strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L O P R S T W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wspominamy rok 2017 - najpikniejsz wystaw, najgupsze wydarzenie, pozytywn tendencj, niepokojce zjawiska i miejsce, ktre zaistniao. Twrczo Modiglianiego w kontekcie londyskiej wystawy w Tate Modern omawia Wodzimierz Wrzesiski. Berlisk realizacj Jamesa Turrella prezentuje Wojciech Delikta. Karolina Staszak przedstawia malarstwo Andrzeja Biernackiego, a Marcin Krajewski rekomenduje obrazy Rafaa Borcza. 
Ponadto: wystaw „Wyzwanie moderny. Wiede i Zagrzeb okoo 1900” w wiedeskim Belvedere recenzuje Grayna Krzechowicz. Anna Bartosiewicz przyblia pokaz „In the stream of time” odbywajcy si w BWA w Bydgoszczy. W rubryce „Rynek sztuki” Dorota aglewska omawia tajniki aukcji. Zbigniew Jan Makowski dzieli si refleksjami po filmie „The Square” Rubena stlunda, a konferencj dotyczc problemw wczesnej polskiej awangardy przypomina Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym numerze jak zawsze: felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej, Fundacja Wyspa Progress w Gdasku, 4.09. do 3.10.2004 r.

Zbigniew Sypniewski
BHP

Bya Stocznia Gdaska od kilku ju lat przyciga na swoje tereny artystw znudzonych komercyjn wegetacj, zainteresowanych raczej twrcz rozmow z widzem. Powstaj tu miejsca dla sztuki, rodz si nowe, twrcze inicjatywy artystyczne. Najnowszym projektem, ktry powsta na tym terenie, jest „BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej”. Jest to projekt o wielu kontekstach - zanurzony w polskiej mitologizacji i symbolice narodowej i religijnej, ktrej doskonaym przykadem jest stocznia; odnoszcy si do sytuacji artystw i polskiej sztuki wspczesnej, ale przede wszystkim zwizany z budowaniem Instytutu Sztuki Wyspa - instytucji zupenie nowej jak na polskie warunki, bo niezalenej od pastwa oraz czcej w sobie funkcje wystawiennicz, naukow i rezydencyjn. „Sama instytucja ma by paszczyzn wymiany pogldw, ma wielokierunkowo komunikowa i stymulowa do publicznej debaty” - mwi kuratorka wystawy Aneta Szyak.
Pomys na wystaw zrodzi si po znalezieniu w budynku zdjcia mczyzny z nog w gipsie, podpisanego: „On lekceway przepisy BHP”. Ta wanie fotografia wygenerowaa szereg pyta, dotyczcych aktualnej sytuacji sztuki wspczesnej w Polsce, poziomu wiadomoci spoecznej w jej odbieraniu, sytuacji samych artystw – co im wolno, a czego robi nie powinni.
Kilkupoziomowy budynek dawnej Zasadniczej Szkoy Budowy Okrtw ma si zmieni nie do poznania. Na wystawie pokazano nowy projekt modych architektw Roberta Brodziskiego i Andrzeja Niegrzybowskiego. Zwikszy si powierzchnia uytkowa, gdy dzisiejszy budynek zostanie niejako nadbudowany nowym, cao za wtopi si w rdzawe, industrialne to byej stoczni. Nowy projekt zosta poddany swoistemu testowi podczas odbywajcej si na terenie instytutu konferencji architektonicznej, ktra cigna tu ze wiata przedstawicieli najwikszych biur projektowych.
Stary budynek pozostawi jednak po sobie wiele ladw. Odniesieniem do przeszoci s zdjcia Dominiki Krechowicz, przedstawiajce proces porzdkowania przestrzeni i przygotowa do wystawy. Ellen Harvey – Brytyjka znana w Polsce z zeszorocznego projektu w CSW w Warszawie – w pracy „Derenovation” przywrcia cianie jednego z pomieszcze „blask” zielonej lamperii i namalowaa obrazki przedstawiajce fragmenty pomieszcze sprzed remontu. To „stare” odbija si w zawieszonym na przeciwlegej, biaej cianie „nowym” – w lustrach o wymiarach namalowanych prac. Moemy metaforycznie odnajdowa w nich siebie, odnajdowa w odniesieniu do tego, co byo, a jest ju tylko odbiciem.

Oskar Dawicki, Hommage au Bruce Lee, 2004 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym