strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

\"GK Collection #1\", Stary Browar, Pozna, 18.03-17.06.2007

Piotr Bernatowicz
Kolekcjonerka, kurator i konsument
Istniej przynajmniej dwa sposoby przyjrzenia si wystawie kolekcji Grayny Kulczyk w Starym Browarze w Poznaniu, dwie drogi, jakimi moe pody analizujcy j krytyk. Pierwsza – pj tropem, jaki wyznaczyli organizatorzy, poddajc si podziaowi wystawy na kolejne sale – pokoje, zaaranowane przez Ramana Tratsiuka, zwiedza j, jakby wdrujc po kolejnych pomieszczeniach wyimaginowanej rezydencji. Drug drog jest potraktowanie caoci jako pewnego rodzaju fenomenu w polskim kontekcie. Po pierwsze, nieczsto zdarza si oglda pokaz prywatnej kolekcji, tworzonej wspczenie z prac nowoczesnych i wspczesnych artystw, wrd nich takich (Andy Warhol, Mariko Mori, Bettina Rheims), ktrych brakuje w kolekcjach publicznych galerii i muzew. Po drugie, jeli ju taki pokaz si odbywa, jeszcze rzadziej zdarza si, e do jego budowy zostaje zatrudniony profesjonalny kurator. Po trzecie wreszcie – pozostaje nam niekonwencjonalny kontekst centrum handlowego. Czy jest to krok w dobr stron odbrzawiania sztuki, czy te za ow symbioz stoj inne przyczyny?

Robert Rumas, „Las Vegas”, 2000, technika wasna, kolekcja Grayny Kulczyk

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym