strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

\"Asia - Europe. Mediations\", Muzeum Narodowe w Poznaniu, Wysza Szkoa Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa i inne galerie w Poznaniu, 30.06-2.07.2007

Goshka Gawlik
Azja remiks – druga fala
Obecny ekstremalnie oywiony transfer wymiany kulturalnej midzy Europ, Chinami i innymi krajami Azji, ktre ulegaj w przyspieszonym tempie przemianom ekonomicznym i kulturalnej homogenizacji, sta si moliwy dziki przepywowi globalnego kapitau, zahaczajcego take o sztuk. Rezerwy walutowe Chin wynosz obecnie ponad bilion dolarw i stan ten w razie podwojenia grozi zachwianiem podstaw wiatowego (amerykaskiego) rynku finansowego. Chiski rynek sztuki jest najszybciej rozwijajcym si wrd pastw azjatyckich, a jego obroty w 2006 roku wzrosy dziewiciokrotnie. Boom na Azj rozpocz si 10 lat temu. Za przeomow wystaw naley uzna „Cities in the move”, kuratorowan przez Szwajcara Hansa Ulricha Obrista i Chiczyka z Hongkongu Hou Hanru w Wiedeskiej Secesji. Po tej wystawie rynek sztuki i dziaalno wystawiennicza zostay zdominowane jednak gwnie przez malarstwo (np. „cyniczny realizm”) i dopiero dzisiaj, po latach daje si zauway powrt na scen innych mediw sztuki: przede wszystkim instalacji, fotografii, wideo, rzeby i innych form mieszanych.

Changwon Lee, „Czowiek z rolin”, 2003, drewno, herbata, materiay prasowe festiwalu „Asia – Europe. Mediations”

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym