strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

\"Antyfotografie\", 5. Biennale Fotografii, Galeria Miejska Arsena, Pozna, 11.05-10.06.2007

Przemysaw Jdrowski
Antyfotografie, czyli co?
Wzrost zainteresowania fotografi w ostatnich latach jedynie w czci da si wytumaczy rosnc dostpnoci do Internetu (Biblii pauperum wspczesnej kultury masowej) i technologii cyfrowej. Popularno tego medium to znak narodzin nowej, masowej kultury wizualnej i estetyki, ktrej podstawowym nonikiem jest cyfrowy obraz, coraz czciej czcy w jedno fotografi i zapis wideo. U rde tego procesu stoi powszechna potrzeba dokumentacji i wizualnego ekshibicjonizmu, implikowana przez globaln kultur informacyjn. Dziki telewizji, reklamie outdoorowej, a przede wszystkim Internetowi, elektroniczny sposb zapisu obrazu, jako najszybszy i najbardziej sugestywny sposb przekazywania informacji, zdeklasowa sowo pisane i – w oczywisty sposb – wpywa rwnie na sztuki wizualne, gwnie malarstwo i fotografi. O ile nowe, pomedialne i silne triumfalnym powrotem malarstwo nie ma wikszego problemu z wasn integralnoci, o tyle rne przejawy fotografii, ktrej artystyczna tosamo zawsze bya dyskusyjna, wymagaj nowego definiowania. Tym bardziej e najnowsza fotografia w Polsce ma dzi podobny jak malarstwo problem zwizany z popularnoci i artystyczn nadprodukcj, a take – a moe przede wszystkim – gorczkowo poszukuje wasnego miejsca i kontekstu.
Wydawa by si mogo, e skali tych kwestii dowodzi obserwowany od kilku lat wysyp przegldw, festiwali i wszelkich imprez fotograficznych (w tym roku mamy ju za sob Warszawski Festiwal Fotografii, krakowski Miesic Fotografii, Fotofestiwal w odzi i Biennale Fotografii w Poznaniu). I cho mona by si spodziewa po nich analizy wspczesnej kondycji tego medium, z zestawu tegorocznych imprez jedynie poznaskie 5. Biennale Fotografii miao wyranie problemowy charakter.

Zuzanna Krajewska i Bartek Wieczorek, bez tytuu, (RPA), 2007, fot. materiay prasowe 5. Biennale Fotografii w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym