strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Stranicy dokw - Dockwatchers, Instytut Sztuki Wyspa, Gdask, od 02.09. do 30.10.2005 r.

Monika Polak
Stranicy pamici
Wydarzenia historyczne, zwaszcza przeomowe, byy i s tematem wanym dla artystw. Z tej gazi wywodzi si nurt sztuki krytycznej i wszystkie realizacje odnoszce si do biecych zmian w rnych dziedzinach ycia, np. w polityce, ekologii, stosunkach spoecznych. Na wystawie „Stranicy dokw” w gdaskim Instytucie Sztuki Wyspa odnajdziemy bezporednie lub porednie odwoania do historii i jej percepcji oraz analiz mitu, ikon „Solidarnoci”, stereotypw mylowych i selektywnoci ludzkiej pamici. Mit „Solidarnoci” w kontekcie tej wystawy zosta odarty z patosu i odbrzowiony. Artyci podkrelili, e wielo relacji i wspomnie, rnorodno sposobw przywoywania faktw wyklucza istnienie jednej prawdy. Jedyna suszna interpretacja jest utopi. Wydarzenia odarte z kontekstu, bezwiednie przywoywane i mieszane symbole, relacje bez sigania do rde wypaczaj histori i zmieniaj stosunek czowieka do faktw z przeszoci. Nie bdc wiadkami zdarze, nie mogc dotrze do prawdy, czowiekowi pozostaje tworzenie wasnej historii, naginanie faktw w granicach wasnej wyobrani, mitomania zamiast patriotyzmu.

Jadwiga Sawicka, "Dawno i nieprawda", instalacja 2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym