strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej, Fundacja Wyspa Progress w Gdasku, 4.09. do 3.10.2004 r.

Zbigniew Sypniewski
BHP

Bya Stocznia Gdaska od kilku ju lat przyciga na swoje tereny artystw znudzonych komercyjn wegetacj, zainteresowanych raczej twrcz rozmow z widzem. Powstaj tu miejsca dla sztuki, rodz si nowe, twrcze inicjatywy artystyczne. Najnowszym projektem, ktry powsta na tym terenie, jest „BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej”. Jest to projekt o wielu kontekstach - zanurzony w polskiej mitologizacji i symbolice narodowej i religijnej, ktrej doskonaym przykadem jest stocznia; odnoszcy si do sytuacji artystw i polskiej sztuki wspczesnej, ale przede wszystkim zwizany z budowaniem Instytutu Sztuki Wyspa - instytucji zupenie nowej jak na polskie warunki, bo niezalenej od pastwa oraz czcej w sobie funkcje wystawiennicz, naukow i rezydencyjn. „Sama instytucja ma by paszczyzn wymiany pogldw, ma wielokierunkowo komunikowa i stymulowa do publicznej debaty” - mwi kuratorka wystawy Aneta Szyak.
Pomys na wystaw zrodzi si po znalezieniu w budynku zdjcia mczyzny z nog w gipsie, podpisanego: „On lekceway przepisy BHP”. Ta wanie fotografia wygenerowaa szereg pyta, dotyczcych aktualnej sytuacji sztuki wspczesnej w Polsce, poziomu wiadomoci spoecznej w jej odbieraniu, sytuacji samych artystw – co im wolno, a czego robi nie powinni.
Kilkupoziomowy budynek dawnej Zasadniczej Szkoy Budowy Okrtw ma si zmieni nie do poznania. Na wystawie pokazano nowy projekt modych architektw Roberta Brodziskiego i Andrzeja Niegrzybowskiego. Zwikszy si powierzchnia uytkowa, gdy dzisiejszy budynek zostanie niejako nadbudowany nowym, cao za wtopi si w rdzawe, industrialne to byej stoczni. Nowy projekt zosta poddany swoistemu testowi podczas odbywajcej si na terenie instytutu konferencji architektonicznej, ktra cigna tu ze wiata przedstawicieli najwikszych biur projektowych.
Stary budynek pozostawi jednak po sobie wiele ladw. Odniesieniem do przeszoci s zdjcia Dominiki Krechowicz, przedstawiajce proces porzdkowania przestrzeni i przygotowa do wystawy. Ellen Harvey – Brytyjka znana w Polsce z zeszorocznego projektu w CSW w Warszawie – w pracy „Derenovation” przywrcia cianie jednego z pomieszcze „blask” zielonej lamperii i namalowaa obrazki przedstawiajce fragmenty pomieszcze sprzed remontu. To „stare” odbija si w zawieszonym na przeciwlegej, biaej cianie „nowym” – w lustrach o wymiarach namalowanych prac. Moemy metaforycznie odnajdowa w nich siebie, odnajdowa w odniesieniu do tego, co byo, a jest ju tylko odbiciem.

Oskar Dawicki, Hommage au Bruce Lee, 2004 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym