strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

\"Mechaniczna pomaracza\", Galeria Sektor I, GCK, Katowice, 6.07-28.09.2007

Stanisaw Ruksza
Alex Horror Show?

Projekt „Mechaniczna pomaracza” w katowickiej galerii Sektor I wpisa si w modne eksperymenty przeksztacania galerii w klub (przypomnie wypada projekty bytomskiej Kroniki Elektropopklub w Bytomiu w 2005 roku czy tegoroczn klubokawiarni Umpolen w wiedeskim Museum Quartier), jak i w liczne artystyczne eksploracje wtkw kina Stanleya Kubricka i powieci Anthony’ego Burgessa.
Odwoanie si do kultowego filmu byo duym atutem – gwarantowao „samograja”, ale nioso zagroenie uproszcze. Z jednej strony, nawizanie do wystroju filmowego Korova Milk Bar przywoywao pocigajcy pop-art Allena Jonesa czy oldschoolowy dizajn, dajc artystom powd do ciekawych dziaa formalnych. Z drugiej, dynamiczna historia Alexa, oddajcego si bez reszty pierwotnemu instynktowi niszczenia, uosabiajcego anarchistyczne popdy, podejmowaa problem sprzecznoci midzy skonnociami jednostki a wymogami ycia spoecznego, tworzc wizj wiata-wizienia nowoczesnej cywilizacji. To wszystko wci aktualne kwestie, eksplorowane przez artystw w ostatnich kilkunastu latach.

Pawe Althamer, „Piknik”, fot. materiay prasowe Galerii Sektor I w Katowicach

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym