strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

\"Nomadowie wspczesnoci\", Centrum sztuki Wspczesnaj ania, Gdaska, od 29.10 do 19.11.2006

Dorota uczak
Nomadowie wspczesnoci
Wspczesne spoeczestwa konsumpcyjne kieruj si gwnie chci zawaszczania. Zawaszczamy dobra materialne, teren, zawaszczamy wadz. Wpisujemy si w wytworzone przez spoeczestwo role i hierarchie. Pragnienie posiadania i panowania nad danym obszarem, dajce poczucie stabilizacji, jest charakterystyczne dla gatunku ludzkiego od wiekw. W dobie globalizacji moemy jednak zaobserwowa coraz bardziej powszechne zjawisko wdrwek jednostek – swoiste koczownictwo. Celem pierwotnej formy nomadyzmu, ktra dzi charakteryzuje zanikajce grupy spoeczne (Tuaregowie, Mongoowie), jest przemieszczanie si w poszukiwaniu pastwisk dla zwierzt. Co zatem determinuje do podry wspczesnych nomadw? To pytanie zadaa artystom Agnieszka Woodko, kuratorka wystawy „Nomadowie wspczesnoci” w gdaskiej ani. Wspczeni nomadowie, jak pokazuje wystawa, to nie tylko wieczni tuacze, poszukujcy innego wiata, ale take kady z nas, prbujcy odnale si w otaczajcej go rzeczywistoci. To kady z nas, kto wyrusza w swoje mae podre, kto – przywoujc za kuratork sowa Zygmunta Baumana – „poera wiat, nie bdc przez niego poeranym; przyswaja, nie bdc przyswajanym; ‘oswaja’ obco innych, samemu dumnie obnoszc si z wasn obcoci”.

Marta Deskur, „Fanshon II”, zestaw kafli ceramicznych, wideo, 2004, wasno Galerii Le Guern, fot. materiay prasowe CSW ania

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym