strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Uwolni emocje. Mity, symbole, systemy. 18.10-5.11.2006, Galeria Re:wizja, Gdask

Dorota uczak
Oczyszczajce spotkanie
W dniach od 18 padziernika do 5 listopada 2006 roku w gdaskiej Galerii Re:wizja publiczno miaa okazj obejrze pierwsz odson projektu „Polacy – Rosjanie: wzajemne relacje”, realizowanego przez Centrum Kultury Nadbatyckiej wraz z fili Pastwowego Centrum Sztuki Wspczesnej w Kaliningradzie, ktry w kontekcie wystaw „Moskwa – Warszawa/Warszawa – Moskwa 1900- 2000” stanowi kontynuacj zainteresowania komparatystyk, obecnej w kulturach obu krajw sztuki wizualnej. Celem kuratorw Agaty Rogo i Eleny Tsvetaevej byo podjcie analizy obecnych stosunkw polsko-rosyjskich. Podczas jesiennej wystawy „Uwolni emocje. Mity, symbole, systemy” zostay zaprezentowane prace poruszajce problem wyzwalania wasnej emocjonalnoci, funkcjonowania stereotypw czy wrcz oczyszczenia z negatywnych emocji, co najdobitniej wyraaa praca Ani Witkowskiej – olbrzymi plakat zawieszony na bramie przy wejciu do ratusza z napisem „Uwaga Wrg”. Warto take zaznaczy obecno grupy AES+F, ktra w komputerowej animacji „Ostatni zryw” wprowadzia widzw w wiat orgiastycznego balansowania na krawdzi ycia i mierci. Kuratorki zdecydoway si take na pokazanie „zagubionej” pracy Roberta Rumasa (relacja z pobytu artysty w Leningradzie), przygotowanej przez artyst na wystaw „Za czerwonym horyzontem”, ostatecznie nie wystawionej w Moskwie.  „Uwolni emocje. Mity, symbole, systemy” stanowi interesujc zapowied projektu, ktrego punktem kulminacyjnym bdzie pokaz w nowej przestrzeni Pastwowego Centrum Sztuki Wspczesnej w Kaliningradzie – poddasze w koszarach Kronprinc – w latach 2007–2008.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym