strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Jerzy Nowosielski, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 22.03.do 27.04.2003 r.

Marcin Krasny
Kurator, narrator
Jeli przyjmiemy, e rzeczywicie w epoce ponowoczesnej mamy do czynienia z niewiarygodnie olbrzymim przyrostem znacze, na wystawie retrospektywnej Jerzego Nowosielskiego znajdziemy tego doskona ilustracj. ciany wybudowanej w salach Zachty skomplikowanej architektonicznej struktury, nasuwajcej nawet skojarzenia z labiryntem zostay miejscami wypenione obrazami tak gsto, e w nawarstwieniu znakw waciwie gubi si ich sens. Konwencjonalne podziay na poszczeglne sale - etapy ycia i twrczoci artysty, straciy racj bytu. Ich miejsce zaja pltanina korytarzy, ktrych kade zaamanie odkrywa kolejny, zaskakujcy zestaw wielobarwnych ideogramw. Jedno z odgazie ukazuje mozaik zawieszonych ciasno obok siebie, stykajcych si krawdziami obrazw, ktrych granice zacieraj si przez to do tego stopnia, e pocztkowo wrd natoku znacze percepcja litociwie ustpuje pola oszoomieniu. Pierwsze skojarzenie to XIX-wieczne Salony. Drugie - obwieszony malowidami mur przy bramie Floriaskiej w Krakowie. Niestosowne? Mona dyskutowa z kuratorem na temat takiego uksztatowania ekspozycji, ale mona si te zastanowi, czy wydobya ona co nowego z twrczoci artysty. Wystawa ta bowiem jest w peni autorskim dzieem Andrzeja Starmacha - waciciela galerii w Krakowie, ktry od pocztku promuje twrczo Nowosielskiego. Przygotowa on szkic do projektu rozplanowania architektury wewntrznej, a take zawiesi obrazy w takim porzdku, jaki uwaa za waciwy.

Jerzy Nowosielski, "Pywaczki", olej na ptnie, 1953 r. W. Teresa i Andrzej Starmachowie, fot. materiay prasowe Zachty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym