strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007, seria wydawnicza „Biblioteka f5”, wydawca: Galeria f5 & Ksigarnia Fotogr

Dorota uczak
O fotografii i pamici
Tytuowy obraz utajony (Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007) odnosi si do etapu powstawania zdjcia, tu po nawietleniu, kiedy wizerunek jest ju de facto zapisany, pozostaje jednak nadal niewidoczny a do momentu zanurzenia papieru lub filmu w wywoywaczu. Autorka proponuje rozszerzenie pojcia na okrelenie wszystkich wyobrae zachowanych w ludzkiej pamici, „utajonych w niej”, moliwych do ukazania tylko „poprzez szczeglny proces przywoania”. Tym samym cechy charakterystyczne dla recepcji fotografii, skoncentrowanej wok zagadnienia pamici, staj si punktem wyjcia zarwno dla refleksji nad samym medium, jak i nad mechanizmami rzdzcymi pamici w dobie wszechobecnej kultury wizualnej.

Marianna Michaowska, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamici”, Krakw 2007, seria wydawnicza „Biblioteka f5”, wydawca: Galeria f5 & Ksigarnia Fotograficzna

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym