strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Weze Kliniczna 2004. I Europejski festiwal malarstwa ciennego. V oglnopolski Festiwal Mlarstwa ciennego, Gdask

Magorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Mural kliniczny
Z dala od biaych, czystych cian galeryjno-muzealnych, na nieskaonym grillowym dymem powietrzu, przy wtrze samochodowych silnikw, dzwonkach i zgrzytach tramwajw po raz pity odby si Festiwal Malarstwa ciennego Wze Kliniczna. Po raz kolejny na naszych oczami „oyy” mury, a waciwie filary podtrzymujce olbrzymi wiadukt samochodowy w Gdasku. Powstao czternacie nowych prac, niektre sw wymow dopisay si do ju istniejcych napomnie, inne wywoay now refleksj nad wspczesnymi zagroeniami. Bowiem malarstwo cienne w formule murala to wanie dialog z nieprzygotowanym na spotkanie przypadkowym widzem. Pewne jest, e sztuka szukajc nowej przestrzeni niemal si wdziera si w jej publiczn sfer, ale czy publicum w ogle tego potrzebuje?
Pomys tworzenia w przestrzeni ulicy malowide naciennych o wymowie spoecznej pochodzi ze rde meksykaskiej rewolucji ludowej pocztku XX wieku. Praktykowany intensywnie w latach 60. i 70. w USA powoli zmienia swoj funkcj od nonika wielkich idei spoecznych do ogoszenia reklamowego lub obrazu pop kultury z ca gam jej bohaterw. W Polsce okresu reimu komunistycznego murale suyy gwnie propagandzie sukcesu lub ostrzeeniom behapowskim. W latach 90. do idei pierwotnej nawizaa Zewntrzna Galeria AMS, realizujc przetumaczone na jzyk medialnej wymiany billboardy z dzieami sztuki tzw. krytycznej. Ale plakat to obiekt ulotny, mural z zasady wystawiony jest na ask i nieask przechodnia. Mural rzdzi si swoimi prawami, o jego nonoci decyduje zarwno warsztat i znajomoci technologii, jak i rozmiar zamalowanej paszczyzny. Mural wreszcie powinien zwraca uwag widza lapidarnym przesaniem rozbudowanej myli, w innym wypadku zostaje zniszczony przez wandalizm lub wyostrzon wiadomo twrcw graffiti. 
Kliniczna zmienia si w cigu lat, z ca pewnoci co roku powstaj tu prace coraz lepsze. W tym roku festiwal rozwin skrzyda i poszerzy si o autorw z Europy Zachodniej. Mimo to z midzynarodowego grona wyrniaj si lepsze, a moe bardziej zaangaowane prace autorw polskich.

Division of Aerosol, bez tytuu

 

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym