strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Midzynarodowe Triennale Grafiki Krakw 2003, wystawa gwna, Galeria Sztuki Wspczesnej Bunkier Sztuki, 19.09.-9.10.2003 r.

Magdalena Ujma
wiaty rwnolege

Graficy nie mog narzeka na pozostawanie na marginesie ycia i sztuki. Moliwoci twrcze grafiki s ogromne. Jej definicja nieustannie si poszerza, a jej rola moe tylko rosn. Wie si to z upowszechnieniem technologii cyfrowej obrbki obrazu, dajcej nieograniczone moliwoci przetworze i atrakcyjne efekty wizualne. W tak dobrej sytuacji jest jednak tylko grafika uytkowa. Klasyczne techniki graficzne s wypierane przez popularne, dajce wiele atwych do uzyskania odbitek w masowych nakadach i o niezmienionej jakoci. Grafika jest wszdzie: na opakowaniach, okadkach gazet i ksiek, w reklamach, a przede wszystkim w Internecie. Czy to jest jeszcze sztuka? Przynajmniej jej cz wpisuje si swoj jakoci w dziaalno artystyczn.
Te obserwacje potwierdza tegoroczne Midzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Hasem przewodnim imprezy jest „Na krawdzi”. Zostao ono zaczerpnite z ksiki Richarda Noyce’a, ktry w tym roku przewodniczy jury konkursowemu. Mam wraenie, e ta krawd - czyli granica - znajduje si w rnym rozumieniu miejsca sztuki w wiecie. W coraz bardziej nieadekwatnym do czasw i upodoba odbiorcw podziale na sztuk uytkowa i sztuk czyst.
Tak czy inaczej, w Krakowie trwa wielkie wito grafiki. Gwnej wystawie towarzysz pokazy indywidualne (np. wystawa Tomasza Struka, podwjnego laureata Triennale) i zbiorowe (m.in. grafiki japoskiej, sowackiej, woskiej) – w sumie a 56 wystaw w Krakowie, a take pokazy w Niepoomicach, Katowicach, Opolu czy w Toruniu, a nawet za granic. Triennale jest prawdziwym kameleonem nadajcym za swoimi czasami i dostosowujcym si do przemian w sztuce.
Wystawa gwna jest jednak przeadowanym i do chaotycznym przegldem stylw, technik i poetyk. Organizatorzy i tak zmienili formu konkursu, zaprosili wybranych artystw. Zakwalifikowano mniej uczestnikw ni podczas poprzedniej edycji, ale i tak prac jest bardzo wiele, bo prawie 500. Podkrelana dominacja technologii cyfrowej to sia, ale i sabo imprezy. Techniki tradycyjne tworz tutaj przegld historii sztuki XX w., a technologie stosowane s niemiao, bez umiejtnoci ich wykorzystania.

Basil Colin Frank (Izrael), "Taniec pokoju", druk cyfrowy, Nagroda Specjalna MTG, Krakw 2003, Nagroda Prezydenta Miasta Opole

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym