strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Imperium zmysw”, Stary Browar w Poznaniu, Sodownia, 8-31.12.2007

Piotr Bernatowicz
Zmysy pod kontrol

Imperium zmysw – gdy si zastanowi nad tym hasem, kryje ono sprzeczno. Imperium oznacza ten szczeglny rodzaj wadzy, ktry opiera si na prawie, na sile, zmysy za to domena ulotna, kraina osb wymykajcych si bezwzgldnej logice wadzy. Haso to stao si tytuem wystawy Katedry Intermediw Akademii Sztuki Piknych w Poznaniu. I w tym wypadku sprzeczno jest adekwatna. Akademia to – czy chcemy, czy nie – obszar sprawowania wadzy, relacji dominacji i podporzdkowania. Z drugiej jednak strony, wadza ta dotyka sfery wyjtkowej, obszaru zmysw, co moe czyni j jeszcze bardziej bezwzgldn. Potwierdza to praca Konrada Smoleskiego, jedna z ciekawszych pokazywanych na wystawie. Artysta sfilmowa si w akcie samobiczowania: widok nagiego, wtego ciaa, na ktrym uderzajce rzgi zostawiaj krwawe lady, kontrastuje z surowym i chodnym pomieszczeniem, wygldajcym jak typowy szkolny korytarz ze cianami pokrytymi lamperi o bliej nie sprecyzowanym kolorze. Biczowaniu towarzysz napisy – dowody przewin: „nie chodziem na lekcje rysunku”, „jestem leniwy” itp. Czy to nie przekonujcy dowd, e proces edukacji moe dotkn do ywego?

Konrad Smoleski, „Nie chodziem na lekcje rysunku”, kadr z filmu, 2001, fot. materiay prasowe Katedry Intermediw ASP w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym