strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Zmiana warty. Moda sztuka w Starym Browarze;Pinakoteka; Ludzie i zwierzta; Pojedynek, Galeria Starego Browaru, Pozna

Przemysaw Jdrowski
Zmiana warty

„Zmiana warty” to cykl siedmiu wystaw, ktrych zaoeniem jest prezentacja istotnej i aktualnej sztuki z Poznania. Za koncepcj cyklu stoi kurator Piotr Bernatowicz, a wystawy odbyy i odbd si pod hasem „Moda sztuka w Starym Browarze”. Z plakatu anonsujcego poszczeglne ekspozycje zieje ogniem kur, ale czy za t ikon rewolucyjnych przemian poda rwnie wywrotowa tre? Zobaczymy.
„Zmian warty” tworzy sztuka tzw. rocznikw 70., ktrych jzyk artystycznego wyrazu kry wok tradycyjnego malarstwa i rzeby. Z punktu widzenia szkolnictwa artystycznego, trudno mwi tu o przeomie, lecz gdy odniesiemy si do zmumifikowanej „poznaskiej szkoy instalacji” i sztuki krytycznej lat 90., moemy ten wybr traktowa jako bardzo znaczcy.
twierajca cykl „Pinakoteka” dosownie wesza w materi obrazu, kontemplujc jego fizyczno i znaczenia. ukasz Kiepuszewski zaj si farb i faktur, a Marek Glinkowski jego konceptualnym yciem po yciu. Tworzc wrcz akademicki komentarz tradycji i historii malarstwa, nikogo nie wezwali na barykady, a tym bardziej nie oszoomili publicznoci.
Duo ciekawiej zaprezentowaa si wystawa „Ludzie i zwierzta”. Spoecznie kliwe i nasycone kolorem ptna Macieja Kozowskiego znalazy wietne lustro w skrzanych pracach-fetyszach Piotra Zawady. To spicie zadecydowao o ywym odbiorze wystawy. Zadziorno i autentyzm to okrelenia, ktre najlepiej oddaj jej ducha.
Przede wszystkim naley pochwali zamys caego projektu, ktry - nie liczc kilku maych wystaw - jest pierwsz w Poznaniu prb zebrania reprezentatywnej grupy modych artystw. Nie do przecenienia jest take jego edukacyjno-promocyjny charakter. Tak te rozumiem zamys kuratora, ktry z ca pewnoci nam „jeszcze pokae”, cho do tej pory „Zmiana warty” ilustrowaa bardziej paacowy przewrt ni szturm na Bastyli.

Maciej Kozowski, Moro jest modne, 2004 r. Fot. Materiay prasowe Kulczyk Fundation

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym