strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Fotomonta polski okresu dwudziestolecia midzywojennego, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 10.03. do 27.04.2003 r.

Marta Smoliska-Byczuk
Fotomonta – jzyk awangardy
Zorganizowana przez warszawsk Zacht wystawa „Fotomonta polski okresu dwudziestolecia midzywojennego” zaprezentowaa prace znamienne dla twrcw awangardowych, zainspirowanych poetyk dadaizmu i konstruktywizmu. Ustawiczny proces redefiniowania pojcia awangardy oraz wprowadzenie w orbit rozwaa sztuki uwikanej w kultur masow przyczyniy si do zainteresowania fotomontaem, do tej pory czsto marginalizowanym ze wzgldu na flirt z tak zwan sztuk „nisk”. Wydana w roku 2000 ksika Stanisawa Czekalskiego (konsultanta wystawy) pt. „Awangarda i mit racjonalizacji” oraz eksponowane w Zachcie prace po raz pierwszy w tak wieloaspektowy sposb przedstawiy rozmaite oblicza polskiego fotomontau.
Prezentacj rozpoczyna „Biegacz” Janusza Marii Brzeskiego z 1935 r., ukazujcy sylwetk sportowca w otoczeniu skonstruowanym z geometrycznych figur i elementw maszyny. Realizacja ta operuje motywami charakterystycznymi dla wczesnej epoki, zafascynowanej technicznym rozwojem, racjonalizacj i ekonomi produkcji, wiodcymi ku integracji czowieka z maszyn, ku ich idealnej symbiozie, dziki ktrej minimalny nakad pracy gwarantowa maksymalny efekt (amerykaskie koncepcje fordyzmu i tayloryzmu). Ide t, obok samej ikonografii, miaa ucielenia rwnie ekonomiczna technika tworzenia obrazu z gotowych, pocitych fotografii, pozwalajca na uzyskanie w krtkim czasie bardzo sugestywnego obrazu. Fotomonta nis wic z sob utopijn wizj realizacji jednego z rudymentarnych postulatw awangardy, domagajcego si roztopienia sztuki w yciu. Technika i moliwo szybkiego, masowego powielania obrazw, sklejanych z fragmentw fotografii, zdawaa si doskonale do tego nadawa i staa si jednym z gwnych mediw wypowiedzi awangardowych artystw. Czas pokaza, e niemoliwo leca ju u podstaw paradygmatu awangardy nie zostaa przezwyciona nawet przez fotomonta – sztuka nie stopia si z rzeczywistoci.

Margit Sielska, "Kompozycja z rk", 1934 r., Fot. Archiwum PGS Zachta

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym