strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Weze Kliniczna 2004. I Europejski festiwal malarstwa ciennego. V oglnopolski Festiwal Mlarstwa ciennego, Gdask

Magorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Mural kliniczny
Z dala od biaych, czystych cian galeryjno-muzealnych, na nieskaonym grillowym dymem powietrzu, przy wtrze samochodowych silnikw, dzwonkach i zgrzytach tramwajw po raz pity odby si Festiwal Malarstwa ciennego Wze Kliniczna. Po raz kolejny na naszych oczami „oyy” mury, a waciwie filary podtrzymujce olbrzymi wiadukt samochodowy w Gdasku. Powstao czternacie nowych prac, niektre sw wymow dopisay si do ju istniejcych napomnie, inne wywoay now refleksj nad wspczesnymi zagroeniami. Bowiem malarstwo cienne w formule murala to wanie dialog z nieprzygotowanym na spotkanie przypadkowym widzem. Pewne jest, e sztuka szukajc nowej przestrzeni niemal si wdziera si w jej publiczn sfer, ale czy publicum w ogle tego potrzebuje?
Pomys tworzenia w przestrzeni ulicy malowide naciennych o wymowie spoecznej pochodzi ze rde meksykaskiej rewolucji ludowej pocztku XX wieku. Praktykowany intensywnie w latach 60. i 70. w USA powoli zmienia swoj funkcj od nonika wielkich idei spoecznych do ogoszenia reklamowego lub obrazu pop kultury z ca gam jej bohaterw. W Polsce okresu reimu komunistycznego murale suyy gwnie propagandzie sukcesu lub ostrzeeniom behapowskim. W latach 90. do idei pierwotnej nawizaa Zewntrzna Galeria AMS, realizujc przetumaczone na jzyk medialnej wymiany billboardy z dzieami sztuki tzw. krytycznej. Ale plakat to obiekt ulotny, mural z zasady wystawiony jest na ask i nieask przechodnia. Mural rzdzi si swoimi prawami, o jego nonoci decyduje zarwno warsztat i znajomoci technologii, jak i rozmiar zamalowanej paszczyzny. Mural wreszcie powinien zwraca uwag widza lapidarnym przesaniem rozbudowanej myli, w innym wypadku zostaje zniszczony przez wandalizm lub wyostrzon wiadomo twrcw graffiti. 
Kliniczna zmienia si w cigu lat, z ca pewnoci co roku powstaj tu prace coraz lepsze. W tym roku festiwal rozwin skrzyda i poszerzy si o autorw z Europy Zachodniej. Mimo to z midzynarodowego grona wyrniaj si lepsze, a moe bardziej zaangaowane prace autorw polskich.

Division of Aerosol, bez tytuu

 

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym