strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Ilona Karwiska, „Warszawskie neony”, Paac Kultury i Nauki, Warszawa, 10-25.11.2007

Magdalena Moskalewicz
wiata wielkiego miasta
Neon wraca do ask. Szerokie zainteresowanie tym czsto zapomnianym elementem przestrzeni miejskiej, lekcewaonym ze wzgldu na skojarzenia z minion epok historii Polski i traktowanym jako jej niechciany relikt, rozbudzio si wiosn zeszego roku. Wtedy wanie Paulina Oowska, artystka modego pokolenia, ktra zwraca si chtnie w swojej twrczoci ku rnym poetykom modernizmu, postanowia za zyski ze sprzeday malowanych przez siebie obrazw odnowi neon „Siatkarka”, znajdujcy si na jednym z budynkw przy placu Konstytucji w Warszawie, a umieszczony tam w 1961 roku jako reklama sklepu sportowego. (...) Oowska postawia na rewitalizacj, podczas gdy inna artystka, Ilona Karwiska, postanowia dokona artystycznej archiwizacji. Fotografowaa warszawskie neony – dokumentujc je czsto w ostatnim momencie przed usuniciem z oryginalnej lokalizacji – a zdjcia zaprezentowaa na wystawie w londyskiej galerii Capital Culture (maj 2007). Zainteresowanie neonami zaowocowao kolejn prezentacj w Londynie (podczas Poland Street Festival w padzierniku 2007 roku) oraz listopadow wystaw w Paacu Kultury i Nauki w Warszawie (...). Zainteresowanie tymi starymi iluminowanymi znakami reklamowymi nie jest bezpodstawne. Warszawskie neony to rzeczywicie arcydziea swojego gatunku – projektowane w latach 50. i 60. przez dziaajcych wwczas artystw, zaskakuj wyjtkow typografi i umiejtnym spleceniem walorw estetycznych z funkcj uytkow. W latach swojej wietlnej wietnoci dodaway stolicy prestiu – jako e neony, poczwszy od momentu swojej pierwszej prezentacji na Expo 1910 roku w Paryu, niemal natychmiast stay si znakiem rozpoznawczym kadej liczcej si metropolii.

Ilona Karwiska, materiay prasowe „Gazety Wyborczej”

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym