strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Midzynarodowe Triennale Grafiki Krakw 2003, wystawa gwna, Galeria Sztuki Wspczesnej Bunkier Sztuki, 19.09.-9.10.2003 r.

Magdalena Ujma
wiaty rwnolege

Graficy nie mog narzeka na pozostawanie na marginesie ycia i sztuki. Moliwoci twrcze grafiki s ogromne. Jej definicja nieustannie si poszerza, a jej rola moe tylko rosn. Wie si to z upowszechnieniem technologii cyfrowej obrbki obrazu, dajcej nieograniczone moliwoci przetworze i atrakcyjne efekty wizualne. W tak dobrej sytuacji jest jednak tylko grafika uytkowa. Klasyczne techniki graficzne s wypierane przez popularne, dajce wiele atwych do uzyskania odbitek w masowych nakadach i o niezmienionej jakoci. Grafika jest wszdzie: na opakowaniach, okadkach gazet i ksiek, w reklamach, a przede wszystkim w Internecie. Czy to jest jeszcze sztuka? Przynajmniej jej cz wpisuje si swoj jakoci w dziaalno artystyczn.
Te obserwacje potwierdza tegoroczne Midzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Hasem przewodnim imprezy jest „Na krawdzi”. Zostao ono zaczerpnite z ksiki Richarda Noyce’a, ktry w tym roku przewodniczy jury konkursowemu. Mam wraenie, e ta krawd - czyli granica - znajduje si w rnym rozumieniu miejsca sztuki w wiecie. W coraz bardziej nieadekwatnym do czasw i upodoba odbiorcw podziale na sztuk uytkowa i sztuk czyst.
Tak czy inaczej, w Krakowie trwa wielkie wito grafiki. Gwnej wystawie towarzysz pokazy indywidualne (np. wystawa Tomasza Struka, podwjnego laureata Triennale) i zbiorowe (m.in. grafiki japoskiej, sowackiej, woskiej) – w sumie a 56 wystaw w Krakowie, a take pokazy w Niepoomicach, Katowicach, Opolu czy w Toruniu, a nawet za granic. Triennale jest prawdziwym kameleonem nadajcym za swoimi czasami i dostosowujcym si do przemian w sztuce.
Wystawa gwna jest jednak przeadowanym i do chaotycznym przegldem stylw, technik i poetyk. Organizatorzy i tak zmienili formu konkursu, zaprosili wybranych artystw. Zakwalifikowano mniej uczestnikw ni podczas poprzedniej edycji, ale i tak prac jest bardzo wiele, bo prawie 500. Podkrelana dominacja technologii cyfrowej to sia, ale i sabo imprezy. Techniki tradycyjne tworz tutaj przegld historii sztuki XX w., a technologie stosowane s niemiao, bez umiejtnoci ich wykorzystania.

Basil Colin Frank (Izrael), "Taniec pokoju", druk cyfrowy, Nagroda Specjalna MTG, Krakw 2003, Nagroda Prezydenta Miasta Opole

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym