strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Niki de Saint Phalle, Zachta. Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 9 maja do 22 czerwca 2003 r., Muzeum Narodowe w Krakowie, lipiec; sierpie 2003 r

Violetta Sajkiewicz
Nicejski tarot

Sztuka Niki de Saint Phalle ujawnia - podobnie jak karty tarota - treci ukryte w podwiadomoci. Jest rodzajem symbolicznego jzyka, umoliwiajcego Adeptom wejrzenie w gb siebie, a tym samym peniejsze zrozumienie otaczajcego ich wiata. W jego tajniki wprowadza Cesarzowa, figura bdca alter ego artystki, oznaczajca w tarocie kobiet wyzwolon, ambitn i kreatywn. T kart wyobraa przypominajca Sfinksa, zagadkowa budowla, w ktrej Saint Phalle urzdzia w toskaskim Garavicchio swj dom i pracowni. Z jej wntrza dogldaa prac nad „Ogrodem tarota” - dwudziestoma dwoma przedstawieniami arkanw wikszych, ktre s kluczem do odczytania jej twrczoci, uniwersalnym kodem, uatwiajcym interpretacj blisko osiemdziesiciu dzie pochodzcych ze zbiorw Muse d’Art moderne et d’Art contemporain w Nicei, ktre s obecnie prezentowane w Polsce.
Zgromadzone na wystawie w Zachcie, powstae w latach 1958-2000 obrazy, rzeby, plakaty, mozaiki, wazy, litografie oraz serigrafie, s wiadectwem eksperymentw z rozmaitymi technikami i materiaami. Drobnym wycinkiem bogatego dorobku artystki, ktra - starajc si zniwelowa przepa midzy sztuk a yciem - projektowaa dekoracje teatralne, biuteri i meble, krcia filmy oraz pisaa dramaty. Dziea ogromnego – jak pisa zmary niedawno Pierre Restany – nie tylko ze wzgldu na liczb i rozmaito prac, ale przede wszystkim na zawarte w nim przesanie: umiowanie ycia i afirmacj jego najrozmaitszych, czsto z pozoru bahych przejaww, ktre dziki sztuce zyskuj wymiar kosmiczny. Pozornie naiwne prace Saint Phalle cechuje niezwyke wyrafinowanie estetyczne i ogromne poczucie humoru. Feeria psychodelicznych barw, gstwina ornamentw, gitko linii oraz schematyczne traktowanie postaci zdradzaj ich powinowactwa z popartowsk grafik. Jednak ich korzeni szuka naley raczej w twrczoci Paula Klee, Henriego Matisse`a i Celnika Rousseau, dadaizmie i surrealizmie. Artystka wyej cenia sobie intuicj ni refleksj. By moe dlatego tak wiele prac, zwaszcza architektoniczno-rzebiarskich, bliskich fantastycznym budowlom Antonia Gaudiego, zaprojektowaa z myl o dzieciach. Wanie one – po czci za spraw prezentowanej rwnolegle wystawy „Sztuka wspczesna dla wszystkich dzieci” – byy nie tylko najliczniejszymi, ale te najwdziczniejszymi widzami warszawskiej ekspozycji.

Niki de Saint Phalle, "Krowa i czowiek czytajcy gazet", malowany poliester, 1974 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym