strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Sztuka w mieście. Zewnętrzna Galeria AMS od 1998 do 2002, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki w Warszawie, od lipca do sierpnia 2003 r.; Bunkier Sztuki w Krakowie, sierpień 2003 r.

Violetta Sajkiewicz
Billboardowa galeria
Parafrazując tytuł słynnej pracy Barbary Krüger, można powiedzieć, że przestrzeń publiczna jest polem bitwy, codziennej walki toczonej o uwagę przechodniów, o to, by choć na chwilę zatrzymać na sobie ich spojrzenie. Między lipcem 1998 r. a grudniem roku 2002 jednym z terenów tej batalii - tym ciekawszej, że toczonej w imię celów artystycznych, a nie komercyjnych - były tablice reklamowe Zewnętrznej Galerii AMS. W trakcie każdej z jej dziewiętnastu edycji, co dwa, trzy miesiące na czterystu rozmieszczonych w kilkunastu miastach Polski billboardach i citylightach można było zobaczyć prace innego, rodzimego artysty. Wykonywane za pomocą technik komputerowych, fotograficznych lub przynależne do tradycyjnego malarstwa olejnego prace reprezentowały najrozmaitsze strategie gry z reklamą. Czasami, jak prace Anny Jaros i Joanny Rajkowskiej, naśladowały jej język. Innym razem parodiowały go (Paweł Jarodzki) lub unieważniały swą ambiwalencją (Stanisław Dróżdż, Paweł Susid). Dotykały nie tylko oczywistego w tym kontekście problemu konsumpcji, lecz także ról tradycyjnie przypisywanych w społeczeństwie kobietom (Monika Zielińska, Elżbieta Jabłońska) i kwestii społecznych (Jadwiga Sawicka, Katarzyna Kozyra, Marcin Maciejowski). Artyści stawiali uniwersalne pytania o wartości (Rafał Góralski, Marek Sobczyk, Paulina Ołowska, Roland Schefferski), ale bywało również, że włączali się swymi pracami w doraźne wydarzenia polityczne (kampania wyborcza wirtualnej kandydatki na prezydenta RP – Wiktorii Cukt).

Galeria Twożywo, "Ale będzie sprawiedliwie jak odejdziesz właśnie Ty"

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym