strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Prawdziwa historia grupy artystycznej d Kaliska 1979 do 2004, Muzeum Sztuki w odzi, listopad 2004 r.

Jacek Kasprzycki
Srebrne wesele
Kiedy w poowie ciemnych lat 80. projektowalimy z Jerzym Ludwiskim realizacj filmu o sztuce, w ktrym wybrani przez nas wybitni artyci rnych pokole przedstawiliby najkrcej sowem i obrazem swe artystyczne kredo, zastanawialimy si nad jednym pytaniem, tym fundamentalnym, jakie naleaoby im zada, aby uzyska informacje na temat ich artystycznego wiatopogldu. Jerzy doszed do wniosku, e powinno to by pytanie o pytanie wanie. Najwaniejsze, jakie zadaj sobie tworzc lub na jakie szukaj odpowiedzi w swej sztuce.
Ciekawe, jakie pytania nurtuj grup artystw pod nazw d Kaliska? I jak naley pisa o ich dokonaniach? Prbowano bardzo serio, przykadajc do nich tradycyjnie obowizujcy warsztat polskiego historyka sztuki (awangarda, neoawangarda, postmodernizm), ironicznie, przemiewczo, bawochwalczo. Myl, e zarwno „gwni teoretycy” odzi Kaliskiej: Andrzej Kwietniewski i Marek Janiak, jak i Adam Rzepecki, Andrzej wietlik oraz „Makary” Andrzej Wielogrski, wikszo tekstw o sobie akceptujc, odrzucaj zarazem, odnoszc si do nich z pobaliw tolerancj, podobnie jak rasowy Anglosas do obcokrajowca, prbujcego niezbyt udatnie mwi „oryginaln” angielszczyzn. Znamienn jest tu wypowied Marka Janiaka dla „Pegaza” (wydanie z 23 lutego 2004 r.): „Mona powiedzie, e ten »New Pop« jest absurdalnie pozytywn afirmacj wspczesnoci. Wszyscy wszystkich nie rozumiej. Nawet u nas w grupie nie za bardzo wszyscy si rozumiej. Nawet czasem sam nie rozumiem, co gadam”. I jeszcze Andrzej wietlik: „Wiadomo, e spoeczestwo nas nie rozumie. Nikt nas nie rozumie”. I Andrzej Kwietniewski: „Chcielimy wykona jaki gest w kierunku spoeczestwa, ktremu »New Pop« - o czym zreszt ono jeszcze nie wie - bardzo si podoba. W tym pokadamy nadziej na jakie porozumienie - wanie - po dwudziestu piciu latach”.

d Kaliska, Piramida, fotografia, 2003 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym