strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

\"Asia - Europe. Mediations\", Muzeum Narodowe w Poznaniu, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa i inne galerie w Poznaniu, 30.06-2.07.2007

Goshka Gawlik
Azja remiks – druga fala
Obecny ekstremalnie ożywiony transfer wymiany kulturalnej między Europą, Chinami i innymi krajami Azji, które ulegają w przyspieszonym tempie przemianom ekonomicznym i kulturalnej homogenizacji, stał się możliwy dzięki przepływowi globalnego kapitału, zahaczającego także o sztukę. Rezerwy walutowe Chin wynoszą obecnie ponad bilion dolarów i stan ten w razie podwojenia grozi zachwianiem podstawą światowego (amerykańskiego) rynku finansowego. Chiński rynek sztuki jest najszybciej rozwijającym się wśród państw azjatyckich, a jego obroty w 2006 roku wzrosły dziewięciokrotnie. Boom na Azję rozpoczął się 10 lat temu. Za przełomową wystawę należy uznać „Cities in the move”, kuratorowaną przez Szwajcara Hansa Ulricha Obrista i Chińczyka z Hongkongu Hou Hanru w Wiedeńskiej Secesji. Po tej wystawie rynek sztuki i działalność wystawiennicza zostały zdominowane jednak głównie przez malarstwo (np. „cyniczny realizm”) i dopiero dzisiaj, po latach daje się zauważyć powrót na scenę innych mediów sztuki: przede wszystkim instalacji, fotografii, wideo, rzeźby i innych form mieszanych.

Changwon Lee, „Człowiek z rośliną”, 2003, drewno, herbata, materiały prasowe festiwalu „Asia – Europe. Mediations”

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym