strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Niki de Saint Phalle, Zachta. Pastwowa Galeria Sztuki, Warszawa, od 9 maja do 22 czerwca 2003 r., Muzeum Narodowe w Krakowie, lipiec; sierpie 2003 r

Violetta Sajkiewicz
Nicejski tarot

Sztuka Niki de Saint Phalle ujawnia - podobnie jak karty tarota - treci ukryte w podwiadomoci. Jest rodzajem symbolicznego jzyka, umoliwiajcego Adeptom wejrzenie w gb siebie, a tym samym peniejsze zrozumienie otaczajcego ich wiata. W jego tajniki wprowadza Cesarzowa, figura bdca alter ego artystki, oznaczajca w tarocie kobiet wyzwolon, ambitn i kreatywn. T kart wyobraa przypominajca Sfinksa, zagadkowa budowla, w ktrej Saint Phalle urzdzia w toskaskim Garavicchio swj dom i pracowni. Z jej wntrza dogldaa prac nad „Ogrodem tarota” - dwudziestoma dwoma przedstawieniami arkanw wikszych, ktre s kluczem do odczytania jej twrczoci, uniwersalnym kodem, uatwiajcym interpretacj blisko osiemdziesiciu dzie pochodzcych ze zbiorw Muse d’Art moderne et d’Art contemporain w Nicei, ktre s obecnie prezentowane w Polsce.
Zgromadzone na wystawie w Zachcie, powstae w latach 1958-2000 obrazy, rzeby, plakaty, mozaiki, wazy, litografie oraz serigrafie, s wiadectwem eksperymentw z rozmaitymi technikami i materiaami. Drobnym wycinkiem bogatego dorobku artystki, ktra - starajc si zniwelowa przepa midzy sztuk a yciem - projektowaa dekoracje teatralne, biuteri i meble, krcia filmy oraz pisaa dramaty. Dziea ogromnego – jak pisa zmary niedawno Pierre Restany – nie tylko ze wzgldu na liczb i rozmaito prac, ale przede wszystkim na zawarte w nim przesanie: umiowanie ycia i afirmacj jego najrozmaitszych, czsto z pozoru bahych przejaww, ktre dziki sztuce zyskuj wymiar kosmiczny. Pozornie naiwne prace Saint Phalle cechuje niezwyke wyrafinowanie estetyczne i ogromne poczucie humoru. Feeria psychodelicznych barw, gstwina ornamentw, gitko linii oraz schematyczne traktowanie postaci zdradzaj ich powinowactwa z popartowsk grafik. Jednak ich korzeni szuka naley raczej w twrczoci Paula Klee, Henriego Matisse`a i Celnika Rousseau, dadaizmie i surrealizmie. Artystka wyej cenia sobie intuicj ni refleksj. By moe dlatego tak wiele prac, zwaszcza architektoniczno-rzebiarskich, bliskich fantastycznym budowlom Antonia Gaudiego, zaprojektowaa z myl o dzieciach. Wanie one – po czci za spraw prezentowanej rwnolegle wystawy „Sztuka wspczesna dla wszystkich dzieci” – byy nie tylko najliczniejszymi, ale te najwdziczniejszymi widzami warszawskiej ekspozycji.

Niki de Saint Phalle, "Krowa i czowiek czytajcy gazet", malowany poliester, 1974 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym