strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

\"Antyfotografie\", 5. Biennale Fotografii, Galeria Miejska Arsena, Pozna, 11.05-10.06.2007

Przemysaw Jdrowski
Antyfotografie, czyli co?
Wzrost zainteresowania fotografi w ostatnich latach jedynie w czci da si wytumaczy rosnc dostpnoci do Internetu (Biblii pauperum wspczesnej kultury masowej) i technologii cyfrowej. Popularno tego medium to znak narodzin nowej, masowej kultury wizualnej i estetyki, ktrej podstawowym nonikiem jest cyfrowy obraz, coraz czciej czcy w jedno fotografi i zapis wideo. U rde tego procesu stoi powszechna potrzeba dokumentacji i wizualnego ekshibicjonizmu, implikowana przez globaln kultur informacyjn. Dziki telewizji, reklamie outdoorowej, a przede wszystkim Internetowi, elektroniczny sposb zapisu obrazu, jako najszybszy i najbardziej sugestywny sposb przekazywania informacji, zdeklasowa sowo pisane i – w oczywisty sposb – wpywa rwnie na sztuki wizualne, gwnie malarstwo i fotografi. O ile nowe, pomedialne i silne triumfalnym powrotem malarstwo nie ma wikszego problemu z wasn integralnoci, o tyle rne przejawy fotografii, ktrej artystyczna tosamo zawsze bya dyskusyjna, wymagaj nowego definiowania. Tym bardziej e najnowsza fotografia w Polsce ma dzi podobny jak malarstwo problem zwizany z popularnoci i artystyczn nadprodukcj, a take – a moe przede wszystkim – gorczkowo poszukuje wasnego miejsca i kontekstu.
Wydawa by si mogo, e skali tych kwestii dowodzi obserwowany od kilku lat wysyp przegldw, festiwali i wszelkich imprez fotograficznych (w tym roku mamy ju za sob Warszawski Festiwal Fotografii, krakowski Miesic Fotografii, Fotofestiwal w odzi i Biennale Fotografii w Poznaniu). I cho mona by si spodziewa po nich analizy wspczesnej kondycji tego medium, z zestawu tegorocznych imprez jedynie poznaskie 5. Biennale Fotografii miao wyranie problemowy charakter.

Zuzanna Krajewska i Bartek Wieczorek, bez tytuu, (RPA), 2007, fot. materiay prasowe 5. Biennale Fotografii w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym