strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie” wystaw „Co z t abstrakcj?” w Fundacji Stefana Gierowskiego recenzuje Karolina Staszak, a ekspozycji „Midzy Montmartre’em, a Montparnasse’em” w katowickim Muzeum lskim przyglda si Aleksandra Sikorska. Z kolei now rubryk dotyczc rynku sztuki inauguruje Dorota aglewska, Andrzej Biernacki przypomina twrczo Barbary Jonscher, a Wojciech Delikta – Marisy Merz, pierwszej damy arte povery..
W sierpniowym „Arteonie” take: Dorota aglewska w „Czytaniu sztuki” przyglda si odwrociu jednego z obrazw Wadysawa lewiskiego, wspczesny interior design lokali gastronomicznych omawia Aleksandra Kargul, a twrczo Jan Ankiersztajna rekomenduje Aleksandra Sikorska. Wystaw „Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w.” w poznaskiej Galerii Piekary komentuje Krystyna Raska-Gorgolewska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tamara Berdowska, „Wir”, 2017, olej, ptno, 150 x 130 cm, materiay prasowe Fundacji Stefana Gierowskiego

\"Obrazy jak malowane\", kurator: Jarosaw Lubiak, wsppraca: Kamil Kuskowski, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biaa, 24.11-29.12.2006

Przemysaw Jdrowski
Epitafium czy reinkarnacja? Wideomalarstwo w Bielsku Biaej
Wci trwa dyskusja o malarstwie. Take w Polsce, gdzie na przeomie 2006 i 2007 roku zorganizowano powicone mu wystawy w Bydgoszczy, Gdasku i Warszawie. Kada z nich stawiaa pytania o dzisiejszy status malarstwa, jego historyczne uwarunkowania, formalne i koncepcyjne mutacje. By moe wielo podjtych wtkw, niekonsekwencja w ich prowadzeniu lub tradycjonalizm podejcia do sygnalizowanych koncepcji spowodoway, e adna z tych „konstrukcji” nie wypada przekonujco. Na ich tle pozytywnie wyrnia si – o wiele skromniejsza, ale i o wiele czytelniejsza – wystawa „Obrazy jak malowane”, zrealizowana przez BWA w Bielsku-Biaej. Co istotne, autorzy wystawy, Jarosaw Lubiak i Kamil Kuskowski, porzucili koncepcj dowodzenia siy malarstwa sztalugowego i skupili si na jego nowej emanacji – wideomalarstwie. To sztuka pozostajca w staej symbiozie z zaoeniami i estetyk malarstwa, i sztuka, ktra w peni zawaszczya „malarsko”. Tym samym akademickie malarstwo stao si zbdne, a wideomalarstwo wskrzesio Bonnardowsk koncepcj obrazu, rozumianego jako pozbawiona emocji kompozycja barw na paszczynie, ktra nie stawia oporu oku widza. Bo czy znamy dzi atwiejsze i blisze codziennemu dowiadczeniu medium ni zapis wideo?

Andrzej Wasilewski, "Obraz i podobiestwo", instalacja, 2005, fot. materiay prasowe Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Biaej

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym