strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Janek Simon, \"Gradient\", Bunkier Sztuki, Kraków, 23.03-22.04.2007

Przemysław Jędrowski
Kolekcjoner idei, czyli jaka piękna katastrofa
Prezentowany w krakowskim Bunkrze Sztuki „Gradient” Janka Simona to wystawa o doświadczaniu procesu twórczego, refleksji nad nim i smutnych wnioskach z tego płynących. Już sam tytuł wskazuje na jej niedookreślony charakter i ad hoc sugeruje złożoność interpretacji. Wyraźnie mówi o tym również Magda Ujma, kuratorka projektu, która jednocześnie starała się uwspólnić przekaz całej wystawy, pozbawiając wszystkie prace tytułów. Wystawa w Bunkrze Sztuki to pewnego rodzaju podsumowanie, zebranie najważniejszych myśli i wątków sztuki Simona, swobodnie oscylującej pomiędzy skrajnym konceptualizmem a fascynacją technicznym formalizmem. „Gradient” to także chwila wytchnienia przed kolejną podróżą, ponieważ Simon przygotowuje wyjazd na ogarnięty gorączką złota Madagaskar. Oczywiście, by dołączyć do poszukiwaczy.

Janek Simon, wystawa „Gradient” w Bunkrze Sztuki w Krakowie, fot. Marek Gardulski, 2007, materiały prasowe Bunkra Sztuki

 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym