lat Programie.
Liczone obrazy Opaki s najpeniejszym i najdoskonalszym wyrazem koncepcji, ktra latami nurtowaa artyst. Przypomnijmy, Olnienie, Wielki Wybuch datuje si na rok 1965, kiedy to artysta stworzy pierwszy Detal swego Programu – namalowa bia cyfr 1 w lewym grnym naroniku czarnego ptna. Od tego czasu nieustannie powica si jednemu zadaniu: „skandowaniu czasu”, wizualizacji jego biegu. Oswajanie przez Opak nieskoczonoci osiga peni w projekcie Oktogonu. Cyfra osiem od zawsze w wiecie symboliki judeochrzecijaskiej przypisana bya wiecznoci. Rwnie w modelu makroprogresji Opaki semka zajmuje miejsce szczeglne. Artysta wyliczy, e tempo jego malarskiego odliczania pozwala mu na osignicie siedmiu sidemek (7777777 – siedem milionw siedemset siedemdziesit siedem tysicy siedemset siedemdziesit siedem) pod koniec ycia. Osiem semek natomiast stanowi, wedug jego szacunkw, „nieosigaln granic czasoprzestrzeni ludzkiej egzystencji”. 7777777 stanowi wic miar ludzkiego ycia, 88888888 – horyzont nieskoczonoci. Idealna, architektoniczna forma Oktogonu jest otwarciem si na nieskoczono. „Na siedmiu bokach Oktogonu znale si moe siedem Detali, smy za bok bdzie zawsze otwarciem si na nieosigalne, na nienamalowane osiem semek” – pisze w katalogu wystawy Jarosaw Lubiak. „Oktogon jest form, w jakiej bdzie mogo by eksponowane dzieo »Opaka 1965/1 -  po mierci artysty (...). Roman Opaka chce bowiem wykluczy moliwo sytuacji, w ktrej przypadkowo, tak wytrwale eliminowana przez niego z dziea, wtargnie do niego wskutek arbitralnych decyzji wystawienniczych” – czytamy. Idealno dziea i jego formy wystawienniczej sytuuje je poza czasem.

Roman Opaka w galerii Atlas Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym