strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

\"Asia - Europe. Mediations\", Muzeum Narodowe w Poznaniu, Wysza Szkoa Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa i inne galerie w Poznaniu, 30.06-2.07.2007

Goshka Gawlik
Azja remiks – druga fala
Obecny ekstremalnie oywiony transfer wymiany kulturalnej midzy Europ, Chinami i innymi krajami Azji, ktre ulegaj w przyspieszonym tempie przemianom ekonomicznym i kulturalnej homogenizacji, sta si moliwy dziki przepywowi globalnego kapitau, zahaczajcego take o sztuk. Rezerwy walutowe Chin wynosz obecnie ponad bilion dolarw i stan ten w razie podwojenia grozi zachwianiem podstaw wiatowego (amerykaskiego) rynku finansowego. Chiski rynek sztuki jest najszybciej rozwijajcym si wrd pastw azjatyckich, a jego obroty w 2006 roku wzrosy dziewiciokrotnie. Boom na Azj rozpocz si 10 lat temu. Za przeomow wystaw naley uzna „Cities in the move”, kuratorowan przez Szwajcara Hansa Ulricha Obrista i Chiczyka z Hongkongu Hou Hanru w Wiedeskiej Secesji. Po tej wystawie rynek sztuki i dziaalno wystawiennicza zostay zdominowane jednak gwnie przez malarstwo (np. „cyniczny realizm”) i dopiero dzisiaj, po latach daje si zauway powrt na scen innych mediw sztuki: przede wszystkim instalacji, fotografii, wideo, rzeby i innych form mieszanych.

Changwon Lee, „Czowiek z rolin”, 2003, drewno, herbata, materiay prasowe festiwalu „Asia – Europe. Mediations”

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym