strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Ilona Karwiska, „Warszawskie neony”, Paac Kultury i Nauki, Warszawa, 10-25.11.2007

Magdalena Moskalewicz
wiata wielkiego miasta
Neon wraca do ask. Szerokie zainteresowanie tym czsto zapomnianym elementem przestrzeni miejskiej, lekcewaonym ze wzgldu na skojarzenia z minion epok historii Polski i traktowanym jako jej niechciany relikt, rozbudzio si wiosn zeszego roku. Wtedy wanie Paulina Oowska, artystka modego pokolenia, ktra zwraca si chtnie w swojej twrczoci ku rnym poetykom modernizmu, postanowia za zyski ze sprzeday malowanych przez siebie obrazw odnowi neon „Siatkarka”, znajdujcy si na jednym z budynkw przy placu Konstytucji w Warszawie, a umieszczony tam w 1961 roku jako reklama sklepu sportowego. (...) Oowska postawia na rewitalizacj, podczas gdy inna artystka, Ilona Karwiska, postanowia dokona artystycznej archiwizacji. Fotografowaa warszawskie neony – dokumentujc je czsto w ostatnim momencie przed usuniciem z oryginalnej lokalizacji – a zdjcia zaprezentowaa na wystawie w londyskiej galerii Capital Culture (maj 2007). Zainteresowanie neonami zaowocowao kolejn prezentacj w Londynie (podczas Poland Street Festival w padzierniku 2007 roku) oraz listopadow wystaw w Paacu Kultury i Nauki w Warszawie (...). Zainteresowanie tymi starymi iluminowanymi znakami reklamowymi nie jest bezpodstawne. Warszawskie neony to rzeczywicie arcydziea swojego gatunku – projektowane w latach 50. i 60. przez dziaajcych wwczas artystw, zaskakuj wyjtkow typografi i umiejtnym spleceniem walorw estetycznych z funkcj uytkow. W latach swojej wietlnej wietnoci dodaway stolicy prestiu – jako e neony, poczwszy od momentu swojej pierwszej prezentacji na Expo 1910 roku w Paryu, niemal natychmiast stay si znakiem rozpoznawczym kadej liczcej si metropolii.

Ilona Karwiska, materiay prasowe „Gazety Wyborczej”

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym