strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

\"Re(ko)nesans malarstwa\", Grnolskiego Centrum Kultury - galeria Engram, galeria Sektor I, galeria Pitro Wyej, Rondo Sztuki (ASP Katowice), biurowiec Altus, 30.03-20.05

Karolina Staszak
Renesans czy powtrzenie?
Wrd miast, do ktrych w ostatnich miesicach naleao pojecha w celu przyjrzenia si kolejnym podsumowujcym polsk sztuk wystawom, Warszaw trzeba wymieni gdzie obok Bielska-Biaej, Bydgoszczy oraz Katowic. Taka sytuacja ma swoje dobre strony, bo hegemonia stolicy jest przecie nudna. le jest jednak, gdy decentralizacja ycia kulturalnego owocuje wydarzeniami, ktre pretendujc do wyczerpujcych przegldw okazuj si tylko marzeniami prowincji o wielkiej artystycznej imprezie. Pozostaje ywi nadziej, e np. zeszoroczne ewidentne niepowodzenie – bydgoskie „Tendencje...”, ktre byy zapowiadane jako pocztek cyklu – za pi lat przybierze nieco inn, bardziej przemylan form. I mimo wszystko nie wypada si uprzedza do tego typu lokalnych inicjatyw, cho przyznam, e na sam myl o Katowicach przeszed mnie dreszcz zniecierpliwienia. C tam, u diaba, moe si dzia?

Jadwiga Sawicka, „Czarna sukienka”, 2002, olej, akryl, ptno, fot. materiay prasowe wystawy „Rekonesans malarstwa”, Grnolskie Centrum Kultury, Katowice

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym