strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K P S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wystaw „Malarstwo wci ywe” w Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu” recenzuje Kajetan Giziski, a z okazji retrospektywnego pokazu Tadao Ando w Centre Pompidou sylwetk architekta prezentuje Wojciech Delikta. Agnieszka Salamon-Radecka z kolei przyblia wystaw Akira Inumaru „Jzyk kwiatw”, odbywajc si w krakowskim MOCAK-u. Pokaz „Frankenstein – od Mary Shelley do Doliny Krzemowej” w Museum Strauhof w Zurychu omawia Jdrzej Krystek. W najnowszym „Arteonie” take: Jdrzej Krystek recenzuje wystaw „Macierzystwo od pocztku i bez koca. Antropologiczna opowie”, odbywajc si w Muzeum Etnograficznym w Toruniu. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Baszczyska prezentuje map polskiego dizjanu, a seri „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka koczy artykuem o maestwie Margaret i Stanisawa Kubickich. W rubryce „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika OP kontynuuje swoje rozwaania w tekcie „Ikona i idol cz. 2”. Diana Stelowska natomiast, przybliajc histori wystawy „100 lat malarstwa amerykaskiego”, opowiada o tym, jak mio wpywa na dyplomacj kulturaln. W styczniowym „Arteonie” take aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Odilon Redon, „Podwodna flora”, ok. 1904, pastele i wgiel na papierze, 63,5 x 50 cm, materiay prasowe CSW Znaki Czasu

alien productions, Zwischenraum, Galeria Szyperska, Pozna

Aleksandra Paradowska, Micha Grecki
Zwischenraum
W poznaskiej Galerii Szyperska odbya si wystawa grupy alien productions, powstaej w 1997 r. Tworz j Andrea Sodomka, Martin Breindl, Norbert Math oraz August Black. Pokazem tym Galeria Szyperska kontynuowaa prezentacj wspczesnej sztuki austriackiej – w maju 2004 r. przedstawiono dokumentacj dziaa wiedeskich akcjonistw. W przeciwiestwie do generacji Nitscha, Mhla, Brusa i Schwarzkoglera, czonkowie grupy alien productions, zamiast operowania brutaln ekspresj, buduj w swoich pracach intelektualn konstrukcj. Wchodz w obszary nowych mediw, stosujc midzy innymi intermedia, performance, muzyk elektroniczn, instalacj medialn, fotografi i net art. W Poznaniu zaprezentowali wystaw pod wieloznacznym tytuem „Zwischenraum”. Ma on zwizek zarwno z pojciem czasu, jak i przestrzeni. Jednak kluczowym wydaje si tutaj sowo „zwischen” (midzy), ktre w tym kontekcie oznacza nieokrelon przestrze zawart midzy dominujcymi obszarami.
Takie midzywiaty, w ktre wpisany jest czowiek, ukazane s za pomoc rnych rodkw artystycznych zarwno wizualnych, jak i dwikowych w pracach „alien city”, „Embedded Systems”, „Schallplatte”, „Diafonia” oraz w zdjciach z performance.Bardzo rozbudowanym projektem jest, wsptworzone przez widza w sieci internetowej, wirtualne miasto alien city (www.alien.mur.at). Jawi si ono jako hybryda, podlegajca cigej zmianie i ewolucji. Projekcja wideo, bdca jego wizualizacj, przedstawia typowe widoki rzeczywistych miast z caego wiata (w tym take Poznania), zestawione w jeden organizm. Wizje i pokazane miejsca mona traktowa jak przeduenie snu. Poszczeglne kadry stanowi kompilacj uj, w ktre wplecione s obrazy stworzone w pamici komputera. Dwik za to cigy szum, przypominajcy odgosy miasta tak powszednie, e a nieuwiadamiane. Wyaniaj si z niego goniejsze tony, sowa, muzyka. W pewnym momencie animowana posta kobieca wygasza monolog, na ktry z czasem nakadaj si inne gosy, zakcajce czytelno wypowiedzi.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym