strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Jerzy Bereś, \"Sztuka zgina życie\", Bunkier Sztuki, Kraków, 13.06-9.09.2007

Stanisław Ruksza
Bereś w czasach »recydywy romantyzmu«
W 1996 roku w poznańskim Muzeum Narodowym odbyła się duża wystawa Jerzego Beresia „Zwidy, wyrocznie, ołtarze, wyzwania”. Sankcjonowała go w „przepisywanej” na nowo polskiej historii sztuki (swoją drogą jest to proces ledwo w Polsce zaczęty i niedokończony) jako wzorcowy przykład osobnego artysty, nawiązującego do romantycznej koncepcji tworzenia. Wystawa w krakowskim Bunkrze Sztuki nie jest nową retrospektywą pokazującą „dzieła zebrane”. Nie stara się też na siłę nadpisać nowych możliwości odczytywania jego dzieła (nie powtarza błędu warszawskiej wystawy Tadeusza Kantora „Interior imaginacji”, karkołomnie ograniczającej twórczość artysty do dość wątpliwych tez). Prezentuje głównie dokumentacje filmowe i fotograficzne akcji artysty, dając okazję do dzisiejszego „testu” tej sztuki oraz samej postawy twórcy.

Jerzy Bereś, „Manifestacja romantyczna’, 2001, fot. Marek Gardulski, materiały prasowe Bunkra Sztuki

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym