strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej, Fundacja Wyspa Progress w Gdasku, 4.09. do 3.10.2004 r.

Zbigniew Sypniewski
BHP

Bya Stocznia Gdaska od kilku ju lat przyciga na swoje tereny artystw znudzonych komercyjn wegetacj, zainteresowanych raczej twrcz rozmow z widzem. Powstaj tu miejsca dla sztuki, rodz si nowe, twrcze inicjatywy artystyczne. Najnowszym projektem, ktry powsta na tym terenie, jest „BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej”. Jest to projekt o wielu kontekstach - zanurzony w polskiej mitologizacji i symbolice narodowej i religijnej, ktrej doskonaym przykadem jest stocznia; odnoszcy si do sytuacji artystw i polskiej sztuki wspczesnej, ale przede wszystkim zwizany z budowaniem Instytutu Sztuki Wyspa - instytucji zupenie nowej jak na polskie warunki, bo niezalenej od pastwa oraz czcej w sobie funkcje wystawiennicz, naukow i rezydencyjn. „Sama instytucja ma by paszczyzn wymiany pogldw, ma wielokierunkowo komunikowa i stymulowa do publicznej debaty” - mwi kuratorka wystawy Aneta Szyak.
Pomys na wystaw zrodzi si po znalezieniu w budynku zdjcia mczyzny z nog w gipsie, podpisanego: „On lekceway przepisy BHP”. Ta wanie fotografia wygenerowaa szereg pyta, dotyczcych aktualnej sytuacji sztuki wspczesnej w Polsce, poziomu wiadomoci spoecznej w jej odbieraniu, sytuacji samych artystw – co im wolno, a czego robi nie powinni.
Kilkupoziomowy budynek dawnej Zasadniczej Szkoy Budowy Okrtw ma si zmieni nie do poznania. Na wystawie pokazano nowy projekt modych architektw Roberta Brodziskiego i Andrzeja Niegrzybowskiego. Zwikszy si powierzchnia uytkowa, gdy dzisiejszy budynek zostanie niejako nadbudowany nowym, cao za wtopi si w rdzawe, industrialne to byej stoczni. Nowy projekt zosta poddany swoistemu testowi podczas odbywajcej si na terenie instytutu konferencji architektonicznej, ktra cigna tu ze wiata przedstawicieli najwikszych biur projektowych.
Stary budynek pozostawi jednak po sobie wiele ladw. Odniesieniem do przeszoci s zdjcia Dominiki Krechowicz, przedstawiajce proces porzdkowania przestrzeni i przygotowa do wystawy. Ellen Harvey – Brytyjka znana w Polsce z zeszorocznego projektu w CSW w Warszawie – w pracy „Derenovation” przywrcia cianie jednego z pomieszcze „blask” zielonej lamperii i namalowaa obrazki przedstawiajce fragmenty pomieszcze sprzed remontu. To „stare” odbija si w zawieszonym na przeciwlegej, biaej cianie „nowym” – w lustrach o wymiarach namalowanych prac. Moemy metaforycznie odnajdowa w nich siebie, odnajdowa w odniesieniu do tego, co byo, a jest ju tylko odbiciem.

Oskar Dawicki, Hommage au Bruce Lee, 2004 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym