strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

\"Obrazy jak malowane\", kurator: Jarosaw Lubiak, wsppraca: Kamil Kuskowski, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biaa, 24.11-29.12.2006

Przemysaw Jdrowski
Epitafium czy reinkarnacja? Wideomalarstwo w Bielsku Biaej
Wci trwa dyskusja o malarstwie. Take w Polsce, gdzie na przeomie 2006 i 2007 roku zorganizowano powicone mu wystawy w Bydgoszczy, Gdasku i Warszawie. Kada z nich stawiaa pytania o dzisiejszy status malarstwa, jego historyczne uwarunkowania, formalne i koncepcyjne mutacje. By moe wielo podjtych wtkw, niekonsekwencja w ich prowadzeniu lub tradycjonalizm podejcia do sygnalizowanych koncepcji spowodoway, e adna z tych „konstrukcji” nie wypada przekonujco. Na ich tle pozytywnie wyrnia si – o wiele skromniejsza, ale i o wiele czytelniejsza – wystawa „Obrazy jak malowane”, zrealizowana przez BWA w Bielsku-Biaej. Co istotne, autorzy wystawy, Jarosaw Lubiak i Kamil Kuskowski, porzucili koncepcj dowodzenia siy malarstwa sztalugowego i skupili si na jego nowej emanacji – wideomalarstwie. To sztuka pozostajca w staej symbiozie z zaoeniami i estetyk malarstwa, i sztuka, ktra w peni zawaszczya „malarsko”. Tym samym akademickie malarstwo stao si zbdne, a wideomalarstwo wskrzesio Bonnardowsk koncepcj obrazu, rozumianego jako pozbawiona emocji kompozycja barw na paszczynie, ktra nie stawia oporu oku widza. Bo czy znamy dzi atwiejsze i blisze codziennemu dowiadczeniu medium ni zapis wideo?

Andrzej Wasilewski, "Obraz i podobiestwo", instalacja, 2005, fot. materiay prasowe Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Biaej

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym