strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Sztuka w miecie. Zewntrzna Galeria AMS od 1998 do 2002, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki w Warszawie, od lipca do sierpnia 2003 r.; Bunkier Sztuki w Krakowie, sierpie 2003 r.

Violetta Sajkiewicz
Billboardowa galeria
Parafrazujc tytu synnej pracy Barbary Krger, mona powiedzie, e przestrze publiczna jest polem bitwy, codziennej walki toczonej o uwag przechodniw, o to, by cho na chwil zatrzyma na sobie ich spojrzenie. Midzy lipcem 1998 r. a grudniem roku 2002 jednym z terenw tej batalii - tym ciekawszej, e toczonej w imi celw artystycznych, a nie komercyjnych - byy tablice reklamowe Zewntrznej Galerii AMS. W trakcie kadej z jej dziewitnastu edycji, co dwa, trzy miesice na czterystu rozmieszczonych w kilkunastu miastach Polski billboardach i citylightach mona byo zobaczy prace innego, rodzimego artysty. Wykonywane za pomoc technik komputerowych, fotograficznych lub przynalene do tradycyjnego malarstwa olejnego prace reprezentoway najrozmaitsze strategie gry z reklam. Czasami, jak prace Anny Jaros i Joanny Rajkowskiej, naladoway jej jzyk. Innym razem parodioway go (Pawe Jarodzki) lub uniewaniay sw ambiwalencj (Stanisaw Drd, Pawe Susid). Dotykay nie tylko oczywistego w tym kontekcie problemu konsumpcji, lecz take rl tradycyjnie przypisywanych w spoeczestwie kobietom (Monika Zieliska, Elbieta Jaboska) i kwestii spoecznych (Jadwiga Sawicka, Katarzyna Kozyra, Marcin Maciejowski). Artyci stawiali uniwersalne pytania o wartoci (Rafa Gralski, Marek Sobczyk, Paulina Oowska, Roland Schefferski), ale bywao rwnie, e wczali si swymi pracami w dorane wydarzenia polityczne (kampania wyborcza wirtualnej kandydatki na prezydenta RP – Wiktorii Cukt).

Galeria Twoywo, "Ale bdzie sprawiedliwie jak odejdziesz wanie Ty"

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym