strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Stranicy dokw - Dockwatchers, Instytut Sztuki Wyspa, Gdask, od 02.09. do 31.10.2005 r.

Zapomnie histori?
Z Rene Lckiem, Cecile Paris i Fanny Adler rozmawia Agata Rogo
Agata Rogo: Zostalicie zaproszeni do udziau w wystawie „Stranicy dokw” w Instytucie Sztuki Wyspa, odnoszcej si do historii, gdzie pretekstem s obchody 25-lecia „Solidarnoci”. Jestecie rwnie pierwszymi rezydentami ISW. Co sdzicie o obchodach 25-lecia „Solidarnoci” i jak wasze realizacje odnosz si do tej problematyki?
Rene Lck:
By w stoczni, w ktrej zrodzia si „Solidarno” – to bardzo interesujce wraenie. Nie ma to jednak dla mnie wikszego znaczenia, czy jest to 5., 15., 25. czy 50. rocznica. Wane jest to, e by to jeden z istotniejszych punktw historii Europy. Dziki „Solidarnoci” co si zmienio. Ciesz si, e jestem tutaj i mog w pewien sposb doczy do idei „Solidarnoci”.
Cecile Paris: To trudne pytanie... jestem po raz pierwszy w Polsce i czuj si bardziej jak kto, kto odkrywa ten kraj. Jeli za chodzi o „Solidarno”, pamitam to wydarzenie z telewizji, kiedy miaam 10 lat, i czuj si niesamowicie, e mog by wanie tutaj po 25 latach. Myl, e wsplnie z Fanny Adler bdziemy wypracowywa znaczenie pojcia „urodzin” i czci. Jednoczenie jestemy troch nieufne wobec spektakularnych wydarze i obchodw zwizanych z rocznic „Solidarnoci”.
Fanny Adler: Moja refleksja nad „Solidarnoci” (miaam sze lat, kiedy ruch ten zacz swoj dziaalno) jest zwizana ze wspomnieniami wizualnymi (wizerunek telewizyjny) oraz relacj moich rodzicw, ktrzy byli zaangaowani w t spraw. Dowiedziaam si w Gdasku naprawd wiele o „Solidarnoci” i o drodze, jak przeszli ludzie – konteksty i opresje – aby odbudowa wolno w Polsce. Zanim przyjechaam na rezydencj do ISW, obawiaam si troch, czy artyci s w stanie co jeszcze doda do tej problematyki.

Fanny Adler, "Zota flaga", instalacja 2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym