strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Mirosaw Baka, Alfredo Pirri, \"Beyond\", Bunkier Sztuki, Krakw, 19.01 - 11.03.2007

Roman Lewandowski
Pami rany (i) obrazu
Problematyka pamici i jej obrazowych uwika nie stanowi dzisiaj dominanty w wiecie wystawienniczym. Zdecydowanie czciej eksploruje si teraniejszo i jej biece konteksty. Tym bardziej intrygujcy wyda si zatem projekt „Beyond” woskiej kuratorki Anny Marii Nassisi, ktra w krakowskim Bunkrze Sztuki skonfrontowaa dwie odmienne artystyczne praktyki z problematyk Shoah i „ciemn stron nowoczesnoci”. W tym celu kuratorka zestawia na krakowskiej wystawie artystw przynalecych do jednego pokolenia, ale funkcjonujcych w rnych kontekstach kulturowych. Mona (za tytuem) domniemywa, e jest to spojrzenie na Holokaust dokonane „spoza” – miejsca, kalendarza, indywidualnych dowiadcze, ktre dla artystw stanowi jedynie przywoanie i punkt odniesienia.

Wystawa pokazuje rne procedury pamici. Mirosaw Baka – jak archeolog – przewietla przeszo, acz czyni to selektywnie i bardzo indywidualnie, natomiast Alfredo Pirri wprowadza do kodu pamici co w rodzaju estetycznego wirusa, ktry podminowuje i jednoczenie konfabuluje nowe obrazy. cznie stwarza to do niecodzienne zestawienie, chocia nasuwa si te wraenie, e wystawa – w jej „woskim” rozgazieniu – nie jest do koca przemylan i koherentn caoci.

Mirosaw Baka, „BlueGasEyes”, fotografia, 2004, fot. M.Baka

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym