Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego
APEL
Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego w Bydgoszczy przygotowuje wystawê monograficzn± Karola Mondrala (1880-1957), grafika i malarza oraz pedagoga zwi±zanego m.in. ze ¶rodowiskiem artystycznym dwudziestolecia miêdzywojennego w Bydgoszczy (w latach 1921-1932). Ekspozycja bêdzie pierwsz± tak pe³n± prezentacjê dzie³ artysty, którego twórczo¶æ po raz ostatni by³a przedstawiona na wystawie w 1959 roku. Planowana wystawa bêdzie obejmowa³a grafikê artystyczn±, ekslibrisy, nieliczne zachowane rysunki i obrazy oraz sporadycznie wykonywane rze¼by. Muzeum zwraca siê z pro¶b± o udostêpnienie materia³ów zwi±zanych z Karolem Mondralem oraz informacje o jego pracach. Informacje mo¿na przesy³aæ na adres: barbara.chojnacka@muzeum.bydgoszcz.pl
[zwiñ]

\"Tratwa Meduzy i Potwór To¿samo¶ci\", Królikarnia, Warszawa, od 26.11 do 10.12.2006
Maciej Mazurek
Pogoñ za to¿samo¶ci±
Wystawa „Tratwa Meduzy i Potwór To¿samo¶ci”, pokazywana w warszawskiej Królikarni, to – jak informowali organizatorzy ekspozycji – pierwsza tak du¿a prezentacja wspó³czesnej sztuki z Izraela, a zarazem izraelskiej sztuki kobiecej w Polsce. Ju¿ choæby z tego powodu wystawa jest wiêc godna uwagi. Ekspozycja w Królikarni przynios³a prace wpisuj±ce siê w modn± i eksploatowan± do znudzenia ideê poszukiwania to¿samo¶ci przez prze³amywanie stereotypów i ró¿nego rodzaju tabu. „Tratwa Meduzy” to wystawa ciekawa ze wzglêdu na ¿ydowsk± to¿samo¶æ autorek, dla których problem to¿samo¶ci, nie tylko dotycz±cej bycia kobiet±, bywa problemem egzystencjalnym, mo¿na rzec – narodowym. Mo¿na siê by³o spodziewaæ, ¿e to, co w takich feministycznych projektach, bêd±cych pochodn± oddzia³ywania g³ównych idei w zasadzie tak¿e o pochodzeniu ¿ydowskim, w innym krêgach narodowych bywa banalne i jest powtórzeniem, tutaj jest pulsuj±c± sztuk± czy dzia³aniem paraartystycznym, w którym czujemy oddzia³ywanie ¿ywego, nadpobudliwego ducha ¿ydowskiej kobieco¶ci, namiêtnego i jednocze¶nie zawsze otwartego na dialog z widzem. Te oczekiwania wystawa spe³ni³a.
Miri Segal, „Nekrokwiat (Necrofleur)”, druk cyfrowy, 2003, dziêki uprzejmo¶ci Galerii Dvir, fot. Z³ote Or³y
Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym