strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Stranicy dokw - Dockwatchers, Instytut Sztuki Wyspa, Gdask, od 02.09. do 30.10.2005 r.

Monika Polak
Stranicy pamici
Wydarzenia historyczne, zwaszcza przeomowe, byy i s tematem wanym dla artystw. Z tej gazi wywodzi si nurt sztuki krytycznej i wszystkie realizacje odnoszce si do biecych zmian w rnych dziedzinach ycia, np. w polityce, ekologii, stosunkach spoecznych. Na wystawie „Stranicy dokw” w gdaskim Instytucie Sztuki Wyspa odnajdziemy bezporednie lub porednie odwoania do historii i jej percepcji oraz analiz mitu, ikon „Solidarnoci”, stereotypw mylowych i selektywnoci ludzkiej pamici. Mit „Solidarnoci” w kontekcie tej wystawy zosta odarty z patosu i odbrzowiony. Artyci podkrelili, e wielo relacji i wspomnie, rnorodno sposobw przywoywania faktw wyklucza istnienie jednej prawdy. Jedyna suszna interpretacja jest utopi. Wydarzenia odarte z kontekstu, bezwiednie przywoywane i mieszane symbole, relacje bez sigania do rde wypaczaj histori i zmieniaj stosunek czowieka do faktw z przeszoci. Nie bdc wiadkami zdarze, nie mogc dotrze do prawdy, czowiekowi pozostaje tworzenie wasnej historii, naginanie faktw w granicach wasnej wyobrani, mitomania zamiast patriotyzmu.

Jadwiga Sawicka, "Dawno i nieprawda", instalacja 2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym