strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Janek Simon, \"Gradient\", Bunkier Sztuki, Krakw, 23.03-22.04.2007

Przemysaw Jdrowski
Kolekcjoner idei, czyli jaka pikna katastrofa
Prezentowany w krakowskim Bunkrze Sztuki „Gradient” Janka Simona to wystawa o dowiadczaniu procesu twrczego, refleksji nad nim i smutnych wnioskach z tego pyncych. Ju sam tytu wskazuje na jej niedookrelony charakter i ad hoc sugeruje zoono interpretacji. Wyranie mwi o tym rwnie Magda Ujma, kuratorka projektu, ktra jednoczenie staraa si uwsplni przekaz caej wystawy, pozbawiajc wszystkie prace tytuw. Wystawa w Bunkrze Sztuki to pewnego rodzaju podsumowanie, zebranie najwaniejszych myli i wtkw sztuki Simona, swobodnie oscylujcej pomidzy skrajnym konceptualizmem a fascynacj technicznym formalizmem. „Gradient” to take chwila wytchnienia przed kolejn podr, poniewa Simon przygotowuje wyjazd na ogarnity gorczk zota Madagaskar. Oczywicie, by doczy do poszukiwaczy.

Janek Simon, wystawa „Gradient” w Bunkrze Sztuki w Krakowie, fot. Marek Gardulski, 2007, materiay prasowe Bunkra Sztuki

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym