strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Łódź Biennale 2006, Łódź, 6-31.10.2006

Przemysław Jędrowski
Coś z niczego? Łódź Biennale 2006
Biennale to z definicji impreza cykliczna i jako taka skazana jest na zestawienia kolejnych realizacji. Tym bardziej, jeśli odbywa się w Łodzi i powołuje się na jej tradycje artystyczne. I tym bardziej, jeśli główna wystawa wypada blado na tle imprez towarzyszących, nie wspominając o pierwszej edycji imprezy.
Za chłodne przyjęcie całości odpowiedzialna jest główna ekspozycja drugiego Łódź Biennale – wystawa „Mentality/Umysłowość, czyli coś z niczego”, przygotowana przez Jolantę Ciesielską. Jak pisze kuratorka, wystawa jest „ukłonem wobec tradycji myślenia, ukształtowanej przez artystów tworzących ruch neoawangardowy, zwłaszcza w odmianie konceptualnej i intermedialnej”, a zarazem prezentacją „głównego nurtu rozwoju sztuki współczesnej, której odbiór i ocenę wartości kształtuje w równym stopniu umiejętność przygotowania i przedstawienia konceptu (…), jak i inteligencja techniczna pozwalająca na jego urzeczywistnienie”. Problem polega na tym, że w ten sposób da się zdefiniować wszystkie przejawy współczesnej sztuki, a na tak ogólnym założeniu nie można zbudować wyraźnej (nomen omen) koncepcji.

Grupa Sędzia Główny, „Rozdział LIII. Epizod IV”, fot. T. Gaś, materiały prasowe Łódź Biennale 2006

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym