strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

\"Obrazy jak malowane\", kurator: Jarosaw Lubiak, wsppraca: Kamil Kuskowski, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biaa, 24.11-29.12.2006

Przemysaw Jdrowski
Epitafium czy reinkarnacja? Wideomalarstwo w Bielsku Biaej
Wci trwa dyskusja o malarstwie. Take w Polsce, gdzie na przeomie 2006 i 2007 roku zorganizowano powicone mu wystawy w Bydgoszczy, Gdasku i Warszawie. Kada z nich stawiaa pytania o dzisiejszy status malarstwa, jego historyczne uwarunkowania, formalne i koncepcyjne mutacje. By moe wielo podjtych wtkw, niekonsekwencja w ich prowadzeniu lub tradycjonalizm podejcia do sygnalizowanych koncepcji spowodoway, e adna z tych „konstrukcji” nie wypada przekonujco. Na ich tle pozytywnie wyrnia si – o wiele skromniejsza, ale i o wiele czytelniejsza – wystawa „Obrazy jak malowane”, zrealizowana przez BWA w Bielsku-Biaej. Co istotne, autorzy wystawy, Jarosaw Lubiak i Kamil Kuskowski, porzucili koncepcj dowodzenia siy malarstwa sztalugowego i skupili si na jego nowej emanacji – wideomalarstwie. To sztuka pozostajca w staej symbiozie z zaoeniami i estetyk malarstwa, i sztuka, ktra w peni zawaszczya „malarsko”. Tym samym akademickie malarstwo stao si zbdne, a wideomalarstwo wskrzesio Bonnardowsk koncepcj obrazu, rozumianego jako pozbawiona emocji kompozycja barw na paszczynie, ktra nie stawia oporu oku widza. Bo czy znamy dzi atwiejsze i blisze codziennemu dowiadczeniu medium ni zapis wideo?

Andrzej Wasilewski, "Obraz i podobiestwo", instalacja, 2005, fot. materiay prasowe Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Biaej

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym