strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Zmiana warty. Moda sztuka w Starym Browarze;Pinakoteka; Ludzie i zwierzta; Pojedynek, Galeria Starego Browaru, Pozna

Przemysaw Jdrowski
Zmiana warty

„Zmiana warty” to cykl siedmiu wystaw, ktrych zaoeniem jest prezentacja istotnej i aktualnej sztuki z Poznania. Za koncepcj cyklu stoi kurator Piotr Bernatowicz, a wystawy odbyy i odbd si pod hasem „Moda sztuka w Starym Browarze”. Z plakatu anonsujcego poszczeglne ekspozycje zieje ogniem kur, ale czy za t ikon rewolucyjnych przemian poda rwnie wywrotowa tre? Zobaczymy.
„Zmian warty” tworzy sztuka tzw. rocznikw 70., ktrych jzyk artystycznego wyrazu kry wok tradycyjnego malarstwa i rzeby. Z punktu widzenia szkolnictwa artystycznego, trudno mwi tu o przeomie, lecz gdy odniesiemy si do zmumifikowanej „poznaskiej szkoy instalacji” i sztuki krytycznej lat 90., moemy ten wybr traktowa jako bardzo znaczcy.
twierajca cykl „Pinakoteka” dosownie wesza w materi obrazu, kontemplujc jego fizyczno i znaczenia. ukasz Kiepuszewski zaj si farb i faktur, a Marek Glinkowski jego konceptualnym yciem po yciu. Tworzc wrcz akademicki komentarz tradycji i historii malarstwa, nikogo nie wezwali na barykady, a tym bardziej nie oszoomili publicznoci.
Duo ciekawiej zaprezentowaa si wystawa „Ludzie i zwierzta”. Spoecznie kliwe i nasycone kolorem ptna Macieja Kozowskiego znalazy wietne lustro w skrzanych pracach-fetyszach Piotra Zawady. To spicie zadecydowao o ywym odbiorze wystawy. Zadziorno i autentyzm to okrelenia, ktre najlepiej oddaj jej ducha.
Przede wszystkim naley pochwali zamys caego projektu, ktry - nie liczc kilku maych wystaw - jest pierwsz w Poznaniu prb zebrania reprezentatywnej grupy modych artystw. Nie do przecenienia jest take jego edukacyjno-promocyjny charakter. Tak te rozumiem zamys kuratora, ktry z ca pewnoci nam „jeszcze pokae”, cho do tej pory „Zmiana warty” ilustrowaa bardziej paacowy przewrt ni szturm na Bastyli.

Maciej Kozowski, Moro jest modne, 2004 r. Fot. Materiay prasowe Kulczyk Fundation

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym