strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L O P R S T W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wspominamy rok 2017 - najpikniejsz wystaw, najgupsze wydarzenie, pozytywn tendencj, niepokojce zjawiska i miejsce, ktre zaistniao. Twrczo Modiglianiego w kontekcie londyskiej wystawy w Tate Modern omawia Wodzimierz Wrzesiski. Berlisk realizacj Jamesa Turrella prezentuje Wojciech Delikta. Karolina Staszak przedstawia malarstwo Andrzeja Biernackiego, a Marcin Krajewski rekomenduje obrazy Rafaa Borcza. 
Ponadto: wystaw „Wyzwanie moderny. Wiede i Zagrzeb okoo 1900” w wiedeskim Belvedere recenzuje Grayna Krzechowicz. Anna Bartosiewicz przyblia pokaz „In the stream of time” odbywajcy si w BWA w Bydgoszczy. W rubryce „Rynek sztuki” Dorota aglewska omawia tajniki aukcji. Zbigniew Jan Makowski dzieli si refleksjami po filmie „The Square” Rubena stlunda, a konferencj dotyczc problemw wczesnej polskiej awangardy przypomina Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym numerze jak zawsze: felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

Festiwal „mikro_makro”, Galeria Interdyscyplinarna, MCK Supsk, 10.10-2.12.2007

Przemysaw Jdrowski
W skali „mikro_makro”
Czwar­te­go kwiet­nia 2008 ro­ku w Ga­le­rii In­ter­dy­scy­pli­nar­nej w Sup­sku od­by si wer­ni­sa wy­sta­wy „Czer­wo­na ni” Ali­ce Østerbøg, 60-let­niej de­biu­tant­ki z Da­nii, kt­rej sztu­ka opie­ra si na swo­bod­nym mik­so­wa­niu tech­nik mul­ti­me­dial­nych z dzia­a­nia­mi per­for­mer­ski­mi i ma­lar­stwem. Østerbøg przy­je­cha­a do Pol­ski na za­pro­sze­nie pro­wa­dz­ce­go ga­le­ri Lu­do­mi­ra Fran­cza­ka i sp­dzi­a w Sup­sku dwa ty­go­dnie, re­ali­zu­jc ko­lej­ny pro­jekt. „Ali­ce jest »no­wa«, wic nie ma dla niej z g­ry okre­lo­ne­go miej­sca, a prze­cie po­wszech­nie wia­do­mo, e de­biu­tan­ci »mu­sz« mie dwa­dzie­cia, naj­wy­ej trzy­dzie­ci lat. Po­nad­to w Da­nii, tak jak w Pol­sce, dzia­a te in­ny me­cha­nizm – wy­sta­wa w za­gra­nicz­nej ga­le­rii uwia­ry­god­nia ar­ty­st w je­go kra­ju. W tym kon­tek­cie za­pro­sze­nie Ali­ce to pro­wo­ka­cja uzmy­sa­wia­j­ca r­ne for­my wy­klu­cze­nia i pe­ry­fe­ryj­no­ci w sztu­ce i y­ciu” – anon­so­wa du­sk ar­tyst­k Fran­czak.

Za­rw­no ro­dzaj sztu­ki pre­zen­to­wa­nej przez Ali­ce Østerbøg, jak i za­pro­sze­nie ar­tyst­ki sta­no­wi kon­ty­nu­acj pro­gra­mu fe­sti­wa­lu „mi­kro_ma­kro”. Im­pre­za zor­ga­ni­zo­wa­na przez Lu­do­mi­ra Fran­cza­ka i Mar­ci­na Dy­mi­te­ra od­by­wa­a si w pa­dzier­ni­ku, li­sto­pa­dzie i grud­niu ubie­ge­go ro­ku w Ga­le­rii In­ter­dy­scy­pli­nar­nej, dzia­a­j­cej przy Mo­dzie­o­wym Cen­trum Kul­tu­ry w Sup­sku. Fe­sti­wal sta­no­wi plat­for­m kon­tak­tu i wsp­pra­cy po­mi­dzy ar­ty­sta­mi dzia­a­j­cy­mi na po­gra­ni­czu ta­kich dys­cy­plin, jak mu­zy­ka, per­for­man­ce, ta­niec, li­te­ra­tu­ra i wszel­kie­go ro­dza­ju sztu­ki wi­zu­al­ne. Kon­cep­cyj­nie mia am­bi­cj pre­zen­ta­cji ukry­tych zja­wisk sztu­ki wsp­cze­snej i lu­dzi sto­j­cych na ubo­czu ofi­cjal­nych nur­tw, a ma­j­cych wpyw na to, co dzie­je si obec­nie w kul­tu­rze pol­skiej i wia­to­wej. 

Mamma Baer/Kommisar Hjuler, koncert i performance w Supsku, fot. U. Sawicka

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym