strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Midzynarodowe Triennale Grafiki Krakw 2003, wystawa gwna, Galeria Sztuki Wspczesnej Bunkier Sztuki, 19.09.-9.10.2003 r.

Magdalena Ujma
wiaty rwnolege

Graficy nie mog narzeka na pozostawanie na marginesie ycia i sztuki. Moliwoci twrcze grafiki s ogromne. Jej definicja nieustannie si poszerza, a jej rola moe tylko rosn. Wie si to z upowszechnieniem technologii cyfrowej obrbki obrazu, dajcej nieograniczone moliwoci przetworze i atrakcyjne efekty wizualne. W tak dobrej sytuacji jest jednak tylko grafika uytkowa. Klasyczne techniki graficzne s wypierane przez popularne, dajce wiele atwych do uzyskania odbitek w masowych nakadach i o niezmienionej jakoci. Grafika jest wszdzie: na opakowaniach, okadkach gazet i ksiek, w reklamach, a przede wszystkim w Internecie. Czy to jest jeszcze sztuka? Przynajmniej jej cz wpisuje si swoj jakoci w dziaalno artystyczn.
Te obserwacje potwierdza tegoroczne Midzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Hasem przewodnim imprezy jest „Na krawdzi”. Zostao ono zaczerpnite z ksiki Richarda Noyce’a, ktry w tym roku przewodniczy jury konkursowemu. Mam wraenie, e ta krawd - czyli granica - znajduje si w rnym rozumieniu miejsca sztuki w wiecie. W coraz bardziej nieadekwatnym do czasw i upodoba odbiorcw podziale na sztuk uytkowa i sztuk czyst.
Tak czy inaczej, w Krakowie trwa wielkie wito grafiki. Gwnej wystawie towarzysz pokazy indywidualne (np. wystawa Tomasza Struka, podwjnego laureata Triennale) i zbiorowe (m.in. grafiki japoskiej, sowackiej, woskiej) – w sumie a 56 wystaw w Krakowie, a take pokazy w Niepoomicach, Katowicach, Opolu czy w Toruniu, a nawet za granic. Triennale jest prawdziwym kameleonem nadajcym za swoimi czasami i dostosowujcym si do przemian w sztuce.
Wystawa gwna jest jednak przeadowanym i do chaotycznym przegldem stylw, technik i poetyk. Organizatorzy i tak zmienili formu konkursu, zaprosili wybranych artystw. Zakwalifikowano mniej uczestnikw ni podczas poprzedniej edycji, ale i tak prac jest bardzo wiele, bo prawie 500. Podkrelana dominacja technologii cyfrowej to sia, ale i sabo imprezy. Techniki tradycyjne tworz tutaj przegld historii sztuki XX w., a technologie stosowane s niemiao, bez umiejtnoci ich wykorzystania.

Basil Colin Frank (Izrael), "Taniec pokoju", druk cyfrowy, Nagroda Specjalna MTG, Krakw 2003, Nagroda Prezydenta Miasta Opole

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym