strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Jerzy Bere, \"Sztuka zgina ycie\", Bunkier Sztuki, Krakw, 13.06-9.09.2007

Stanisaw Ruksza
Bere w czasach »recydywy romantyzmu«
W 1996 roku w poznaskim Muzeum Narodowym odbya si dua wystawa Jerzego Beresia „Zwidy, wyrocznie, otarze, wyzwania”. Sankcjonowaa go w „przepisywanej” na nowo polskiej historii sztuki (swoj drog jest to proces ledwo w Polsce zaczty i niedokoczony) jako wzorcowy przykad osobnego artysty, nawizujcego do romantycznej koncepcji tworzenia. Wystawa w krakowskim Bunkrze Sztuki nie jest now retrospektyw pokazujc „dziea zebrane”. Nie stara si te na si nadpisa nowych moliwoci odczytywania jego dziea (nie powtarza bdu warszawskiej wystawy Tadeusza Kantora „Interior imaginacji”, karkoomnie ograniczajcej twrczo artysty do do wtpliwych tez). Prezentuje gwnie dokumentacje filmowe i fotograficzne akcji artysty, dajc okazj do dzisiejszego „testu” tej sztuki oraz samej postawy twrcy.

Jerzy Bere, „Manifestacja romantyczna’, 2001, fot. Marek Gardulski, materiay prasowe Bunkra Sztuki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym