strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki; Galeria Kronika, Bytom, 26.05-14.07.2007

Stanisław Ruksza
Muzeum i sztuka, której nie było
Prezentowana w bytomskiej Kronice wystawa macedońskich artystów Yane’a Calovskiego i Hristiny Ivanoskiej „Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki” odnosi się do kluczowych dziś kwestii: kształtu i funkcji muzeum sztuki nowoczesnej, utopii modernizmu, granic i stereotypu peryferii czy przedefiniowania wzorca sztuki XX wieku, pisanej „zachodnim idiomem artystycznym”.Punktem centralnym wystawy jest przygotowany specjalnie dla Kroniki koncept „Muzeum Sztuki Nowoczesnej Oskara Hansena”. Nawiązuje on do niezrealizowanego projektu polskiego wizjonera z czasów, kiedy po gigantycznym trzęsieniu ziemi w Skopje w 1963 roku architekci z krajów Bloku Wschodniego masowo przystąpili do odbudowy miasta. W ramach powszechnie obowiązującej idei „postępu” ogłoszono konkurs na muzeum sztuki nowoczesnej. Propozycja Hansena odpadła (został zrealizowany bardziej tradycyjny projekt trójki warszawskich „tygrysów”: Wacława Kryszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego). Wydobyta ponownie przez Ivanoską i Calovskiego, okazała się być proroczą.

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, „Spiral Trip”, materiały prasowe Galerii Kronika w Bytomiu, 2007

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym