strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki; Galeria Kronika, Bytom, 26.05-14.07.2007

Stanisaw Ruksza
Muzeum i sztuka, ktrej nie byo
Prezentowana w bytomskiej Kronice wystawa macedoskich artystw Yane’a Calovskiego i Hristiny Ivanoskiej „Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki” odnosi si do kluczowych dzi kwestii: ksztatu i funkcji muzeum sztuki nowoczesnej, utopii modernizmu, granic i stereotypu peryferii czy przedefiniowania wzorca sztuki XX wieku, pisanej „zachodnim idiomem artystycznym”.Punktem centralnym wystawy jest przygotowany specjalnie dla Kroniki koncept „Muzeum Sztuki Nowoczesnej Oskara Hansena”. Nawizuje on do niezrealizowanego projektu polskiego wizjonera z czasw, kiedy po gigantycznym trzsieniu ziemi w Skopje w 1963 roku architekci z krajw Bloku Wschodniego masowo przystpili do odbudowy miasta. W ramach powszechnie obowizujcej idei „postpu” ogoszono konkurs na muzeum sztuki nowoczesnej. Propozycja Hansena odpada (zosta zrealizowany bardziej tradycyjny projekt trjki warszawskich „tygrysw”: Wacawa Kryszewskiego, Jerzego Mokrzyskiego i Eugeniusza Wierzbickiego). Wydobyta ponownie przez Ivanosk i Calovskiego, okazaa si by prorocz.

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, „Spiral Trip”, materiay prasowe Galerii Kronika w Bytomiu, 2007

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym