strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Jan Berdyszak, \"Prace 1960-2006\", Galeria Stary Browar, Poznań, 24.11.2006-30.01.2007, w ramach projektu współorganizowanego przez Galerię Miejską Arsenał, Kulczyk Foundation i Gal

Karolina Staszak             
Autorefleksyjna retrospektywa
Miasto, które posiada wielkiego artystę, to szczęśliwe miasto. Natomiast miasto, które celebruje posiadanie wielkiego, żyjącego artysty, to odważne miasto. Odwaga jest jednak tym, co lubimy. Wystawa w poznańskim Starym Browarze „Prace 1960- 2006” była w zamyśle organizatorów kulminacją wędrówki, mającej na celu zwiedzenie pięciu galerii, w których zaprezentowano niezwykle obszerną twórczość Jana Berdyszaka. W każdej z nich mogliśmy poznać artystę z innej strony – wszędzie jednak był to ten sam artysta filozof, którego twórczość przede wszystkim jest refleksyjna. Wystawa w Browarze jako jedyna posiadała „znamiona wystawy retrospektywnej”, gdyż prace tam ukazane pochodziły z wyraźnie wydzielonego czasu. Jednak nie była to retrospektywa w dosłownym rozumieniu tego terminu. Sam artysta podkreśla, że nie wszystkie karty jego twórczości zostały jeszcze odkryte.

Jan Berdyszak, „Pięć potencjalnych oznaczeń miejsca”, drewno polichromowane, 1980, fot. Z. Orłowski, materiały prasowe Galerii Stary Browar

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym