strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Jerzy Bere, \"Sztuka zgina ycie\", Bunkier Sztuki, Krakw, 13.06-9.09.2007

Stanisaw Ruksza
Bere w czasach »recydywy romantyzmu«
W 1996 roku w poznaskim Muzeum Narodowym odbya si dua wystawa Jerzego Beresia „Zwidy, wyrocznie, otarze, wyzwania”. Sankcjonowaa go w „przepisywanej” na nowo polskiej historii sztuki (swoj drog jest to proces ledwo w Polsce zaczty i niedokoczony) jako wzorcowy przykad osobnego artysty, nawizujcego do romantycznej koncepcji tworzenia. Wystawa w krakowskim Bunkrze Sztuki nie jest now retrospektyw pokazujc „dziea zebrane”. Nie stara si te na si nadpisa nowych moliwoci odczytywania jego dziea (nie powtarza bdu warszawskiej wystawy Tadeusza Kantora „Interior imaginacji”, karkoomnie ograniczajcej twrczo artysty do do wtpliwych tez). Prezentuje gwnie dokumentacje filmowe i fotograficzne akcji artysty, dajc okazj do dzisiejszego „testu” tej sztuki oraz samej postawy twrcy.

Jerzy Bere, „Manifestacja romantyczna’, 2001, fot. Marek Gardulski, materiay prasowe Bunkra Sztuki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym