strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Jerzy Nowosielski, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 22.03.do 27.04.2003 r.

Marcin Krasny
Kurator, narrator
Jeli przyjmiemy, e rzeczywicie w epoce ponowoczesnej mamy do czynienia z niewiarygodnie olbrzymim przyrostem znacze, na wystawie retrospektywnej Jerzego Nowosielskiego znajdziemy tego doskona ilustracj. ciany wybudowanej w salach Zachty skomplikowanej architektonicznej struktury, nasuwajcej nawet skojarzenia z labiryntem zostay miejscami wypenione obrazami tak gsto, e w nawarstwieniu znakw waciwie gubi si ich sens. Konwencjonalne podziay na poszczeglne sale - etapy ycia i twrczoci artysty, straciy racj bytu. Ich miejsce zaja pltanina korytarzy, ktrych kade zaamanie odkrywa kolejny, zaskakujcy zestaw wielobarwnych ideogramw. Jedno z odgazie ukazuje mozaik zawieszonych ciasno obok siebie, stykajcych si krawdziami obrazw, ktrych granice zacieraj si przez to do tego stopnia, e pocztkowo wrd natoku znacze percepcja litociwie ustpuje pola oszoomieniu. Pierwsze skojarzenie to XIX-wieczne Salony. Drugie - obwieszony malowidami mur przy bramie Floriaskiej w Krakowie. Niestosowne? Mona dyskutowa z kuratorem na temat takiego uksztatowania ekspozycji, ale mona si te zastanowi, czy wydobya ona co nowego z twrczoci artysty. Wystawa ta bowiem jest w peni autorskim dzieem Andrzeja Starmacha - waciciela galerii w Krakowie, ktry od pocztku promuje twrczo Nowosielskiego. Przygotowa on szkic do projektu rozplanowania architektury wewntrznej, a take zawiesi obrazy w takim porzdku, jaki uwaa za waciwy.

Jerzy Nowosielski, "Pywaczki", olej na ptnie, 1953 r. W. Teresa i Andrzej Starmachowie, fot. materiay prasowe Zachty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym