strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Sztuka w miecie. Zewntrzna Galeria AMS od 1998 do 2002, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki w Warszawie, od lipca do sierpnia 2003 r.; Bunkier Sztuki w Krakowie, sierpie 2003 r.

Violetta Sajkiewicz
Billboardowa galeria
Parafrazujc tytu synnej pracy Barbary Krger, mona powiedzie, e przestrze publiczna jest polem bitwy, codziennej walki toczonej o uwag przechodniw, o to, by cho na chwil zatrzyma na sobie ich spojrzenie. Midzy lipcem 1998 r. a grudniem roku 2002 jednym z terenw tej batalii - tym ciekawszej, e toczonej w imi celw artystycznych, a nie komercyjnych - byy tablice reklamowe Zewntrznej Galerii AMS. W trakcie kadej z jej dziewitnastu edycji, co dwa, trzy miesice na czterystu rozmieszczonych w kilkunastu miastach Polski billboardach i citylightach mona byo zobaczy prace innego, rodzimego artysty. Wykonywane za pomoc technik komputerowych, fotograficznych lub przynalene do tradycyjnego malarstwa olejnego prace reprezentoway najrozmaitsze strategie gry z reklam. Czasami, jak prace Anny Jaros i Joanny Rajkowskiej, naladoway jej jzyk. Innym razem parodioway go (Pawe Jarodzki) lub uniewaniay sw ambiwalencj (Stanisaw Drd, Pawe Susid). Dotykay nie tylko oczywistego w tym kontekcie problemu konsumpcji, lecz take rl tradycyjnie przypisywanych w spoeczestwie kobietom (Monika Zieliska, Elbieta Jaboska) i kwestii spoecznych (Jadwiga Sawicka, Katarzyna Kozyra, Marcin Maciejowski). Artyci stawiali uniwersalne pytania o wartoci (Rafa Gralski, Marek Sobczyk, Paulina Oowska, Roland Schefferski), ale bywao rwnie, e wczali si swymi pracami w dorane wydarzenia polityczne (kampania wyborcza wirtualnej kandydatki na prezydenta RP – Wiktorii Cukt).

Galeria Twoywo, "Ale bdzie sprawiedliwie jak odejdziesz wanie Ty"

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym