strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie”: nad kondycj wspczesnej rzeby zastanawia si Karolina Staszak. O sztuce w przestrzeni publicznej, m.in. o monumencie Jeffa Koonsa, ktry – wedug artysty – upamitnia ofiary zamachw terrorystycznych w Paryu oraz o kontrowersjach wok tej pracy pisze Wojciech Delikta. Projekt upamitniajcy ofiary katastrofy smoleskiej, przygotowany przez Jerzego Kalin, omawia Piotr Bernatowicz. W najnowszym „Arteonie take: wystaw „Paderewski” w Muzeum Narodowym w Warszawie recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, a prezentacj Ediego Hili w warszawskim MSN omawia Andrzej Biernacki. W kwietniowym „Arteonie” rwnie: Zbigniew Makowski recenzuje wystaw „Bestiarium”, odbywajc si w Gdaskiej Galerii Gntera Grassa, Dorota aglewska kontynuuje cykl artykuw o rynku sztuki, Tomasz Bika rekomenduje twrczo Stanisawa Wjcickiego, a Marcin Krajewski przyglda si twrczoci Tomasza Daca. Z kolei Aleksandra Sikorska pisze o rocznicowej wystawie w Muzeum Kolumby w Kolonii. W najnowszym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Grzegorz Gwiazda, „Stojcy inaczej”, ywica akrylowa, 150 cm, , dziki uprzejmoci artysty

Jan Berdyszak, \"Prace 1960-2006\", Galeria Stary Browar, Pozna, 24.11.2006-30.01.2007, w ramach projektu wsporganizowanego przez Galeri Miejsk Arsena, Kulczyk Foundation i Gal

Karolina Staszak             
Autorefleksyjna retrospektywa
Miasto, ktre posiada wielkiego artyst, to szczliwe miasto. Natomiast miasto, ktre celebruje posiadanie wielkiego, yjcego artysty, to odwane miasto. Odwaga jest jednak tym, co lubimy. Wystawa w poznaskim Starym Browarze „Prace 1960- 2006” bya w zamyle organizatorw kulminacj wdrwki, majcej na celu zwiedzenie piciu galerii, w ktrych zaprezentowano niezwykle obszern twrczo Jana Berdyszaka. W kadej z nich moglimy pozna artyst z innej strony – wszdzie jednak by to ten sam artysta filozof, ktrego twrczo przede wszystkim jest refleksyjna. Wystawa w Browarze jako jedyna posiadaa „znamiona wystawy retrospektywnej”, gdy prace tam ukazane pochodziy z wyranie wydzielonego czasu. Jednak nie bya to retrospektywa w dosownym rozumieniu tego terminu. Sam artysta podkrela, e nie wszystkie karty jego twrczoci zostay jeszcze odkryte.

Jan Berdyszak, „Pi potencjalnych oznacze miejsca”, drewno polichromowane, 1980, fot. Z. Orowski, materiay prasowe Galerii Stary Browar

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym