strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Midzynarodowe Triennale Grafiki Krakw 2003, wystawa gwna, Galeria Sztuki Wspczesnej Bunkier Sztuki, 19.09.-9.10.2003 r.

Magdalena Ujma
wiaty rwnolege

Graficy nie mog narzeka na pozostawanie na marginesie ycia i sztuki. Moliwoci twrcze grafiki s ogromne. Jej definicja nieustannie si poszerza, a jej rola moe tylko rosn. Wie si to z upowszechnieniem technologii cyfrowej obrbki obrazu, dajcej nieograniczone moliwoci przetworze i atrakcyjne efekty wizualne. W tak dobrej sytuacji jest jednak tylko grafika uytkowa. Klasyczne techniki graficzne s wypierane przez popularne, dajce wiele atwych do uzyskania odbitek w masowych nakadach i o niezmienionej jakoci. Grafika jest wszdzie: na opakowaniach, okadkach gazet i ksiek, w reklamach, a przede wszystkim w Internecie. Czy to jest jeszcze sztuka? Przynajmniej jej cz wpisuje si swoj jakoci w dziaalno artystyczn.
Te obserwacje potwierdza tegoroczne Midzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Hasem przewodnim imprezy jest „Na krawdzi”. Zostao ono zaczerpnite z ksiki Richarda Noyce’a, ktry w tym roku przewodniczy jury konkursowemu. Mam wraenie, e ta krawd - czyli granica - znajduje si w rnym rozumieniu miejsca sztuki w wiecie. W coraz bardziej nieadekwatnym do czasw i upodoba odbiorcw podziale na sztuk uytkowa i sztuk czyst.
Tak czy inaczej, w Krakowie trwa wielkie wito grafiki. Gwnej wystawie towarzysz pokazy indywidualne (np. wystawa Tomasza Struka, podwjnego laureata Triennale) i zbiorowe (m.in. grafiki japoskiej, sowackiej, woskiej) – w sumie a 56 wystaw w Krakowie, a take pokazy w Niepoomicach, Katowicach, Opolu czy w Toruniu, a nawet za granic. Triennale jest prawdziwym kameleonem nadajcym za swoimi czasami i dostosowujcym si do przemian w sztuce.
Wystawa gwna jest jednak przeadowanym i do chaotycznym przegldem stylw, technik i poetyk. Organizatorzy i tak zmienili formu konkursu, zaprosili wybranych artystw. Zakwalifikowano mniej uczestnikw ni podczas poprzedniej edycji, ale i tak prac jest bardzo wiele, bo prawie 500. Podkrelana dominacja technologii cyfrowej to sia, ale i sabo imprezy. Techniki tradycyjne tworz tutaj przegld historii sztuki XX w., a technologie stosowane s niemiao, bez umiejtnoci ich wykorzystania.

Basil Colin Frank (Izrael), "Taniec pokoju", druk cyfrowy, Nagroda Specjalna MTG, Krakw 2003, Nagroda Prezydenta Miasta Opole

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym