strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Ilona Karwiska, „Warszawskie neony”, Paac Kultury i Nauki, Warszawa, 10-25.11.2007

Magdalena Moskalewicz
wiata wielkiego miasta
Neon wraca do ask. Szerokie zainteresowanie tym czsto zapomnianym elementem przestrzeni miejskiej, lekcewaonym ze wzgldu na skojarzenia z minion epok historii Polski i traktowanym jako jej niechciany relikt, rozbudzio si wiosn zeszego roku. Wtedy wanie Paulina Oowska, artystka modego pokolenia, ktra zwraca si chtnie w swojej twrczoci ku rnym poetykom modernizmu, postanowia za zyski ze sprzeday malowanych przez siebie obrazw odnowi neon „Siatkarka”, znajdujcy si na jednym z budynkw przy placu Konstytucji w Warszawie, a umieszczony tam w 1961 roku jako reklama sklepu sportowego. (...) Oowska postawia na rewitalizacj, podczas gdy inna artystka, Ilona Karwiska, postanowia dokona artystycznej archiwizacji. Fotografowaa warszawskie neony – dokumentujc je czsto w ostatnim momencie przed usuniciem z oryginalnej lokalizacji – a zdjcia zaprezentowaa na wystawie w londyskiej galerii Capital Culture (maj 2007). Zainteresowanie neonami zaowocowao kolejn prezentacj w Londynie (podczas Poland Street Festival w padzierniku 2007 roku) oraz listopadow wystaw w Paacu Kultury i Nauki w Warszawie (...). Zainteresowanie tymi starymi iluminowanymi znakami reklamowymi nie jest bezpodstawne. Warszawskie neony to rzeczywicie arcydziea swojego gatunku – projektowane w latach 50. i 60. przez dziaajcych wwczas artystw, zaskakuj wyjtkow typografi i umiejtnym spleceniem walorw estetycznych z funkcj uytkow. W latach swojej wietlnej wietnoci dodaway stolicy prestiu – jako e neony, poczwszy od momentu swojej pierwszej prezentacji na Expo 1910 roku w Paryu, niemal natychmiast stay si znakiem rozpoznawczym kadej liczcej si metropolii.

Ilona Karwiska, materiay prasowe „Gazety Wyborczej”

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym