strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki; Galeria Kronika, Bytom, 26.05-14.07.2007

Stanisaw Ruksza
Muzeum i sztuka, ktrej nie byo
Prezentowana w bytomskiej Kronice wystawa macedoskich artystw Yane’a Calovskiego i Hristiny Ivanoskiej „Sieroty, legendy i bohaterowie sztuki” odnosi si do kluczowych dzi kwestii: ksztatu i funkcji muzeum sztuki nowoczesnej, utopii modernizmu, granic i stereotypu peryferii czy przedefiniowania wzorca sztuki XX wieku, pisanej „zachodnim idiomem artystycznym”.Punktem centralnym wystawy jest przygotowany specjalnie dla Kroniki koncept „Muzeum Sztuki Nowoczesnej Oskara Hansena”. Nawizuje on do niezrealizowanego projektu polskiego wizjonera z czasw, kiedy po gigantycznym trzsieniu ziemi w Skopje w 1963 roku architekci z krajw Bloku Wschodniego masowo przystpili do odbudowy miasta. W ramach powszechnie obowizujcej idei „postpu” ogoszono konkurs na muzeum sztuki nowoczesnej. Propozycja Hansena odpada (zosta zrealizowany bardziej tradycyjny projekt trjki warszawskich „tygrysw”: Wacawa Kryszewskiego, Jerzego Mokrzyskiego i Eugeniusza Wierzbickiego). Wydobyta ponownie przez Ivanosk i Calovskiego, okazaa si by prorocz.

Yane Calovski & Hristina Ivanoska, „Spiral Trip”, materiay prasowe Galerii Kronika w Bytomiu, 2007

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym