strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

\"Asia - Europe. Mediations\", Muzeum Narodowe w Poznaniu, Wysza Szkoa Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa i inne galerie w Poznaniu, 30.06-2.07.2007

Goshka Gawlik
Azja remiks – druga fala
Obecny ekstremalnie oywiony transfer wymiany kulturalnej midzy Europ, Chinami i innymi krajami Azji, ktre ulegaj w przyspieszonym tempie przemianom ekonomicznym i kulturalnej homogenizacji, sta si moliwy dziki przepywowi globalnego kapitau, zahaczajcego take o sztuk. Rezerwy walutowe Chin wynosz obecnie ponad bilion dolarw i stan ten w razie podwojenia grozi zachwianiem podstaw wiatowego (amerykaskiego) rynku finansowego. Chiski rynek sztuki jest najszybciej rozwijajcym si wrd pastw azjatyckich, a jego obroty w 2006 roku wzrosy dziewiciokrotnie. Boom na Azj rozpocz si 10 lat temu. Za przeomow wystaw naley uzna „Cities in the move”, kuratorowan przez Szwajcara Hansa Ulricha Obrista i Chiczyka z Hongkongu Hou Hanru w Wiedeskiej Secesji. Po tej wystawie rynek sztuki i dziaalno wystawiennicza zostay zdominowane jednak gwnie przez malarstwo (np. „cyniczny realizm”) i dopiero dzisiaj, po latach daje si zauway powrt na scen innych mediw sztuki: przede wszystkim instalacji, fotografii, wideo, rzeby i innych form mieszanych.

Changwon Lee, „Czowiek z rolin”, 2003, drewno, herbata, materiay prasowe festiwalu „Asia – Europe. Mediations”

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym