strona gwna > patronaty

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Uwolni emocje. Mity, symbole, systemy. 18.10-5.11.2006, Galeria Re:wizja, Gdask

Dorota uczak
Oczyszczajce spotkanie
W dniach od 18 padziernika do 5 listopada 2006 roku w gdaskiej Galerii Re:wizja publiczno miaa okazj obejrze pierwsz odson projektu „Polacy – Rosjanie: wzajemne relacje”, realizowanego przez Centrum Kultury Nadbatyckiej wraz z fili Pastwowego Centrum Sztuki Wspczesnej w Kaliningradzie, ktry w kontekcie wystaw „Moskwa – Warszawa/Warszawa – Moskwa 1900- 2000” stanowi kontynuacj zainteresowania komparatystyk, obecnej w kulturach obu krajw sztuki wizualnej. Celem kuratorw Agaty Rogo i Eleny Tsvetaevej byo podjcie analizy obecnych stosunkw polsko-rosyjskich. Podczas jesiennej wystawy „Uwolni emocje. Mity, symbole, systemy” zostay zaprezentowane prace poruszajce problem wyzwalania wasnej emocjonalnoci, funkcjonowania stereotypw czy wrcz oczyszczenia z negatywnych emocji, co najdobitniej wyraaa praca Ani Witkowskiej – olbrzymi plakat zawieszony na bramie przy wejciu do ratusza z napisem „Uwaga Wrg”. Warto take zaznaczy obecno grupy AES+F, ktra w komputerowej animacji „Ostatni zryw” wprowadzia widzw w wiat orgiastycznego balansowania na krawdzi ycia i mierci. Kuratorki zdecydoway si take na pokazanie „zagubionej” pracy Roberta Rumasa (relacja z pobytu artysty w Leningradzie), przygotowanej przez artyst na wystaw „Za czerwonym horyzontem”, ostatecznie nie wystawionej w Moskwie.  „Uwolni emocje. Mity, symbole, systemy” stanowi interesujc zapowied projektu, ktrego punktem kulminacyjnym bdzie pokaz w nowej przestrzeni Pastwowego Centrum Sztuki Wspczesnej w Kaliningradzie – poddasze w koszarach Kronprinc – w latach 2007–2008.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym