strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Fotomonta polski okresu dwudziestolecia midzywojennego, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 10.03. do 27.04.2003 r.

Marta Smoliska-Byczuk
Fotomonta – jzyk awangardy
Zorganizowana przez warszawsk Zacht wystawa „Fotomonta polski okresu dwudziestolecia midzywojennego” zaprezentowaa prace znamienne dla twrcw awangardowych, zainspirowanych poetyk dadaizmu i konstruktywizmu. Ustawiczny proces redefiniowania pojcia awangardy oraz wprowadzenie w orbit rozwaa sztuki uwikanej w kultur masow przyczyniy si do zainteresowania fotomontaem, do tej pory czsto marginalizowanym ze wzgldu na flirt z tak zwan sztuk „nisk”. Wydana w roku 2000 ksika Stanisawa Czekalskiego (konsultanta wystawy) pt. „Awangarda i mit racjonalizacji” oraz eksponowane w Zachcie prace po raz pierwszy w tak wieloaspektowy sposb przedstawiy rozmaite oblicza polskiego fotomontau.
Prezentacj rozpoczyna „Biegacz” Janusza Marii Brzeskiego z 1935 r., ukazujcy sylwetk sportowca w otoczeniu skonstruowanym z geometrycznych figur i elementw maszyny. Realizacja ta operuje motywami charakterystycznymi dla wczesnej epoki, zafascynowanej technicznym rozwojem, racjonalizacj i ekonomi produkcji, wiodcymi ku integracji czowieka z maszyn, ku ich idealnej symbiozie, dziki ktrej minimalny nakad pracy gwarantowa maksymalny efekt (amerykaskie koncepcje fordyzmu i tayloryzmu). Ide t, obok samej ikonografii, miaa ucielenia rwnie ekonomiczna technika tworzenia obrazu z gotowych, pocitych fotografii, pozwalajca na uzyskanie w krtkim czasie bardzo sugestywnego obrazu. Fotomonta nis wic z sob utopijn wizj realizacji jednego z rudymentarnych postulatw awangardy, domagajcego si roztopienia sztuki w yciu. Technika i moliwo szybkiego, masowego powielania obrazw, sklejanych z fragmentw fotografii, zdawaa si doskonale do tego nadawa i staa si jednym z gwnych mediw wypowiedzi awangardowych artystw. Czas pokaza, e niemoliwo leca ju u podstaw paradygmatu awangardy nie zostaa przezwyciona nawet przez fotomonta – sztuka nie stopia si z rzeczywistoci.

Margit Sielska, "Kompozycja z rk", 1934 r., Fot. Archiwum PGS Zachta

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym