strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

\"GK Collection #1\", Stary Browar, Poznań, 18.03-17.06.2007

Piotr Bernatowicz
Kolekcjonerka, kurator i konsument
Istnieją przynajmniej dwa sposoby przyjrzenia się wystawie kolekcji Grażyny Kulczyk w Starym Browarze w Poznaniu, dwie drogi, jakimi może podążyć analizujący ją krytyk. Pierwsza – pójść tropem, jaki wyznaczyli organizatorzy, poddając się podziałowi wystawy na kolejne sale – pokoje, zaaranżowane przez Ramana Tratsiuka, zwiedzać ją, jakby wędrując po kolejnych pomieszczeniach wyimaginowanej rezydencji. Drugą drogą jest potraktowanie całości jako pewnego rodzaju fenomenu w polskim kontekście. Po pierwsze, nieczęsto zdarza się oglądać pokaz prywatnej kolekcji, tworzonej współcześnie z prac nowoczesnych i współczesnych artystów, wśród nich takich (Andy Warhol, Mariko Mori, Bettina Rheims), których brakuje w kolekcjach publicznych galerii i muzeów. Po drugie, jeśli już taki pokaz się odbywa, jeszcze rzadziej zdarza się, że do jego budowy zostaje zatrudniony profesjonalny kurator. Po trzecie wreszcie – pozostaje nam niekonwencjonalny kontekst centrum handlowego. Czy jest to krok w dobrą stronę odbrązawiania sztuki, czy też za ową symbiozą stoją inne przyczyny?

Robert Rumas, „Las Vegas”, 2000, technika własna, kolekcja Grażyny Kulczyk

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym