strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Izabella Gustowska, \"Life is a story\", Muzeum Narodowe w Poznaniu, 4.03-1.04.2007

Maciej Mazurek
Wizualizacje lkw
W Muzeum Narodowym w Poznaniu czynna bya w marcu wielka wystawa pt. „Life is a story” Izabelli Gustowskiej. Omwienie tej ekspozycji nie jest rzecz atw z powodu bogactwa znaczeniowego poszczeglnych prac. Szczegow ich egzegez przynosi katalog, przygotowany pod redakcj Ewy Hornowskiej, autorki wietnego eseju o twrczoci Gustowskiej. Nie chcc i tropami ju rozpoznanymi, pozwol sobie na osobisty komentarz do tej wystawy. Skania ona do takich wynurze, bo twrczo Gustowskiej intensywnie atakuje w czowieku to, co subiektywne, i skania kadego, kto spotka si z jej sztuk, do wasnego opowiedzenia historii ycia, wyzwala miao do osobistych refleksji. Mam wiadomo, e te refleksje s odmienne od dotychczasowych rozpozna sztuki Izabelli Gustowskiej, ale krytyk, ktry boi si ryzyka, jest – moim zdaniem – niewiele warty.

Izabella Gustowska, „Sztuka trudnego wyboru”, fragment, 2003, fot. Muzeum Narodowe w Poznaniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym