strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Inc. Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce);, Galeria XX1 i Galeria Program, Warszawa, 4.11.-4.12.2004 r.; BWA w Zielonej Grze, stycze 2

Agnieszka echowska
Odporno na konsumpcj
W Warszawie w Galerii XX1 i Galerii Program zorganizowano wystaw „Inc. Sztuka wobec korporacyjnego przejmowania miejsc publicznej ekspresji (w Polsce)”. Bierze w niej udzia ponad pidziesiciu artystw. Jak podkrela kurator Kazimierz Piotrowski, wystawa ta jest kontynuacj wczeniej zrealizowanych projektw, takich jak „Irreligia”, „Neuropa” i „InteGracja”. Wszystkie one analizuj zjawiska spoeczne, polityczne i kulturowe, w ktrych uczestniczymy, a wobec ktrych, na og, nie mamy dystansu.
Kazimierz Piotrowski zajmuje si tym razem tematem kultury korporacyjnej. Kultura ta uksztatowaa si w wyniku ekspansji kapitalizmu amerykaskiego. Na mocy 14 poprawki do konstytucji USA, korporacja uznana zostaa za osob i jako taka nie moga zosta pozbawiona swej wasnoci ani kierowniczego autorytetu. Znak Inc. (incorporated) jest umieszczany za nazwami amerykaskich organizacji biznesowych. Jest on odpowiednikiem polskiego znaku SA (spka akcyjna) i Sp. z o.o. (spka z ograniczon odpowiedzialnoci). Osobowo korporacji jest wyraona skrtem CI (Corporate Identity). Umoliwia ona zawaszczanie przestrzeni publicznej poprzez umieszczanie w niej znakw identyfikacyjnych, hase - sloganw, wszelkiego rodzaju gadetw itp. Razem z przyjtym systemem wartoci (gdzie gwnym celem jest z jednej strony zysk i przyjemno konsumpcji z drugiej) buduj one zdyscyplinowan kultur korporacyjn (charakterystyczn dla wiata demokracji i wolnego rynku). Wedug Piotrowskiego, kultura korporacyjna w Polsce rozwija si od dawna i konsekwentnie, niezalenie od kultury religijno-politycznej, ktra coraz bardziej, zdaniem kuratora, sabnie. Przykadem czy dowodem dynamizmu ksztatowania si nowej kultury jest film Jzefa Robakowskiego z 1970 r. pt. „Rynek” czy te film Jacka Kasprzyckiego „Mj dom, czyli historia jednej kamienicy w Poznaniu”. Filmy ukazuj proces przemian spoecznych z dystansu perspektywicznego i czasowego. Inny film – dokumentacja akcji Wojciecha Dudy pt. „Solidno” - odnosi si do etosu Solidarnoci, rozmywajcego si wobec kultury korporacyjnej, przysaniajcej przestrze publiczn.
Sfera kultury korporacyjnej posuguje si znakami lub innymi symbolami, np. religijnymi czy narodowymi, ktre, zdaniem Piotrowskiego, zaczynaj by postrzegane jako znaki towarowe. Staj si czci wizerunku rozmaitych korporacji, s wprzgnite w sub zagarniania przestrzeni publicznej, pobudzania apetytw konsumencckich i pomnaania kapitau. Znaki i symbole w tym procesie s banalizowane - nie s same dla siebie, s akwizytorami dbr konsumpcyjnych.

Piotrowski bada relacje pomidzy korporacjami a artystami, „pomidzy symbolicznym kapitaem sztuki a dawn korporacyjn mentalnoci”. Wymiana dotyczy symboli i ma charakter przemiany, metamorfozy. Z jednej strony, prowadzi ona do tworzenia si nowej technokultury, powstania tzw. nowej plemiennoci, ktra oparta jest o masow konsumpcj i prawa rynku, z drugiej strony - opiera si na refleksji nad tym procesem i prowadzi do powstania „swoistej samoodpornoci”, „przezwycienia samozatrucia”. Wystawa jest refleksj nad tymi procesami oraz uczestnictwem w nich artystw.

Jerzy Kosaka, CosaCa, neon

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym