strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Opaka 1965/1, galeria Atlas Sztuki w odzi, od 10.10. do 7.12.2003 r.

Magorzata Ludwisiak
Doskonao dnia smego
W dzkiej galerii Atlas Sztuki Roman Opaka eksperymentuje z prototypem idealnej formy wystawienniczej dla dziea „Opaka 1965/1 - ”. Projekt Oktogonu ma stanowi „kropk nad i” w realizowanym przez artyst konsekwentnie od ponad 30 lat Programie.
Liczone obrazy Opaki s najpeniejszym i najdoskonalszym wyrazem koncepcji, ktra latami nurtowaa artyst. Przypomnijmy, Olnienie, Wielki Wybuch datuje si na rok 1965, kiedy to artysta stworzy pierwszy Detal swego Programu – namalowa bia cyfr 1 w lewym grnym naroniku czarnego ptna. Od tego czasu nieustannie powica si jednemu zadaniu: „skandowaniu czasu”, wizualizacji jego biegu. Oswajanie przez Opak nieskoczonoci osiga peni w projekcie Oktogonu. Cyfra osiem od zawsze w wiecie symboliki judeochrzecijaskiej przypisana bya wiecznoci. Rwnie w modelu makroprogresji Opaki semka zajmuje miejsce szczeglne. Artysta wyliczy, e tempo jego malarskiego odliczania pozwala mu na osignicie siedmiu sidemek (7777777 – siedem milionw siedemset siedemdziesit siedem tysicy siedemset siedemdziesit siedem) pod koniec ycia. Osiem semek natomiast stanowi, wedug jego szacunkw, „nieosigaln granic czasoprzestrzeni ludzkiej egzystencji”. 7777777 stanowi wic miar ludzkiego ycia, 88888888 – horyzont nieskoczonoci. Idealna, architektoniczna forma Oktogonu jest otwarciem si na nieskoczono. „Na siedmiu bokach Oktogonu znale si moe siedem Detali, smy za bok bdzie zawsze otwarciem si na nieosigalne, na nienamalowane osiem semek” – pisze w katalogu wystawy Jarosaw Lubiak. „Oktogon jest form, w jakiej bdzie mogo by eksponowane dzieo »Opaka 1965/1 -  po mierci artysty (...). Roman Opaka chce bowiem wykluczy moliwo sytuacji, w ktrej przypadkowo, tak wytrwale eliminowana przez niego z dziea, wtargnie do niego wskutek arbitralnych decyzji wystawienniczych” – czytamy. Idealno dziea i jego formy wystawienniczej sytuuje je poza czasem.

Roman Opaka w galerii Atlas Sztuki w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym