strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

\"Manipulacje. O ekonomii kamstwa\", CSW ania, Gdask, 8.12.2006 - 25.02.2007

Karolina Staszak
Zmanipuluj mnie!
Przez niemal trzy miesice w gdaskim CWS mielimy szans zgbia tajniki racjonalnego uytkowania kamstwa oraz ledzi strategie umiejtnych (bd nie) operacji dokonywanych przez artystw na dobrze utrzymanym ciele wspczesnej kultury wizualnej. Tytu wystawy – „Manipulacje. O ekonomii kamstwa” – brzmia jak zaproszenie za kulisy artystycznej produkcji, ale by te hasem, ktre rozbudzio apetyt…
Adam Budak, kurator wystawy (pokazywanej wczeniej w ramach Prague Biennale 2 w 2005 roku), do projektu zaprosi rozmaitych artystw. Twrcw rni kraj pochodzenia, media, jakimi si posuguj, np. wideo, fotografie, instalacje, oraz poetyki – od surrealizmu po oszczdn stylistyk wczesnych gier komputerowych. Wszystkie te czynniki zoyy si na ciekawy przegld amania dzisiejszej wizualnoci, ale nie kada praca przekonywaa na tle sformuowanego w tytule, a nastpnie krcego w naszych gowach, problemu.

Johan Grimonprez, kadr z filmu „Looking for Alfred”, 2004, fot. archiwum CSW ania, Gdask

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym