strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Stranicy dokw - Dockwatchers, Instytut Sztuki Wyspa, Gdask, od 02.09. do 30.10.2005 r.

Monika Polak
Stranicy pamici
Wydarzenia historyczne, zwaszcza przeomowe, byy i s tematem wanym dla artystw. Z tej gazi wywodzi si nurt sztuki krytycznej i wszystkie realizacje odnoszce si do biecych zmian w rnych dziedzinach ycia, np. w polityce, ekologii, stosunkach spoecznych. Na wystawie „Stranicy dokw” w gdaskim Instytucie Sztuki Wyspa odnajdziemy bezporednie lub porednie odwoania do historii i jej percepcji oraz analiz mitu, ikon „Solidarnoci”, stereotypw mylowych i selektywnoci ludzkiej pamici. Mit „Solidarnoci” w kontekcie tej wystawy zosta odarty z patosu i odbrzowiony. Artyci podkrelili, e wielo relacji i wspomnie, rnorodno sposobw przywoywania faktw wyklucza istnienie jednej prawdy. Jedyna suszna interpretacja jest utopi. Wydarzenia odarte z kontekstu, bezwiednie przywoywane i mieszane symbole, relacje bez sigania do rde wypaczaj histori i zmieniaj stosunek czowieka do faktw z przeszoci. Nie bdc wiadkami zdarze, nie mogc dotrze do prawdy, czowiekowi pozostaje tworzenie wasnej historii, naginanie faktw w granicach wasnej wyobrani, mitomania zamiast patriotyzmu.

Jadwiga Sawicka, "Dawno i nieprawda", instalacja 2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym