strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007, seria wydawnicza „Biblioteka f5”, wydawca: Galeria f5 & Ksigarnia Fotogr

Dorota uczak
O fotografii i pamici
Tytuowy obraz utajony (Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007) odnosi si do etapu powstawania zdjcia, tu po nawietleniu, kiedy wizerunek jest ju de facto zapisany, pozostaje jednak nadal niewidoczny a do momentu zanurzenia papieru lub filmu w wywoywaczu. Autorka proponuje rozszerzenie pojcia na okrelenie wszystkich wyobrae zachowanych w ludzkiej pamici, „utajonych w niej”, moliwych do ukazania tylko „poprzez szczeglny proces przywoania”. Tym samym cechy charakterystyczne dla recepcji fotografii, skoncentrowanej wok zagadnienia pamici, staj si punktem wyjcia zarwno dla refleksji nad samym medium, jak i nad mechanizmami rzdzcymi pamici w dobie wszechobecnej kultury wizualnej.

Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007, seria wydawnicza „Biblioteka f5”, wydawca: Galeria f5 & Ksigarnia Fotograficzna

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym