strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Jerzy Bereś, \"Sztuka zgina życie\", Bunkier Sztuki, Kraków, 13.06-9.09.2007

Stanisław Ruksza
Bereś w czasach »recydywy romantyzmu«
W 1996 roku w poznańskim Muzeum Narodowym odbyła się duża wystawa Jerzego Beresia „Zwidy, wyrocznie, ołtarze, wyzwania”. Sankcjonowała go w „przepisywanej” na nowo polskiej historii sztuki (swoją drogą jest to proces ledwo w Polsce zaczęty i niedokończony) jako wzorcowy przykład osobnego artysty, nawiązującego do romantycznej koncepcji tworzenia. Wystawa w krakowskim Bunkrze Sztuki nie jest nową retrospektywą pokazującą „dzieła zebrane”. Nie stara się też na siłę nadpisać nowych możliwości odczytywania jego dzieła (nie powtarza błędu warszawskiej wystawy Tadeusza Kantora „Interior imaginacji”, karkołomnie ograniczającej twórczość artysty do dość wątpliwych tez). Prezentuje głównie dokumentacje filmowe i fotograficzne akcji artysty, dając okazję do dzisiejszego „testu” tej sztuki oraz samej postawy twórcy.

Jerzy Bereś, „Manifestacja romantyczna’, 2001, fot. Marek Gardulski, materiały prasowe Bunkra Sztuki

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym