strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Uwolnić emocje. Mity, symbole, systemy. 18.10-5.11.2006, Galeria Re:wizja, Gdańsk

Dorota Łuczak
Oczyszczające spotkanie
W dniach od 18 października do 5 listopada 2006 roku w gdańskiej Galerii Re:wizja publiczność miała okazję obejrzeć pierwszą odsłonę projektu „Polacy – Rosjanie: wzajemne relacje”, realizowanego przez Centrum Kultury Nadbałtyckiej wraz z filią Państwowego Centrum Sztuki Współczesnej w Kaliningradzie, który w kontekście wystaw „Moskwa – Warszawa/Warszawa – Moskwa 1900- 2000” stanowi kontynuację zainteresowania komparatystyką, obecnej w kulturach obu krajów sztuki wizualnej. Celem kuratorów Agaty Rogoś i Eleny Tsvetaevej było podjęcie analizy obecnych stosunków polsko-rosyjskich. Podczas jesiennej wystawy „Uwolnić emocje. Mity, symbole, systemy” zostały zaprezentowane prace poruszające problem wyzwalania własnej emocjonalności, funkcjonowania stereotypów czy wręcz oczyszczenia z negatywnych emocji, co najdobitniej wyrażała praca Ani Witkowskiej – olbrzymi plakat zawieszony na bramie przy wejściu do ratusza z napisem „Uwaga Wróg”. Warto także zaznaczyć obecność grupy AES+F, która w komputerowej animacji „Ostatni zryw” wprowadziła widzów w świat orgiastycznego balansowania na krawędzi życia i śmierci. Kuratorki zdecydowały się także na pokazanie „zagubionej” pracy Roberta Rumasa (relacja z pobytu artysty w Leningradzie), przygotowanej przez artystę na wystawę „Za czerwonym horyzontem”, ostatecznie nie wystawionej w Moskwie.  „Uwolnić emocje. Mity, symbole, systemy” stanowi interesującą zapowiedź projektu, którego punktem kulminacyjnym będzie pokaz w nowej przestrzeni Państwowego Centrum Sztuki Współczesnej w Kaliningradzie – poddasze w koszarach Kronprinc – w latach 2007–2008.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym