strona g³ówna > patronaty
wybierz miasto:
B C Æ D G K L £ N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W lutowym „Arteonie” wystawê „Wielka Wojna”, odbywaj±c± siê w Muzeum Sztuki w £odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetkê i rze¼biarsk± twórczo¶æ Stanis³awa Kulona. Prezentacjê „Trzy pocz±tki – 1918, 1945, 1989” we wroc³awskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seriê przybli¿aj±c± szko³ê Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premierê filmu dokumentalnego „Walka: ¿ycie i zaginiona twórczo¶æ Stanis³awa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” ¶rodowisko wroc³awskich artystów sztuk u¿ytkowych omawia Julia B³aszczyñska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka m³odych” Marcin Krajewski przedstawia graficzkê Ewelinê Ko³akowsk±, a Aleksandra Kargul – Magdalenê Obsadn±. W lutowym „Arteonie” tak¿e inne recenzje i artyku³y oraz aktualia i sta³e rubryki.

Ok³adka: Stanis³aw Ignacy Witkiewicz, „Walka (R±banie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, p³ótno, Muzeum Sztuki w £odzi

 

Izabella Gustowska, \"Life is a story\", Muzeum Narodowe w Poznaniu, 4.03-1.04.2007

Maciej Mazurek
Wizualizacje lêków
W Muzeum Narodowym w Poznaniu czynna by³a w marcu wielka wystawa pt. „Life is a story” Izabelli Gustowskiej. Omówienie tej ekspozycji nie jest rzecz± ³atw± z powodu bogactwa znaczeniowego poszczególnych prac. Szczegó³ow± ich egzegezê przynosi katalog, przygotowany pod redakcj± Ewy Hornowskiej, autorki ¶wietnego eseju o twórczo¶ci Gustowskiej. Nie chc±c i¶æ tropami ju¿ rozpoznanymi, pozwolê sobie na osobisty komentarz do tej wystawy. Sk³ania ona do takich wynurzeñ, bo twórczo¶æ Gustowskiej intensywnie atakuje w cz³owieku to, co subiektywne, i sk³ania ka¿dego, kto spotka siê z jej sztuk±, do w³asnego opowiedzenia historii ¿ycia, wyzwala ¶mia³o¶æ do osobistych refleksji. Mam ¶wiadomo¶æ, ¿e te refleksje s± odmienne od dotychczasowych rozpoznañ sztuki Izabelli Gustowskiej, ale krytyk, który boi siê ryzyka, jest – moim zdaniem – niewiele warty.

Izabella Gustowska, „Sztuka trudnego wyboru”, fragment, 2003, fot. Muzeum Narodowe w Poznaniu

Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym