strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Jerzy Nowosielski, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 22.03.do 27.04.2003 r.

Marcin Krasny
Kurator, narrator
Jeli przyjmiemy, e rzeczywicie w epoce ponowoczesnej mamy do czynienia z niewiarygodnie olbrzymim przyrostem znacze, na wystawie retrospektywnej Jerzego Nowosielskiego znajdziemy tego doskona ilustracj. ciany wybudowanej w salach Zachty skomplikowanej architektonicznej struktury, nasuwajcej nawet skojarzenia z labiryntem zostay miejscami wypenione obrazami tak gsto, e w nawarstwieniu znakw waciwie gubi si ich sens. Konwencjonalne podziay na poszczeglne sale - etapy ycia i twrczoci artysty, straciy racj bytu. Ich miejsce zaja pltanina korytarzy, ktrych kade zaamanie odkrywa kolejny, zaskakujcy zestaw wielobarwnych ideogramw. Jedno z odgazie ukazuje mozaik zawieszonych ciasno obok siebie, stykajcych si krawdziami obrazw, ktrych granice zacieraj si przez to do tego stopnia, e pocztkowo wrd natoku znacze percepcja litociwie ustpuje pola oszoomieniu. Pierwsze skojarzenie to XIX-wieczne Salony. Drugie - obwieszony malowidami mur przy bramie Floriaskiej w Krakowie. Niestosowne? Mona dyskutowa z kuratorem na temat takiego uksztatowania ekspozycji, ale mona si te zastanowi, czy wydobya ona co nowego z twrczoci artysty. Wystawa ta bowiem jest w peni autorskim dzieem Andrzeja Starmacha - waciciela galerii w Krakowie, ktry od pocztku promuje twrczo Nowosielskiego. Przygotowa on szkic do projektu rozplanowania architektury wewntrznej, a take zawiesi obrazy w takim porzdku, jaki uwaa za waciwy.

Jerzy Nowosielski, "Pywaczki", olej na ptnie, 1953 r. W. Teresa i Andrzej Starmachowie, fot. materiay prasowe Zachty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym