strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Janek Simon, \"Gradient\", Bunkier Sztuki, Kraków, 23.03-22.04.2007

Przemysław Jędrowski
Kolekcjoner idei, czyli jaka piękna katastrofa
Prezentowany w krakowskim Bunkrze Sztuki „Gradient” Janka Simona to wystawa o doświadczaniu procesu twórczego, refleksji nad nim i smutnych wnioskach z tego płynących. Już sam tytuł wskazuje na jej niedookreślony charakter i ad hoc sugeruje złożoność interpretacji. Wyraźnie mówi o tym również Magda Ujma, kuratorka projektu, która jednocześnie starała się uwspólnić przekaz całej wystawy, pozbawiając wszystkie prace tytułów. Wystawa w Bunkrze Sztuki to pewnego rodzaju podsumowanie, zebranie najważniejszych myśli i wątków sztuki Simona, swobodnie oscylującej pomiędzy skrajnym konceptualizmem a fascynacją technicznym formalizmem. „Gradient” to także chwila wytchnienia przed kolejną podróżą, ponieważ Simon przygotowuje wyjazd na ogarnięty gorączką złota Madagaskar. Oczywiście, by dołączyć do poszukiwaczy.

Janek Simon, wystawa „Gradient” w Bunkrze Sztuki w Krakowie, fot. Marek Gardulski, 2007, materiały prasowe Bunkra Sztuki

 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym