strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Sztuka w miecie. Zewntrzna Galeria AMS od 1998 do 2002, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki w Warszawie, od lipca do sierpnia 2003 r.; Bunkier Sztuki w Krakowie, sierpie 2003 r.

Violetta Sajkiewicz
Billboardowa galeria
Parafrazujc tytu synnej pracy Barbary Krger, mona powiedzie, e przestrze publiczna jest polem bitwy, codziennej walki toczonej o uwag przechodniw, o to, by cho na chwil zatrzyma na sobie ich spojrzenie. Midzy lipcem 1998 r. a grudniem roku 2002 jednym z terenw tej batalii - tym ciekawszej, e toczonej w imi celw artystycznych, a nie komercyjnych - byy tablice reklamowe Zewntrznej Galerii AMS. W trakcie kadej z jej dziewitnastu edycji, co dwa, trzy miesice na czterystu rozmieszczonych w kilkunastu miastach Polski billboardach i citylightach mona byo zobaczy prace innego, rodzimego artysty. Wykonywane za pomoc technik komputerowych, fotograficznych lub przynalene do tradycyjnego malarstwa olejnego prace reprezentoway najrozmaitsze strategie gry z reklam. Czasami, jak prace Anny Jaros i Joanny Rajkowskiej, naladoway jej jzyk. Innym razem parodioway go (Pawe Jarodzki) lub uniewaniay sw ambiwalencj (Stanisaw Drd, Pawe Susid). Dotykay nie tylko oczywistego w tym kontekcie problemu konsumpcji, lecz take rl tradycyjnie przypisywanych w spoeczestwie kobietom (Monika Zieliska, Elbieta Jaboska) i kwestii spoecznych (Jadwiga Sawicka, Katarzyna Kozyra, Marcin Maciejowski). Artyci stawiali uniwersalne pytania o wartoci (Rafa Gralski, Marek Sobczyk, Paulina Oowska, Roland Schefferski), ale bywao rwnie, e wczali si swymi pracami w dorane wydarzenia polityczne (kampania wyborcza wirtualnej kandydatki na prezydenta RP – Wiktorii Cukt).

Galeria Twoywo, "Ale bdzie sprawiedliwie jak odejdziesz wanie Ty"

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym