strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

\"GK Collection #1\", Stary Browar, Pozna, 18.03-17.06.2007

Piotr Bernatowicz
Kolekcjonerka, kurator i konsument
Istniej przynajmniej dwa sposoby przyjrzenia si wystawie kolekcji Grayny Kulczyk w Starym Browarze w Poznaniu, dwie drogi, jakimi moe pody analizujcy j krytyk. Pierwsza – pj tropem, jaki wyznaczyli organizatorzy, poddajc si podziaowi wystawy na kolejne sale – pokoje, zaaranowane przez Ramana Tratsiuka, zwiedza j, jakby wdrujc po kolejnych pomieszczeniach wyimaginowanej rezydencji. Drug drog jest potraktowanie caoci jako pewnego rodzaju fenomenu w polskim kontekcie. Po pierwsze, nieczsto zdarza si oglda pokaz prywatnej kolekcji, tworzonej wspczenie z prac nowoczesnych i wspczesnych artystw, wrd nich takich (Andy Warhol, Mariko Mori, Bettina Rheims), ktrych brakuje w kolekcjach publicznych galerii i muzew. Po drugie, jeli ju taki pokaz si odbywa, jeszcze rzadziej zdarza si, e do jego budowy zostaje zatrudniony profesjonalny kurator. Po trzecie wreszcie – pozostaje nam niekonwencjonalny kontekst centrum handlowego. Czy jest to krok w dobr stron odbrzawiania sztuki, czy te za ow symbioz stoj inne przyczyny?

Robert Rumas, „Las Vegas”, 2000, technika wasna, kolekcja Grayny Kulczyk

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym