strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

\"Asia - Europe. Mediations\", Muzeum Narodowe w Poznaniu, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa i inne galerie w Poznaniu, 30.06-2.07.2007

Goshka Gawlik
Azja remiks – druga fala
Obecny ekstremalnie ożywiony transfer wymiany kulturalnej między Europą, Chinami i innymi krajami Azji, które ulegają w przyspieszonym tempie przemianom ekonomicznym i kulturalnej homogenizacji, stał się możliwy dzięki przepływowi globalnego kapitału, zahaczającego także o sztukę. Rezerwy walutowe Chin wynoszą obecnie ponad bilion dolarów i stan ten w razie podwojenia grozi zachwianiem podstawą światowego (amerykańskiego) rynku finansowego. Chiński rynek sztuki jest najszybciej rozwijającym się wśród państw azjatyckich, a jego obroty w 2006 roku wzrosły dziewięciokrotnie. Boom na Azję rozpoczął się 10 lat temu. Za przełomową wystawę należy uznać „Cities in the move”, kuratorowaną przez Szwajcara Hansa Ulricha Obrista i Chińczyka z Hongkongu Hou Hanru w Wiedeńskiej Secesji. Po tej wystawie rynek sztuki i działalność wystawiennicza zostały zdominowane jednak głównie przez malarstwo (np. „cyniczny realizm”) i dopiero dzisiaj, po latach daje się zauważyć powrót na scenę innych mediów sztuki: przede wszystkim instalacji, fotografii, wideo, rzeźby i innych form mieszanych.

Changwon Lee, „Człowiek z rośliną”, 2003, drewno, herbata, materiały prasowe festiwalu „Asia – Europe. Mediations”

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym