strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Barbara Falender”, Centrum Rzeźby Polskiejw Orońsku, 10.11.2007 – 31.01.2008

Małgorzata Szyk
Barbary Falender z(a)mysły kamienia
Na wystawie w Orońsku widz został skonfrontowany z pracami z okresu niemal 35-letniej działalności Barbary Falender. Jest to więc największa dotąd retrospektywna wystawa tej rzeźbiarki, która odkrywa nie dość szeroko znaną twórczość „na nowo”. W układzie chronologicznym pokazano prace od przełomu lat 1973/1974 aż do dzieł najnowszych, z 2007 roku, które tworzą swego rodzaju mapę – nie tylko problematyczno-stylistyczną, ale i geograficzną. Wspólną opowieść o rzeźbie według Barbary Falender snują bowiem razem z fizycznie obecnymi pracami podwieszone banery z reprodukcjami dzieł plenerowych, m.in. zagranicznych.

Barbara Falender, „Między jawą i snem”, 1977, fot. Jan Gaworski, materiały prasowe CRP w Orońsku

 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym