strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Zmiana warty. Moda sztuka w Starym Browarze;Pinakoteka; Ludzie i zwierzta; Pojedynek, Galeria Starego Browaru, Pozna

Przemysaw Jdrowski
Zmiana warty

„Zmiana warty” to cykl siedmiu wystaw, ktrych zaoeniem jest prezentacja istotnej i aktualnej sztuki z Poznania. Za koncepcj cyklu stoi kurator Piotr Bernatowicz, a wystawy odbyy i odbd si pod hasem „Moda sztuka w Starym Browarze”. Z plakatu anonsujcego poszczeglne ekspozycje zieje ogniem kur, ale czy za t ikon rewolucyjnych przemian poda rwnie wywrotowa tre? Zobaczymy.
„Zmian warty” tworzy sztuka tzw. rocznikw 70., ktrych jzyk artystycznego wyrazu kry wok tradycyjnego malarstwa i rzeby. Z punktu widzenia szkolnictwa artystycznego, trudno mwi tu o przeomie, lecz gdy odniesiemy si do zmumifikowanej „poznaskiej szkoy instalacji” i sztuki krytycznej lat 90., moemy ten wybr traktowa jako bardzo znaczcy.
twierajca cykl „Pinakoteka” dosownie wesza w materi obrazu, kontemplujc jego fizyczno i znaczenia. ukasz Kiepuszewski zaj si farb i faktur, a Marek Glinkowski jego konceptualnym yciem po yciu. Tworzc wrcz akademicki komentarz tradycji i historii malarstwa, nikogo nie wezwali na barykady, a tym bardziej nie oszoomili publicznoci.
Duo ciekawiej zaprezentowaa si wystawa „Ludzie i zwierzta”. Spoecznie kliwe i nasycone kolorem ptna Macieja Kozowskiego znalazy wietne lustro w skrzanych pracach-fetyszach Piotra Zawady. To spicie zadecydowao o ywym odbiorze wystawy. Zadziorno i autentyzm to okrelenia, ktre najlepiej oddaj jej ducha.
Przede wszystkim naley pochwali zamys caego projektu, ktry - nie liczc kilku maych wystaw - jest pierwsz w Poznaniu prb zebrania reprezentatywnej grupy modych artystw. Nie do przecenienia jest take jego edukacyjno-promocyjny charakter. Tak te rozumiem zamys kuratora, ktry z ca pewnoci nam „jeszcze pokae”, cho do tej pory „Zmiana warty” ilustrowaa bardziej paacowy przewrt ni szturm na Bastyli.

Maciej Kozowski, Moro jest modne, 2004 r. Fot. Materiay prasowe Kulczyk Fundation

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym