strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie” wystaw „Co z t abstrakcj?” w Fundacji Stefana Gierowskiego recenzuje Karolina Staszak, a ekspozycji „Midzy Montmartre’em, a Montparnasse’em” w katowickim Muzeum lskim przyglda si Aleksandra Sikorska. Z kolei now rubryk dotyczc rynku sztuki inauguruje Dorota aglewska, Andrzej Biernacki przypomina twrczo Barbary Jonscher, a Wojciech Delikta – Marisy Merz, pierwszej damy arte povery..
W sierpniowym „Arteonie” take: Dorota aglewska w „Czytaniu sztuki” przyglda si odwrociu jednego z obrazw Wadysawa lewiskiego, wspczesny interior design lokali gastronomicznych omawia Aleksandra Kargul, a twrczo Jan Ankiersztajna rekomenduje Aleksandra Sikorska. Wystaw „Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w.” w poznaskiej Galerii Piekary komentuje Krystyna Raska-Gorgolewska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tamara Berdowska, „Wir”, 2017, olej, ptno, 150 x 130 cm, materiay prasowe Fundacji Stefana Gierowskiego

\"Nomadowie wspczesnoci\", Centrum sztuki Wspczesnaj ania, Gdaska, od 29.10 do 19.11.2006

Dorota uczak
Nomadowie wspczesnoci
Wspczesne spoeczestwa konsumpcyjne kieruj si gwnie chci zawaszczania. Zawaszczamy dobra materialne, teren, zawaszczamy wadz. Wpisujemy si w wytworzone przez spoeczestwo role i hierarchie. Pragnienie posiadania i panowania nad danym obszarem, dajce poczucie stabilizacji, jest charakterystyczne dla gatunku ludzkiego od wiekw. W dobie globalizacji moemy jednak zaobserwowa coraz bardziej powszechne zjawisko wdrwek jednostek – swoiste koczownictwo. Celem pierwotnej formy nomadyzmu, ktra dzi charakteryzuje zanikajce grupy spoeczne (Tuaregowie, Mongoowie), jest przemieszczanie si w poszukiwaniu pastwisk dla zwierzt. Co zatem determinuje do podry wspczesnych nomadw? To pytanie zadaa artystom Agnieszka Woodko, kuratorka wystawy „Nomadowie wspczesnoci” w gdaskiej ani. Wspczeni nomadowie, jak pokazuje wystawa, to nie tylko wieczni tuacze, poszukujcy innego wiata, ale take kady z nas, prbujcy odnale si w otaczajcej go rzeczywistoci. To kady z nas, kto wyrusza w swoje mae podre, kto – przywoujc za kuratork sowa Zygmunta Baumana – „poera wiat, nie bdc przez niego poeranym; przyswaja, nie bdc przyswajanym; ‘oswaja’ obco innych, samemu dumnie obnoszc si z wasn obcoci”.

Marta Deskur, „Fanshon II”, zestaw kafli ceramicznych, wideo, 2004, wasno Galerii Le Guern, fot. materiay prasowe CSW ania

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym