strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Jerzy Nowosielski, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 22.03.do 27.04.2003 r.

Marcin Krasny
Kurator, narrator
Jeli przyjmiemy, e rzeczywicie w epoce ponowoczesnej mamy do czynienia z niewiarygodnie olbrzymim przyrostem znacze, na wystawie retrospektywnej Jerzego Nowosielskiego znajdziemy tego doskona ilustracj. ciany wybudowanej w salach Zachty skomplikowanej architektonicznej struktury, nasuwajcej nawet skojarzenia z labiryntem zostay miejscami wypenione obrazami tak gsto, e w nawarstwieniu znakw waciwie gubi si ich sens. Konwencjonalne podziay na poszczeglne sale - etapy ycia i twrczoci artysty, straciy racj bytu. Ich miejsce zaja pltanina korytarzy, ktrych kade zaamanie odkrywa kolejny, zaskakujcy zestaw wielobarwnych ideogramw. Jedno z odgazie ukazuje mozaik zawieszonych ciasno obok siebie, stykajcych si krawdziami obrazw, ktrych granice zacieraj si przez to do tego stopnia, e pocztkowo wrd natoku znacze percepcja litociwie ustpuje pola oszoomieniu. Pierwsze skojarzenie to XIX-wieczne Salony. Drugie - obwieszony malowidami mur przy bramie Floriaskiej w Krakowie. Niestosowne? Mona dyskutowa z kuratorem na temat takiego uksztatowania ekspozycji, ale mona si te zastanowi, czy wydobya ona co nowego z twrczoci artysty. Wystawa ta bowiem jest w peni autorskim dzieem Andrzeja Starmacha - waciciela galerii w Krakowie, ktry od pocztku promuje twrczo Nowosielskiego. Przygotowa on szkic do projektu rozplanowania architektury wewntrznej, a take zawiesi obrazy w takim porzdku, jaki uwaa za waciwy.

Jerzy Nowosielski, "Pywaczki", olej na ptnie, 1953 r. W. Teresa i Andrzej Starmachowie, fot. materiay prasowe Zachty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym