strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Inc. Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce);, Galeria XX1 i Galeria Program, Warszawa, 4.11.-4.12.2004 r.; BWA w Zielonej Grze, stycze 2

Agnieszka echowska
Odporno na konsumpcj
W Warszawie w Galerii XX1 i Galerii Program zorganizowano wystaw „Inc. Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce)”. Bierze w niej udzia ponad pidziesiciu artystw. Jak podkrela kurator Kazimierz Piotrowski, wystawa ta jest kontynuacj wczeniej zrealizowanych projektw, takich jak „Irreligia”, „Neuropa” i „InteGracja”. Wszystkie one analizuj zjawiska spoeczne, polityczne i kulturowe, w ktrych uczestniczymy, a wobec ktrych, na og, nie mamy dystansu.
Kazimierz Piotrowski zajmuje si tym razem tematem kultury korporacyjnej. Kultura ta uksztatowaa si w wyniku ekspansji kapitalizmu amerykaskiego. Na mocy 14 poprawki do konstytucji USA, korporacja uznana zostaa za osob i jako taka nie moga zosta pozbawiona swej wasnoci ani kierowniczego autorytetu. Znak Inc. (incorporated) jest umieszczany za nazwami amerykaskich organizacji biznesowych. Jest on odpowiednikiem polskiego znaku SA (spka akcyjna) i Sp. z o.o. (spka z ograniczon odpowiedzialnoci). Osobowo korporacji jest wyraona skrtem CI (Corporate Identity). Umoliwia ona zawaszczanie przestrzeni publicznej poprzez umieszczanie w niej znakw identyfikacyjnych, hase - sloganw, wszelkiego rodzaju gadetw itp. Razem z przyjtym systemem wartoci (gdzie gwnym celem jest z jednej strony zysk i przyjemno konsumpcji z drugiej) buduj one zdyscyplinowan kultur korporacyjn (charakterystyczn dla wiata demokracji i wolnego rynku). Wedug Piotrowskiego, kultura korporacyjna w Polsce rozwija si od dawna i konsekwentnie, niezalenie od kultury religijno-politycznej, ktra coraz bardziej, zdaniem kuratora, sabnie. Przykadem czy dowodem dynamizmu ksztatowania si nowej kultury jest film Jzefa Robakowskiego z 1970 r. pt. „Rynek” czy te film Jacka Kasprzyckiego „Mj dom, czyli historia jednej kamienicy w Poznaniu”. Filmy ukazuj proces przemian spoecznych z dystansu perspektywicznego i czasowego. Inny film – dokumentacja akcji Wojciecha Dudy pt. „Solidno” - odnosi si do etosu Solidarnoci, rozmywajcego si wobec kultury korporacyjnej, przysaniajcej przestrze publiczn.
Sfera kultury korporacyjnej posuguje si znakami lub innymi symbolami, np. religijnymi czy narodowymi, ktre, zdaniem Piotrowskiego, zaczynaj by postrzegane jako znaki towarowe. Staj si czci wizerunku rozmaitych korporacji, s wprzgnite w sub zagarniania przestrzeni publicznej, pobudzania apetytw konsumencckich i pomnaania kapitau. Znaki i symbole w tym procesie s banalizowane - nie s same dla siebie, s akwizytorami dbr konsumpcyjnych.

Piotrowski bada relacje pomidzy korporacjami a artystami, „pomidzy symbolicznym kapitaem sztuki a dawn korporacyjn mentalnoci”. Wymiana dotyczy symboli i ma charakter przemiany, metamorfozy. Z jednej strony, prowadzi ona do tworzenia si nowej technokultury, powstania tzw. nowej plemiennoci, ktra oparta jest o masow konsumpcj i prawa rynku, z drugiej strony - opiera si na refleksji nad tym procesem i prowadzi do powstania „swoistej samoodpornoci”, „przezwycienia samozatrucia”. Wystawa jest refleksj nad tymi procesami oraz uczestnictwem w nich artystw.

Jerzy Kosaka, CosaCa, neon

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym