strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Ilona Karwiska, „Warszawskie neony”, Paac Kultury i Nauki, Warszawa, 10-25.11.2007

Magdalena Moskalewicz
wiata wielkiego miasta
Neon wraca do ask. Szerokie zainteresowanie tym czsto zapomnianym elementem przestrzeni miejskiej, lekcewaonym ze wzgldu na skojarzenia z minion epok historii Polski i traktowanym jako jej niechciany relikt, rozbudzio si wiosn zeszego roku. Wtedy wanie Paulina Oowska, artystka modego pokolenia, ktra zwraca si chtnie w swojej twrczoci ku rnym poetykom modernizmu, postanowia za zyski ze sprzeday malowanych przez siebie obrazw odnowi neon „Siatkarka”, znajdujcy si na jednym z budynkw przy placu Konstytucji w Warszawie, a umieszczony tam w 1961 roku jako reklama sklepu sportowego. (...) Oowska postawia na rewitalizacj, podczas gdy inna artystka, Ilona Karwiska, postanowia dokona artystycznej archiwizacji. Fotografowaa warszawskie neony – dokumentujc je czsto w ostatnim momencie przed usuniciem z oryginalnej lokalizacji – a zdjcia zaprezentowaa na wystawie w londyskiej galerii Capital Culture (maj 2007). Zainteresowanie neonami zaowocowao kolejn prezentacj w Londynie (podczas Poland Street Festival w padzierniku 2007 roku) oraz listopadow wystaw w Paacu Kultury i Nauki w Warszawie (...). Zainteresowanie tymi starymi iluminowanymi znakami reklamowymi nie jest bezpodstawne. Warszawskie neony to rzeczywicie arcydziea swojego gatunku – projektowane w latach 50. i 60. przez dziaajcych wwczas artystw, zaskakuj wyjtkow typografi i umiejtnym spleceniem walorw estetycznych z funkcj uytkow. W latach swojej wietlnej wietnoci dodaway stolicy prestiu – jako e neony, poczwszy od momentu swojej pierwszej prezentacji na Expo 1910 roku w Paryu, niemal natychmiast stay si znakiem rozpoznawczym kadej liczcej si metropolii.

Ilona Karwiska, materiay prasowe „Gazety Wyborczej”

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym