strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

\"Mechaniczna pomarańcza\", Galeria Sektor I, GCK, Katowice, 6.07-28.09.2007

Stanisław Ruksza
Alex Horror Show?

Projekt „Mechaniczna pomarańcza” w katowickiej galerii Sektor I wpisał się w modne eksperymenty przekształcania galerii w klub (przypomnieć wypada projekty bytomskiej Kroniki Elektropopklub w Bytomiu w 2005 roku czy tegoroczną klubokawiarnię Umpolen w wiedeńskim Museum Quartier), jak i w liczne artystyczne eksploracje wątków kina Stanleya Kubricka i powieści Anthony’ego Burgessa.
Odwołanie się do kultowego filmu było dużym atutem – gwarantowało „samograja”, ale niosło zagrożenie uproszczeń. Z jednej strony, nawiązanie do wystroju filmowego Korova Milk Bar przywoływało pociągający pop-art Allena Jonesa czy oldschoolowy dizajn, dając artystom powód do ciekawych działań formalnych. Z drugiej, dynamiczna historia Alexa, oddającego się bez reszty pierwotnemu instynktowi niszczenia, uosabiającego anarchistyczne popędy, podejmowała problem sprzeczności między skłonnościami jednostki a wymogami życia społecznego, tworząc wizję świata-więzienia nowoczesnej cywilizacji. To wszystko wciąż aktualne kwestie, eksplorowane przez artystów w ostatnich kilkunastu latach.

Paweł Althamer, „Piknik”, fot. materiały prasowe Galerii Sektor I w Katowicach

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym