strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki; Galeria Kronika, Bytom, 26.05-14.07.2007

Stanisław Ruksza
Muzeum i sztuka, której nie było
Prezentowana w bytomskiej Kronice wystawa macedońskich artystów Yane’a Calovskiego i Hristiny Ivanoskiej „Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki” odnosi się do kluczowych dziś kwestii: kształtu i funkcji muzeum sztuki nowoczesnej, utopii modernizmu, granic i stereotypu peryferii czy przedefiniowania wzorca sztuki XX wieku, pisanej „zachodnim idiomem artystycznym”.Punktem centralnym wystawy jest przygotowany specjalnie dla Kroniki koncept „Muzeum Sztuki Nowoczesnej Oskara Hansena”. Nawiązuje on do niezrealizowanego projektu polskiego wizjonera z czasów, kiedy po gigantycznym trzęsieniu ziemi w Skopje w 1963 roku architekci z krajów Bloku Wschodniego masowo przystąpili do odbudowy miasta. W ramach powszechnie obowiązującej idei „postępu” ogłoszono konkurs na muzeum sztuki nowoczesnej. Propozycja Hansena odpadła (został zrealizowany bardziej tradycyjny projekt trójki warszawskich „tygrysów”: Wacława Kryszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego). Wydobyta ponownie przez Ivanoską i Calovskiego, okazała się być proroczą.

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, „Spiral Trip”, materiały prasowe Galerii Kronika w Bytomiu, 2007

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym