strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

\"Nomadowie współczesności\", Centrum sztuki Współczesnaj Łaźnia, Gdańska, od 29.10 do 19.11.2006

Dorota Łuczak
Nomadowie współczesności
Współczesne społeczeństwa konsumpcyjne kierują się głównie chęcią zawłaszczania. Zawłaszczamy dobra materialne, teren, zawłaszczamy władzę. Wpisujemy się w wytworzone przez społeczeństwo role i hierarchie. Pragnienie posiadania i panowania nad danym obszarem, dające poczucie stabilizacji, jest charakterystyczne dla gatunku ludzkiego od wieków. W dobie globalizacji możemy jednak zaobserwować coraz bardziej powszechne zjawisko wędrówek jednostek – swoiste koczownictwo. Celem pierwotnej formy nomadyzmu, która dziś charakteryzuje zanikające grupy społeczne (Tuaregowie, Mongołowie), jest przemieszczanie się w poszukiwaniu pastwisk dla zwierząt. Co zatem determinuje do podróży współczesnych nomadów? To pytanie zadała artystom Agnieszka Wołodźko, kuratorka wystawy „Nomadowie współczesności” w gdańskiej Łaźni. Współcześni nomadowie, jak pokazuje wystawa, to nie tylko wieczni tułacze, poszukujący innego świata, ale także każdy z nas, próbujący odnaleźć się w otaczającej go rzeczywistości. To każdy z nas, kto wyrusza w swoje małe podróże, kto – przywołując za kuratorką słowa Zygmunta Baumana – „pożera świat, nie będąc przez niego pożeranym; przyswaja, nie będąc przyswajanym; ‘oswaja’ obcość innych, samemu dumnie obnosząc się z własną obcością”.

Marta Deskur, „Fanshon II”, zestaw kafli ceramicznych, wideo, 2004, własność Galerii Le Guern, fot. materiały prasowe CSW Łaźnia

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym