strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

\"Mechaniczna pomaracza\", Galeria Sektor I, GCK, Katowice, 6.07-28.09.2007

Stanisaw Ruksza
Alex Horror Show?

Projekt „Mechaniczna pomaracza” w katowickiej galerii Sektor I wpisa si w modne eksperymenty przeksztacania galerii w klub (przypomnie wypada projekty bytomskiej Kroniki Elektropopklub w Bytomiu w 2005 roku czy tegoroczn klubokawiarni Umpolen w wiedeskim Museum Quartier), jak i w liczne artystyczne eksploracje wtkw kina Stanleya Kubricka i powieci Anthony’ego Burgessa.
Odwoanie si do kultowego filmu byo duym atutem – gwarantowao „samograja”, ale nioso zagroenie uproszcze. Z jednej strony, nawizanie do wystroju filmowego Korova Milk Bar przywoywao pocigajcy pop-art Allena Jonesa czy oldschoolowy dizajn, dajc artystom powd do ciekawych dziaa formalnych. Z drugiej, dynamiczna historia Alexa, oddajcego si bez reszty pierwotnemu instynktowi niszczenia, uosabiajcego anarchistyczne popdy, podejmowaa problem sprzecznoci midzy skonnociami jednostki a wymogami ycia spoecznego, tworzc wizj wiata-wizienia nowoczesnej cywilizacji. To wszystko wci aktualne kwestie, eksplorowane przez artystw w ostatnich kilkunastu latach.

Pawe Althamer, „Piknik”, fot. materiay prasowe Galerii Sektor I w Katowicach

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym