strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Barbara Falender”, Centrum Rzeby Polskiejw Orosku, 10.11.2007 – 31.01.2008

Magorzata Szyk
Barbary Falender z(a)mysy kamienia
Na wystawie w Orosku widz zosta skonfrontowany z pracami z okresu niemal 35-letniej dziaalnoci Barbary Falender. Jest to wic najwiksza dotd retrospektywna wystawa tej rzebiarki, ktra odkrywa nie do szeroko znan twrczo „na nowo”. W ukadzie chronologicznym pokazano prace od przeomu lat 1973/1974 a do dzie najnowszych, z 2007 roku, ktre tworz swego rodzaju map – nie tylko problematyczno-stylistyczn, ale i geograficzn. Wspln opowie o rzebie wedug Barbary Falender snuj bowiem razem z fizycznie obecnymi pracami podwieszone banery z reprodukcjami dzie plenerowych, m.in. zagranicznych.

Barbara Falender, „Midzy jaw i snem”, 1977, fot. Jan Gaworski, materiay prasowe CRP w Orosku

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym