strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Weze Kliniczna 2004. I Europejski festiwal malarstwa ciennego. V oglnopolski Festiwal Mlarstwa ciennego, Gdask

Magorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Mural kliniczny
Z dala od biaych, czystych cian galeryjno-muzealnych, na nieskaonym grillowym dymem powietrzu, przy wtrze samochodowych silnikw, dzwonkach i zgrzytach tramwajw po raz pity odby si Festiwal Malarstwa ciennego Wze Kliniczna. Po raz kolejny na naszych oczami „oyy” mury, a waciwie filary podtrzymujce olbrzymi wiadukt samochodowy w Gdasku. Powstao czternacie nowych prac, niektre sw wymow dopisay si do ju istniejcych napomnie, inne wywoay now refleksj nad wspczesnymi zagroeniami. Bowiem malarstwo cienne w formule murala to wanie dialog z nieprzygotowanym na spotkanie przypadkowym widzem. Pewne jest, e sztuka szukajc nowej przestrzeni niemal si wdziera si w jej publiczn sfer, ale czy publicum w ogle tego potrzebuje?
Pomys tworzenia w przestrzeni ulicy malowide naciennych o wymowie spoecznej pochodzi ze rde meksykaskiej rewolucji ludowej pocztku XX wieku. Praktykowany intensywnie w latach 60. i 70. w USA powoli zmienia swoj funkcj od nonika wielkich idei spoecznych do ogoszenia reklamowego lub obrazu pop kultury z ca gam jej bohaterw. W Polsce okresu reimu komunistycznego murale suyy gwnie propagandzie sukcesu lub ostrzeeniom behapowskim. W latach 90. do idei pierwotnej nawizaa Zewntrzna Galeria AMS, realizujc przetumaczone na jzyk medialnej wymiany billboardy z dzieami sztuki tzw. krytycznej. Ale plakat to obiekt ulotny, mural z zasady wystawiony jest na ask i nieask przechodnia. Mural rzdzi si swoimi prawami, o jego nonoci decyduje zarwno warsztat i znajomoci technologii, jak i rozmiar zamalowanej paszczyzny. Mural wreszcie powinien zwraca uwag widza lapidarnym przesaniem rozbudowanej myli, w innym wypadku zostaje zniszczony przez wandalizm lub wyostrzon wiadomo twrcw graffiti. 
Kliniczna zmienia si w cigu lat, z ca pewnoci co roku powstaj tu prace coraz lepsze. W tym roku festiwal rozwin skrzyda i poszerzy si o autorw z Europy Zachodniej. Mimo to z midzynarodowego grona wyrniaj si lepsze, a moe bardziej zaangaowane prace autorw polskich.

Division of Aerosol, bez tytuu

 

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym