strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Alessandro Mendini, architekt i projektant, Muzeum Narodowe i Stary Browar w Poznaniu, od 29.04.2004 r.

Anna Borzeskowska
Alchemia Mendiniego

„Byłoby dobrze, gdyby udało się przełamać dążenie do coraz większej izolacji dziedzin sztuki. Od czasu do czasu architekci powinni się wziąć za wzornictwo, malarze za architekturę, projektanci za malarstwo. W ten sposób wnieśliby swoje doświadczenie do innych dyscyplin i taka wymiana idei mogłaby przynieść interesujące rezultaty” – pisał w 1979 r. Alessandro Mendini.
Alessandro Mendini projektuje obiekty, meble, wnętrza, maluje obrazy, tworzy instalacje artystyczne. Wraz z bratem Francesco w latach 70. i 80. działał w studiu projektowania graficznego Alchymia, wprowadzając twórczy ferment do włoskiego wzornictwa. To on sformułował program studia; sprawił, że zainteresowano się przepływem form i znaczeń pomiędzy sztuką a produktem. Powstające projekty charakteryzowały się ostrymi, żywymi kolorami i odważnymi formami czerpanymi z gry pomiędzy konwencjami art deco i modernizmu.
Za swoje osiągnięcia artysta został honorowym członkiem Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie, a także laureatem włoskiej nagrody designu i architektury Compasso d’Oro z 1979 i 1981 roku. Może się także poszczycić honorowym tytułem Architectural League of New York oraz Chevalier des Arts et des Lettres Republiki Francuskiej. Pracował jako profesor projektowania w wiedeńskiej Hochschule für Angewandte Kunst. Współpracuje z międzynarodowymi firmami, takimi jak Alessi, Philips, Swarovski. Był redaktorem naczelnym pism „Casabella”, „Modo” oraz „Domus”, periodyków z dziedziny sztuki i projektowania. Od 1989 r. prowadzi Atelier Mendini. W ramach jego działalności jest zapraszany do udziału w prestiżowych przedsięwzięciach. Lista zaprojektowanych i zrealizowanych przez niego dzieł jest długa. Należałoby wymienić m.in.: rezydencję Alessiego w Omegnie (Włochy), kompleks teatralny Teatrino della Bicchieraia w toskańskim Arezzo, fabrykę Alessi, muzeum Forum di Omegna, adaptację zabytkowej części rzymskiego dworca kolejowego Roma Termini, pomnik pamięci ofiar w Hiroszimie, Groninger Museum w Holandii, kasyno Arosa w Szwajcarii, przebudowę architektoniczną dzielnicy szwajcarskiego miasta Lugano, projekt centrum multimedialnego oraz pomieszczeń biurowych firmy Madsack w Hanowerze. W ostatnich latach wystawiał m.in. w paryskich Centre Pompidou i Foundation Cartier pour l’Arte Contemporain, w Palazzo Reale w Barcelonie oraz w galeriach sztuki współczesnej w USA, Japonii i wielu krajach Europy, a jego dzieła znajdują się w wielu muzeach i prywatnych kolekcjach na całym świecie.
Najsłynniejsze prace artysty, stworzone w ciągu ostatnich dwudziestu lat, przyjadą do Poznania z europejskich galerii i muzeów, m.in. z paryskiego Foundation Cartier pour l’Arte Contemporain, Vitra Design Museum w Bazylei, muzeów w Groningen i Utrechcie. Na poznańskiej wystawie pojawią się jednak także zupełnie nowe realizacje, zaprojektowane przez Mendiniego specjalnie na tę okazję.

Alessandro Mendini, instalacja w Groningen Museum, 1994 r.

 

 

 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym