strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Fotomonta polski okresu dwudziestolecia midzywojennego, Zachta Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 10.03. do 27.04.2003 r.

Marta Smoliska-Byczuk
Fotomonta – jzyk awangardy
Zorganizowana przez warszawsk Zacht wystawa „Fotomonta polski okresu dwudziestolecia midzywojennego” zaprezentowaa prace znamienne dla twrcw awangardowych, zainspirowanych poetyk dadaizmu i konstruktywizmu. Ustawiczny proces redefiniowania pojcia awangardy oraz wprowadzenie w orbit rozwaa sztuki uwikanej w kultur masow przyczyniy si do zainteresowania fotomontaem, do tej pory czsto marginalizowanym ze wzgldu na flirt z tak zwan sztuk „nisk”. Wydana w roku 2000 ksika Stanisawa Czekalskiego (konsultanta wystawy) pt. „Awangarda i mit racjonalizacji” oraz eksponowane w Zachcie prace po raz pierwszy w tak wieloaspektowy sposb przedstawiy rozmaite oblicza polskiego fotomontau.
Prezentacj rozpoczyna „Biegacz” Janusza Marii Brzeskiego z 1935 r., ukazujcy sylwetk sportowca w otoczeniu skonstruowanym z geometrycznych figur i elementw maszyny. Realizacja ta operuje motywami charakterystycznymi dla wczesnej epoki, zafascynowanej technicznym rozwojem, racjonalizacj i ekonomi produkcji, wiodcymi ku integracji czowieka z maszyn, ku ich idealnej symbiozie, dziki ktrej minimalny nakad pracy gwarantowa maksymalny efekt (amerykaskie koncepcje fordyzmu i tayloryzmu). Ide t, obok samej ikonografii, miaa ucielenia rwnie ekonomiczna technika tworzenia obrazu z gotowych, pocitych fotografii, pozwalajca na uzyskanie w krtkim czasie bardzo sugestywnego obrazu. Fotomonta nis wic z sob utopijn wizj realizacji jednego z rudymentarnych postulatw awangardy, domagajcego si roztopienia sztuki w yciu. Technika i moliwo szybkiego, masowego powielania obrazw, sklejanych z fragmentw fotografii, zdawaa si doskonale do tego nadawa i staa si jednym z gwnych mediw wypowiedzi awangardowych artystw. Czas pokaza, e niemoliwo leca ju u podstaw paradygmatu awangardy nie zostaa przezwyciona nawet przez fotomonta – sztuka nie stopia si z rzeczywistoci.

Margit Sielska, "Kompozycja z rk", 1934 r., Fot. Archiwum PGS Zachta

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym