strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

\"Mechaniczna pomarańcza\", Galeria Sektor I, GCK, Katowice, 6.07-28.09.2007

Stanisław Ruksza
Alex Horror Show?

Projekt „Mechaniczna pomarańcza” w katowickiej galerii Sektor I wpisał się w modne eksperymenty przekształcania galerii w klub (przypomnieć wypada projekty bytomskiej Kroniki Elektropopklub w Bytomiu w 2005 roku czy tegoroczną klubokawiarnię Umpolen w wiedeńskim Museum Quartier), jak i w liczne artystyczne eksploracje wątków kina Stanleya Kubricka i powieści Anthony’ego Burgessa.
Odwołanie się do kultowego filmu było dużym atutem – gwarantowało „samograja”, ale niosło zagrożenie uproszczeń. Z jednej strony, nawiązanie do wystroju filmowego Korova Milk Bar przywoływało pociągający pop-art Allena Jonesa czy oldschoolowy dizajn, dając artystom powód do ciekawych działań formalnych. Z drugiej, dynamiczna historia Alexa, oddającego się bez reszty pierwotnemu instynktowi niszczenia, uosabiającego anarchistyczne popędy, podejmowała problem sprzeczności między skłonnościami jednostki a wymogami życia społecznego, tworząc wizję świata-więzienia nowoczesnej cywilizacji. To wszystko wciąż aktualne kwestie, eksplorowane przez artystów w ostatnich kilkunastu latach.

Paweł Althamer, „Piknik”, fot. materiały prasowe Galerii Sektor I w Katowicach

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym