strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Jerzy Bere, \"Sztuka zgina ycie\", Bunkier Sztuki, Krakw, 13.06-9.09.2007

Stanisaw Ruksza
Bere w czasach »recydywy romantyzmu«
W 1996 roku w poznaskim Muzeum Narodowym odbya si dua wystawa Jerzego Beresia „Zwidy, wyrocznie, otarze, wyzwania”. Sankcjonowaa go w „przepisywanej” na nowo polskiej historii sztuki (swoj drog jest to proces ledwo w Polsce zaczty i niedokoczony) jako wzorcowy przykad osobnego artysty, nawizujcego do romantycznej koncepcji tworzenia. Wystawa w krakowskim Bunkrze Sztuki nie jest now retrospektyw pokazujc „dziea zebrane”. Nie stara si te na si nadpisa nowych moliwoci odczytywania jego dziea (nie powtarza bdu warszawskiej wystawy Tadeusza Kantora „Interior imaginacji”, karkoomnie ograniczajcej twrczo artysty do do wtpliwych tez). Prezentuje gwnie dokumentacje filmowe i fotograficzne akcji artysty, dajc okazj do dzisiejszego „testu” tej sztuki oraz samej postawy twrcy.

Jerzy Bere, „Manifestacja romantyczna’, 2001, fot. Marek Gardulski, materiay prasowe Bunkra Sztuki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym