strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Prawdziwa historia grupy artystycznej d Kaliska 1979 do 2004, Muzeum Sztuki w odzi, listopad 2004 r.

Jacek Kasprzycki
Srebrne wesele
Kiedy w poowie ciemnych lat 80. projektowalimy z Jerzym Ludwiskim realizacj filmu o sztuce, w ktrym wybrani przez nas wybitni artyci rnych pokole przedstawiliby najkrcej sowem i obrazem swe artystyczne kredo, zastanawialimy si nad jednym pytaniem, tym fundamentalnym, jakie naleaoby im zada, aby uzyska informacje na temat ich artystycznego wiatopogldu. Jerzy doszed do wniosku, e powinno to by pytanie o pytanie wanie. Najwaniejsze, jakie zadaj sobie tworzc lub na jakie szukaj odpowiedzi w swej sztuce.
Ciekawe, jakie pytania nurtuj grup artystw pod nazw d Kaliska? I jak naley pisa o ich dokonaniach? Prbowano bardzo serio, przykadajc do nich tradycyjnie obowizujcy warsztat polskiego historyka sztuki (awangarda, neoawangarda, postmodernizm), ironicznie, przemiewczo, bawochwalczo. Myl, e zarwno „gwni teoretycy” odzi Kaliskiej: Andrzej Kwietniewski i Marek Janiak, jak i Adam Rzepecki, Andrzej wietlik oraz „Makary” Andrzej Wielogrski, wikszo tekstw o sobie akceptujc, odrzucaj zarazem, odnoszc si do nich z pobaliw tolerancj, podobnie jak rasowy Anglosas do obcokrajowca, prbujcego niezbyt udatnie mwi „oryginaln” angielszczyzn. Znamienn jest tu wypowied Marka Janiaka dla „Pegaza” (wydanie z 23 lutego 2004 r.): „Mona powiedzie, e ten »New Pop« jest absurdalnie pozytywn afirmacj wspczesnoci. Wszyscy wszystkich nie rozumiej. Nawet u nas w grupie nie za bardzo wszyscy si rozumiej. Nawet czasem sam nie rozumiem, co gadam”. I jeszcze Andrzej wietlik: „Wiadomo, e spoeczestwo nas nie rozumie. Nikt nas nie rozumie”. I Andrzej Kwietniewski: „Chcielimy wykona jaki gest w kierunku spoeczestwa, ktremu »New Pop« - o czym zreszt ono jeszcze nie wie - bardzo si podoba. W tym pokadamy nadziej na jakie porozumienie - wanie - po dwudziestu piciu latach”.

d Kaliska, Piramida, fotografia, 2003 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym