strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej, Fundacja Wyspa Progress w Gdasku, 4.09. do 3.10.2004 r.

Zbigniew Sypniewski
BHP

Bya Stocznia Gdaska od kilku ju lat przyciga na swoje tereny artystw znudzonych komercyjn wegetacj, zainteresowanych raczej twrcz rozmow z widzem. Powstaj tu miejsca dla sztuki, rodz si nowe, twrcze inicjatywy artystyczne. Najnowszym projektem, ktry powsta na tym terenie, jest „BHP. Zakadajc now instytucj sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdaskiej”. Jest to projekt o wielu kontekstach - zanurzony w polskiej mitologizacji i symbolice narodowej i religijnej, ktrej doskonaym przykadem jest stocznia; odnoszcy si do sytuacji artystw i polskiej sztuki wspczesnej, ale przede wszystkim zwizany z budowaniem Instytutu Sztuki Wyspa - instytucji zupenie nowej jak na polskie warunki, bo niezalenej od pastwa oraz czcej w sobie funkcje wystawiennicz, naukow i rezydencyjn. „Sama instytucja ma by paszczyzn wymiany pogldw, ma wielokierunkowo komunikowa i stymulowa do publicznej debaty” - mwi kuratorka wystawy Aneta Szyak.
Pomys na wystaw zrodzi si po znalezieniu w budynku zdjcia mczyzny z nog w gipsie, podpisanego: „On lekceway przepisy BHP”. Ta wanie fotografia wygenerowaa szereg pyta, dotyczcych aktualnej sytuacji sztuki wspczesnej w Polsce, poziomu wiadomoci spoecznej w jej odbieraniu, sytuacji samych artystw – co im wolno, a czego robi nie powinni.
Kilkupoziomowy budynek dawnej Zasadniczej Szkoy Budowy Okrtw ma si zmieni nie do poznania. Na wystawie pokazano nowy projekt modych architektw Roberta Brodziskiego i Andrzeja Niegrzybowskiego. Zwikszy si powierzchnia uytkowa, gdy dzisiejszy budynek zostanie niejako nadbudowany nowym, cao za wtopi si w rdzawe, industrialne to byej stoczni. Nowy projekt zosta poddany swoistemu testowi podczas odbywajcej si na terenie instytutu konferencji architektonicznej, ktra cigna tu ze wiata przedstawicieli najwikszych biur projektowych.
Stary budynek pozostawi jednak po sobie wiele ladw. Odniesieniem do przeszoci s zdjcia Dominiki Krechowicz, przedstawiajce proces porzdkowania przestrzeni i przygotowa do wystawy. Ellen Harvey – Brytyjka znana w Polsce z zeszorocznego projektu w CSW w Warszawie – w pracy „Derenovation” przywrcia cianie jednego z pomieszcze „blask” zielonej lamperii i namalowaa obrazki przedstawiajce fragmenty pomieszcze sprzed remontu. To „stare” odbija si w zawieszonym na przeciwlegej, biaej cianie „nowym” – w lustrach o wymiarach namalowanych prac. Moemy metaforycznie odnajdowa w nich siebie, odnajdowa w odniesieniu do tego, co byo, a jest ju tylko odbiciem.

Oskar Dawicki, Hommage au Bruce Lee, 2004 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym