strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Jerzy Nowosielski, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 22.03.do 27.04.2003 r.

Marcin Krasny
Kurator, narrator
Jeli przyjmiemy, e rzeczywicie w epoce ponowoczesnej mamy do czynienia z niewiarygodnie olbrzymim przyrostem znacze, na wystawie retrospektywnej Jerzego Nowosielskiego znajdziemy tego doskona ilustracj. ciany wybudowanej w salach Zachty skomplikowanej architektonicznej struktury, nasuwajcej nawet skojarzenia z labiryntem zostay miejscami wypenione obrazami tak gsto, e w nawarstwieniu znakw waciwie gubi si ich sens. Konwencjonalne podziay na poszczeglne sale - etapy ycia i twrczoci artysty, straciy racj bytu. Ich miejsce zaja pltanina korytarzy, ktrych kade zaamanie odkrywa kolejny, zaskakujcy zestaw wielobarwnych ideogramw. Jedno z odgazie ukazuje mozaik zawieszonych ciasno obok siebie, stykajcych si krawdziami obrazw, ktrych granice zacieraj si przez to do tego stopnia, e pocztkowo wrd natoku znacze percepcja litociwie ustpuje pola oszoomieniu. Pierwsze skojarzenie to XIX-wieczne Salony. Drugie - obwieszony malowidami mur przy bramie Floriaskiej w Krakowie. Niestosowne? Mona dyskutowa z kuratorem na temat takiego uksztatowania ekspozycji, ale mona si te zastanowi, czy wydobya ona co nowego z twrczoci artysty. Wystawa ta bowiem jest w peni autorskim dzieem Andrzeja Starmacha - waciciela galerii w Krakowie, ktry od pocztku promuje twrczo Nowosielskiego. Przygotowa on szkic do projektu rozplanowania architektury wewntrznej, a take zawiesi obrazy w takim porzdku, jaki uwaa za waciwy.

Jerzy Nowosielski, "Pywaczki", olej na ptnie, 1953 r. W. Teresa i Andrzej Starmachowie, fot. materiay prasowe Zachty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym