strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007, seria wydawnicza „Biblioteka f5”, wydawca: Galeria f5 & Ksigarnia Fotogr

Dorota uczak
O fotografii i pamici
Tytuowy obraz utajony (Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007) odnosi si do etapu powstawania zdjcia, tu po nawietleniu, kiedy wizerunek jest ju de facto zapisany, pozostaje jednak nadal niewidoczny a do momentu zanurzenia papieru lub filmu w wywoywaczu. Autorka proponuje rozszerzenie pojcia na okrelenie wszystkich wyobrae zachowanych w ludzkiej pamici, „utajonych w niej”, moliwych do ukazania tylko „poprzez szczeglny proces przywoania”. Tym samym cechy charakterystyczne dla recepcji fotografii, skoncentrowanej wok zagadnienia pamici, staj si punktem wyjcia zarwno dla refleksji nad samym medium, jak i nad mechanizmami rzdzcymi pamici w dobie wszechobecnej kultury wizualnej.

Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007, seria wydawnicza „Biblioteka f5”, wydawca: Galeria f5 & Ksigarnia Fotograficzna

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym