Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego
APEL
Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego w Bydgoszczy przygotowuje wystawê monograficzn± Karola Mondrala (1880-1957), grafika i malarza oraz pedagoga zwi±zanego m.in. ze ¶rodowiskiem artystycznym dwudziestolecia miêdzywojennego w Bydgoszczy (w latach 1921-1932). Ekspozycja bêdzie pierwsz± tak pe³n± prezentacjê dzie³ artysty, którego twórczo¶æ po raz ostatni by³a przedstawiona na wystawie w 1959 roku. Planowana wystawa bêdzie obejmowa³a grafikê artystyczn±, ekslibrisy, nieliczne zachowane rysunki i obrazy oraz sporadycznie wykonywane rze¼by. Muzeum zwraca siê z pro¶b± o udostêpnienie materia³ów zwi±zanych z Karolem Mondralem oraz informacje o jego pracach. Informacje mo¿na przesy³aæ na adres: barbara.chojnacka@muzeum.bydgoszcz.pl
[zwiñ]

Muzeum Górno¶l±skie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia miêdzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za datê prze³omow± w kontek¶cie powstaj±cych nurtów awangardowych. Warty podkre¶lenia jest fakt, i¿ ów zryw stanowi³ kontynuacjê podjêtych na pocz±tku drugiego dziesiêciolecia XX wieku prób zrewolucjonizowania bêd±cych w stagnacji obszarów rodzimych ¶rodowisk twórczych. Realizowane wówczas w Krakowie Wystawy Niezale¿nych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) by³y pierwsz± zapowiedzi± maj±cych wkrótce nast±piæ zmian. W rytmie buntu powstawa³y kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, t³amsz±cych m³odych artystów norm, ale równie¿ wobec ca³kowitego na¶ladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjoni¶ci, formi¶ci, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednoróg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczyków herbu Rogate Serce…, a w¶ród nich przemieszczaj±cy siê twórcy, g³osz±cy potrzebê natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Górno¶l±skim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie ró¿norodno¶ci zjawisk tego okresu. Przybli¿a nowatorsk± problematykê, ¶mia³e formy wyrazu, a tak¿e niepoddaj±ce siê fali krytyki zdecydowane dzia³ania maj±ce daæ w przysz³o¶ci grunt dla rodz±cych siê przez kolejne dziesiêciolecia kontynuacji miêdzywojennych zrywów awangardowych. Na ekspozycji w przewa¿aj±cej liczbie obecne s± prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twórców stanowi±ce najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S± równie¿ prace rze¼biarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezale¿nych), a tak¿e jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanis³awa Szukalskiego (obok pracy rze¼biarskiej, p³askorze¼ba oraz prace na pod³o¿u papierowym). Wyj±tek malarski stanowi zespó³ wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mo¿na ogl±daæ prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czy¿ewskiego, Boles³awa Stawiñskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeñskiej, Witkacego, Rafa³a Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziñskiego, Stanis³awa Szukalskiego i artystów Szczepu herbu Rogate Serce, Józefa Czapskiego, Ewy £unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryñskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.
Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Górno¶l±skiego w Bytomiu
[zwiñ]Muzeum Górno¶l±skie
"Muzycy obrazu. Alfred Lenica. Jan Lenica"
04.04.2018 - 08.07.2018
Wystawa ukazuje twórczo¶æ wybitnego artystycznego duetu Leniców – ojca Alfreda i syna Jana. Alfred Lenica to jeden z najwa¿niejszych polskich przedstawicieli malarstwa abstrakcyjnego inspirowanego informelem. To tak¿e twórca pierwszego polskiego obrazu taszystowskiego. Mimo ¿e z wykszta³cenia by³ muzykiem, na sta³e wpisa³ siê do kanonu malarstwa polskiego drugiej po³owy XX wieku. Jan Lenica za¶ by³ jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Polskiej Szko³y Plakatu (jest te¿ autorem tego okre¶lenia) i twórc± awangardowych filmów animowanych, które przynios³y arty¶cie miêdzynarodowe uznanie. Tytu³ wystawy w bezpo¶redni sposób odnosi siê do s³ów Alfreda Lenicy: „Rysunek, linia jest architektur±; farba, kolor – muzyk± obrazu”. Muzyczne konotacje stanowi³y wspólny mianownik twórczo¶ci obu artystów – mimo ¿e tworzyli w skrajnie odmiennych stylach. To w³a¶nie g³êbokie zami³owanie do muzyki doprowadzi³o Jana Lenicê do s³ynnego stwierdzenia, mówi±cego o tym, ¿e „plakat musi ¶piewaæ!”. Wystawa zosta³a wzbogacona o program wydarzeñ towarzysz±cych, takich jak wyk³ady oraz pokazy filmowe z komentarzem ekspertów – badaczy twórczo¶ci Leniców.

Instytut Sztuki Wyspa
Kup sobie Wyspê!

Ruszy³a zbiórka publiczna Fundacji Wyspa Progress na rzecz wykupu budynku Instytutu Sztuki Wyspa, usytuowanego na terenach dawnej Stoczni Gdañskiej - w miejscu gdzie w sierpniu 1980 roku narodzi³a siê Solidarno¶æ. Fundacja Wyspa Progress zbieramy ¶rodki, aby wykupiæ budynek i kontynuowaæ dzia³alno¶æ, a jednocze¶nie nie dopu¶ciæ do przejêcia go dla celów komercyjnych. Ka¿dy mo¿e mieæ wp³yw na pozostanie Wyspy w Stoczni. Pe³ne historycznych i spo³ecznych emocji ¶rodowisko Stoczni od wielu lat inspiruje artystów. Wyspa, poza wystawami, dyskusjami i warsztatami, prowadzi miêdzynarodowy program rezydencyjny, multimedialne archiwum oraz ksiêgarniê. Nasze dzia³ania badaj±ce zagadnienia wspó³czesnej kultury artystycznej nastawione s± równie¿ na wspó³pracê z lokalnymi mieszkañcami, którzy, podobnie jak Wyspa, stan± siê czê¶ci± spo³eczno¶ci dzielnicy M³ode Miasto. Nowa dzielnica, powinna mieæ swoje miejsca kultury. Wyspa zosta³a zauwa¿ona i uznana nie tylko w Polsce lecz tak¿e na arenie miêdzynarodowej, co przyczyni³o siê do budowania korzystnego wizerunku Gdañska jako ¿ywotnego o¶rodka sztuki wspó³czesnej.Zbiórka publiczna Instytutu Sztuki Wyspa jest prowadzona za zgod± MSWiA oraz w porozumieniu z w³a¶cicielem budynku Baltic Property Trust. Wiêcej informacji na temat zbiórki na stronie: www.wyspa.art.pl
[zwiñ]Gdañska Galeria Güntera Grassa
"Bestiarium"
16.02.2018 - 06.05.2018
Basia Bañda, Czekalska+Golec, Wojciech Doroszuk, Zofia Gramz, Günter Grass, Irena Kalicka, Katarzyna Kozyra, Art Spiegelman, Rafa³ Wilk.
[zwiñ]
Muzeum Narodowe
"Then & Now (Wczoraj i dzi¶). Wystawa alternatywnych technik fotografii"
10.03.2018 - 29.04.2018

Muzeum Narodowe / Oddzia³ Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Bia³ecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w
Gdañsku jest przegl±dem twórczo¶ci malarskiej gdañszczanki – Beaty Ewy Bia³eckiej.
Artystka wy³±cznym tematem swoich obrazów uczyni³a kobietê. Nie interesuje jej
jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co sk³ada siê na
kobieco¶æ i buduje jej si³ê, okre¶la status, mówi o kondycji i rolach, jakie
odgrywa we wspó³czesnym ¶wiecie. Bohaterki jej obrazów to postaci wspó³czesne:
„Marta” (2006), „Md³o¶ci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie
Europy” (2004), a tak¿e ¶wiêci chrze¶cijañscy: „Dobry pasterz” (2007),
„Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawieñ wyj±tkowe
miejsce zajmuje matka, czego przyk³adem mog± byæ obrazy „Dwie Matki” (2008) czy
„Gravida” (2014). Uniwersaln± formê przedstawieñ artystka osadza we wspó³czesnym
kontek¶cie. Czêsto do postaci matek, przyjació³ek, dziewczynek do³±cza
komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm
odzie¿owych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pe³ne tre¶ci
oraz emocji, z drugiej, formalnej – ch³odne i surowe, prawie monochromatyczne.
W ostatnich latach malarka dope³nia swoje oleje tradycyjnym, pe³nym haftem. Ta
traktowana jako wy³±cznie kobiece zajêcie technika odgrywa istotn± rolê w
obrazowej narracji, potêguje wymowê i dramatyzm przedstawienia. Na gdañskiej
wystawie, której towarzyszyæ bêdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57
obrazów.
Bia³ecka – absolwentka ASP w
Krakowie, laureatka wielu nagród i wyró¿nieñ – stworzy³a oryginalny i wyrazisty
styl. Wyró¿nia j± niezwyk³a zdolno¶æ twórczej kontaminacji tradycji dawnego
malarstwa, chrze¶cijañskiej ikonografii ze wspó³czesn± narracj± i perfekcyjnym
warsztatem.
Beata Ewa Bia³ecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, p³ótno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG [zwiñ]

\"Obrazy jak malowane\", kurator: Jaros³aw Lubiak, wspó³praca: Kamil Kuskowski, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Bia³a, 24.11-29.12.2006
Przemys³aw Jêdrowski
Epitafium czy reinkarnacja? Wideomalarstwo w Bielsku Bia³ej
Wci±¿ trwa dyskusja o malarstwie. Tak¿e w Polsce, gdzie na prze³omie 2006 i 2007 roku zorganizowano po¶wiêcone mu wystawy w Bydgoszczy, Gdañsku i Warszawie. Ka¿da z nich stawia³a pytania o dzisiejszy status malarstwa, jego historyczne uwarunkowania, formalne i koncepcyjne mutacje. Byæ mo¿e wielo¶æ podjêtych w±tków, niekonsekwencja w ich prowadzeniu lub tradycjonalizm podej¶cia do sygnalizowanych koncepcji spowodowa³y, ¿e ¿adna z tych „konstrukcji” nie wypad³a przekonuj±co. Na ich tle pozytywnie wyró¿ni³a siê – o wiele skromniejsza, ale i o wiele czytelniejsza – wystawa „Obrazy jak malowane”, zrealizowana przez BWA w Bielsku-Bia³ej. Co istotne, autorzy wystawy, Jaros³aw Lubiak i Kamil Kuskowski, porzucili koncepcjê dowodzenia si³y malarstwa sztalugowego i skupili siê na jego nowej emanacji – wideomalarstwie. To sztuka pozostaj±ca w sta³ej symbiozie z za³o¿eniami i estetyk± malarstwa, i sztuka, która w pe³ni zaw³aszczy³a „malarsko¶æ”. Tym samym akademickie malarstwo sta³o siê zbêdne, a wideomalarstwo wskrzesi³o Bonnardowsk± koncepcjê obrazu, rozumianego jako pozbawiona emocji kompozycja barw na p³aszczy¼nie, która nie stawia oporu oku widza. Bo czy¿ znamy dzi¶ ³atwiejsze i bli¿sze codziennemu do¶wiadczeniu medium ni¿ zapis wideo?
Andrzej Wasilewski, "Obraz i podobieñstwo", instalacja, 2005, fot. materia³y prasowe Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Bia³ej
Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym