strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

\"Manipulacje. O ekonomii kłamstwa\", CSW Łaźnia, Gdańsk, 8.12.2006 - 25.02.2007

Karolina Staszak
Zmanipuluj mnie!
Przez niemal trzy miesiące w gdańskim CWS mieliśmy szansę zgłębiać tajniki racjonalnego użytkowania kłamstwa oraz śledzić strategie umiejętnych (bądź nie) operacji dokonywanych przez artystów na dobrze utrzymanym ciele współczesnej kultury wizualnej. Tytuł wystawy – „Manipulacje. O ekonomii kłamstwa” – brzmiał jak zaproszenie za kulisy artystycznej produkcji, ale był też hasłem, które rozbudziło apetyt…
Adam Budak, kurator wystawy (pokazywanej wcześniej w ramach Prague Biennale 2 w 2005 roku), do projektu zaprosił rozmaitych artystów. Twórców różni kraj pochodzenia, media, jakimi się posługują, np. wideo, fotografie, instalacje, oraz poetyki – od surrealizmu po oszczędną stylistykę wczesnych gier komputerowych. Wszystkie te czynniki złożyły się na ciekawy przegląd łamania dzisiejszej wizualności, ale nie każda praca przekonywała na tle sformułowanego w tytule, a następnie krążącego w naszych głowach, problemu.

Johan Grimonprez, kadr z filmu „Looking for Alfred”, 2004, fot. archiwum CSW Łaźnia, Gdańsk

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym