strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Ilona Karwiska, „Warszawskie neony”, Paac Kultury i Nauki, Warszawa, 10-25.11.2007

Magdalena Moskalewicz
wiata wielkiego miasta
Neon wraca do ask. Szerokie zainteresowanie tym czsto zapomnianym elementem przestrzeni miejskiej, lekcewaonym ze wzgldu na skojarzenia z minion epok historii Polski i traktowanym jako jej niechciany relikt, rozbudzio si wiosn zeszego roku. Wtedy wanie Paulina Oowska, artystka modego pokolenia, ktra zwraca si chtnie w swojej twrczoci ku rnym poetykom modernizmu, postanowia za zyski ze sprzeday malowanych przez siebie obrazw odnowi neon „Siatkarka”, znajdujcy si na jednym z budynkw przy placu Konstytucji w Warszawie, a umieszczony tam w 1961 roku jako reklama sklepu sportowego. (...) Oowska postawia na rewitalizacj, podczas gdy inna artystka, Ilona Karwiska, postanowia dokona artystycznej archiwizacji. Fotografowaa warszawskie neony – dokumentujc je czsto w ostatnim momencie przed usuniciem z oryginalnej lokalizacji – a zdjcia zaprezentowaa na wystawie w londyskiej galerii Capital Culture (maj 2007). Zainteresowanie neonami zaowocowao kolejn prezentacj w Londynie (podczas Poland Street Festival w padzierniku 2007 roku) oraz listopadow wystaw w Paacu Kultury i Nauki w Warszawie (...). Zainteresowanie tymi starymi iluminowanymi znakami reklamowymi nie jest bezpodstawne. Warszawskie neony to rzeczywicie arcydziea swojego gatunku – projektowane w latach 50. i 60. przez dziaajcych wwczas artystw, zaskakuj wyjtkow typografi i umiejtnym spleceniem walorw estetycznych z funkcj uytkow. W latach swojej wietlnej wietnoci dodaway stolicy prestiu – jako e neony, poczwszy od momentu swojej pierwszej prezentacji na Expo 1910 roku w Paryu, niemal natychmiast stay si znakiem rozpoznawczym kadej liczcej si metropolii.

Ilona Karwiska, materiay prasowe „Gazety Wyborczej”

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym