strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Stranicy dokw - Dockwatchers, Instytut Sztuki Wyspa, Gdask, od 02.09. do 31.10.2005 r.

Zapomnie histori?
Z Rene Lckiem, Cecile Paris i Fanny Adler rozmawia Agata Rogo
Agata Rogo: Zostalicie zaproszeni do udziau w wystawie „Stranicy dokw” w Instytucie Sztuki Wyspa, odnoszcej si do historii, gdzie pretekstem s obchody 25-lecia „Solidarnoci”. Jestecie rwnie pierwszymi rezydentami ISW. Co sdzicie o obchodach 25-lecia „Solidarnoci” i jak wasze realizacje odnosz si do tej problematyki?
Rene Lck:
By w stoczni, w ktrej zrodzia si „Solidarno” – to bardzo interesujce wraenie. Nie ma to jednak dla mnie wikszego znaczenia, czy jest to 5., 15., 25. czy 50. rocznica. Wane jest to, e by to jeden z istotniejszych punktw historii Europy. Dziki „Solidarnoci” co si zmienio. Ciesz si, e jestem tutaj i mog w pewien sposb doczy do idei „Solidarnoci”.
Cecile Paris: To trudne pytanie... jestem po raz pierwszy w Polsce i czuj si bardziej jak kto, kto odkrywa ten kraj. Jeli za chodzi o „Solidarno”, pamitam to wydarzenie z telewizji, kiedy miaam 10 lat, i czuj si niesamowicie, e mog by wanie tutaj po 25 latach. Myl, e wsplnie z Fanny Adler bdziemy wypracowywa znaczenie pojcia „urodzin” i czci. Jednoczenie jestemy troch nieufne wobec spektakularnych wydarze i obchodw zwizanych z rocznic „Solidarnoci”.
Fanny Adler: Moja refleksja nad „Solidarnoci” (miaam sze lat, kiedy ruch ten zacz swoj dziaalno) jest zwizana ze wspomnieniami wizualnymi (wizerunek telewizyjny) oraz relacj moich rodzicw, ktrzy byli zaangaowani w t spraw. Dowiedziaam si w Gdasku naprawd wiele o „Solidarnoci” i o drodze, jak przeszli ludzie – konteksty i opresje – aby odbudowa wolno w Polsce. Zanim przyjechaam na rezydencj do ISW, obawiaam si troch, czy artyci s w stanie co jeszcze doda do tej problematyki.

Fanny Adler, "Zota flaga", instalacja 2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym