strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„Imperium zmysw”, Stary Browar w Poznaniu, Sodownia, 8-31.12.2007

Piotr Bernatowicz
Zmysy pod kontrol

Imperium zmysw – gdy si zastanowi nad tym hasem, kryje ono sprzeczno. Imperium oznacza ten szczeglny rodzaj wadzy, ktry opiera si na prawie, na sile, zmysy za to domena ulotna, kraina osb wymykajcych si bezwzgldnej logice wadzy. Haso to stao si tytuem wystawy Katedry Intermediw Akademii Sztuki Piknych w Poznaniu. I w tym wypadku sprzeczno jest adekwatna. Akademia to – czy chcemy, czy nie – obszar sprawowania wadzy, relacji dominacji i podporzdkowania. Z drugiej jednak strony, wadza ta dotyka sfery wyjtkowej, obszaru zmysw, co moe czyni j jeszcze bardziej bezwzgldn. Potwierdza to praca Konrada Smoleskiego, jedna z ciekawszych pokazywanych na wystawie. Artysta sfilmowa si w akcie samobiczowania: widok nagiego, wtego ciaa, na ktrym uderzajce rzgi zostawiaj krwawe lady, kontrastuje z surowym i chodnym pomieszczeniem, wygldajcym jak typowy szkolny korytarz ze cianami pokrytymi lamperi o bliej nie sprecyzowanym kolorze. Biczowaniu towarzysz napisy – dowody przewin: „nie chodziem na lekcje rysunku”, „jestem leniwy” itp. Czy to nie przekonujcy dowd, e proces edukacji moe dotkn do ywego?

Konrad Smoleski, „Nie chodziem na lekcje rysunku”, kadr z filmu, 2001, fot. materiay prasowe Katedry Intermediw ASP w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym