strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

Stranicy dokw - Dockwatchers, Instytut Sztuki Wyspa, Gdask, od 02.09. do 30.10.2005 r.

Monika Polak
Stranicy pamici
Wydarzenia historyczne, zwaszcza przeomowe, byy i s tematem wanym dla artystw. Z tej gazi wywodzi si nurt sztuki krytycznej i wszystkie realizacje odnoszce si do biecych zmian w rnych dziedzinach ycia, np. w polityce, ekologii, stosunkach spoecznych. Na wystawie „Stranicy dokw” w gdaskim Instytucie Sztuki Wyspa odnajdziemy bezporednie lub porednie odwoania do historii i jej percepcji oraz analiz mitu, ikon „Solidarnoci”, stereotypw mylowych i selektywnoci ludzkiej pamici. Mit „Solidarnoci” w kontekcie tej wystawy zosta odarty z patosu i odbrzowiony. Artyci podkrelili, e wielo relacji i wspomnie, rnorodno sposobw przywoywania faktw wyklucza istnienie jednej prawdy. Jedyna suszna interpretacja jest utopi. Wydarzenia odarte z kontekstu, bezwiednie przywoywane i mieszane symbole, relacje bez sigania do rde wypaczaj histori i zmieniaj stosunek czowieka do faktw z przeszoci. Nie bdc wiadkami zdarze, nie mogc dotrze do prawdy, czowiekowi pozostaje tworzenie wasnej historii, naginanie faktw w granicach wasnej wyobrani, mitomania zamiast patriotyzmu.

Jadwiga Sawicka, "Dawno i nieprawda", instalacja 2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym