strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

\"GK Collection #1\", Stary Browar, Poznań, 18.03-17.06.2007

Piotr Bernatowicz
Kolekcjonerka, kurator i konsument
Istnieją przynajmniej dwa sposoby przyjrzenia się wystawie kolekcji Grażyny Kulczyk w Starym Browarze w Poznaniu, dwie drogi, jakimi może podążyć analizujący ją krytyk. Pierwsza – pójść tropem, jaki wyznaczyli organizatorzy, poddając się podziałowi wystawy na kolejne sale – pokoje, zaaranżowane przez Ramana Tratsiuka, zwiedzać ją, jakby wędrując po kolejnych pomieszczeniach wyimaginowanej rezydencji. Drugą drogą jest potraktowanie całości jako pewnego rodzaju fenomenu w polskim kontekście. Po pierwsze, nieczęsto zdarza się oglądać pokaz prywatnej kolekcji, tworzonej współcześnie z prac nowoczesnych i współczesnych artystów, wśród nich takich (Andy Warhol, Mariko Mori, Bettina Rheims), których brakuje w kolekcjach publicznych galerii i muzeów. Po drugie, jeśli już taki pokaz się odbywa, jeszcze rzadziej zdarza się, że do jego budowy zostaje zatrudniony profesjonalny kurator. Po trzecie wreszcie – pozostaje nam niekonwencjonalny kontekst centrum handlowego. Czy jest to krok w dobrą stronę odbrązawiania sztuki, czy też za ową symbiozą stoją inne przyczyny?

Robert Rumas, „Las Vegas”, 2000, technika własna, kolekcja Grażyny Kulczyk

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym