strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Opaka 1965/1, galeria Atlas Sztuki w odzi, od 10.10. do 7.12.2003 r.

Magorzata Ludwisiak
Doskonao dnia smego
W dzkiej galerii Atlas Sztuki Roman Opaka eksperymentuje z prototypem idealnej formy wystawienniczej dla dziea „Opaka 1965/1 - ”. Projekt Oktogonu ma stanowi „kropk nad i” w realizowanym przez artyst konsekwentnie od ponad 30 lat Programie.
Liczone obrazy Opaki s najpeniejszym i najdoskonalszym wyrazem koncepcji, ktra latami nurtowaa artyst. Przypomnijmy, Olnienie, Wielki Wybuch datuje si na rok 1965, kiedy to artysta stworzy pierwszy Detal swego Programu – namalowa bia cyfr 1 w lewym grnym naroniku czarnego ptna. Od tego czasu nieustannie powica si jednemu zadaniu: „skandowaniu czasu”, wizualizacji jego biegu. Oswajanie przez Opak nieskoczonoci osiga peni w projekcie Oktogonu. Cyfra osiem od zawsze w wiecie symboliki judeochrzecijaskiej przypisana bya wiecznoci. Rwnie w modelu makroprogresji Opaki semka zajmuje miejsce szczeglne. Artysta wyliczy, e tempo jego malarskiego odliczania pozwala mu na osignicie siedmiu sidemek (7777777 – siedem milionw siedemset siedemdziesit siedem tysicy siedemset siedemdziesit siedem) pod koniec ycia. Osiem semek natomiast stanowi, wedug jego szacunkw, „nieosigaln granic czasoprzestrzeni ludzkiej egzystencji”. 7777777 stanowi wic miar ludzkiego ycia, 88888888 – horyzont nieskoczonoci. Idealna, architektoniczna forma Oktogonu jest otwarciem si na nieskoczono. „Na siedmiu bokach Oktogonu znale si moe siedem Detali, smy za bok bdzie zawsze otwarciem si na nieosigalne, na nienamalowane osiem semek” – pisze w katalogu wystawy Jarosaw Lubiak. „Oktogon jest form, w jakiej bdzie mogo by eksponowane dzieo »Opaka 1965/1 -  po mierci artysty (...). Roman Opaka chce bowiem wykluczy moliwo sytuacji, w ktrej przypadkowo, tak wytrwale eliminowana przez niego z dziea, wtargnie do niego wskutek arbitralnych decyzji wystawienniczych” – czytamy. Idealno dziea i jego formy wystawienniczej sytuuje je poza czasem.

Roman Opaka w galerii Atlas Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym