strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T U W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie”: Micha Haake recenzuje wystaw „Wyspiaski”, trwajc w Muzeum Narodowym w Krakowie, Marta Marsicka przedstawia twrczo Anny Ostoi z okazji prezentacji prac artystki w Zachcie, a pokazowi „Organizatorzy ycia. De Stijl, polska awangarda i design”, zorganizowanemu w dzkim Muzeum Sztuki, przyglda si Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta w tekcie „Ksi ciemnoci” przyblia sylwetk Ricka Owensa, ekscentrycznego projektanta mody z Kalifornii. Sawomir Marzec komentuje artyku ukasza Musielaka „Zmierzch instytucji”. W najnowszym „Arteonie” take Zofia Jabonowska-Ratajska omawia wystaw „Mikrokosmos rzeczy...” w Muzeum Warszawy, w rubryce „Sztuka modych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Moniki Marchewki, a Karolina Staszak – Ewy Kozery. W cyklu „Rynek sztuki” Dorota aglewska pisze o tym, jak powinien wyglda wzorcowy dokument autentycznoci dziea i dlaczego bardzo trudno osign ten idea. Andrzej Biernacko z kolei komentuje spotkanie z Adamem Szymczykiem w warszawskiej ASP na Wydziale Zarzdzania Kultur Wizualn. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Wyspiaski, „Helenka z wazonem”, 1902, pastel, papier; 47,5 x 62,8 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie

alien productions, Zwischenraum, Galeria Szyperska, Pozna

Aleksandra Paradowska, Micha Grecki
Zwischenraum
W poznaskiej Galerii Szyperska odbya si wystawa grupy alien productions, powstaej w 1997 r. Tworz j Andrea Sodomka, Martin Breindl, Norbert Math oraz August Black. Pokazem tym Galeria Szyperska kontynuowaa prezentacj wspczesnej sztuki austriackiej – w maju 2004 r. przedstawiono dokumentacj dziaa wiedeskich akcjonistw. W przeciwiestwie do generacji Nitscha, Mhla, Brusa i Schwarzkoglera, czonkowie grupy alien productions, zamiast operowania brutaln ekspresj, buduj w swoich pracach intelektualn konstrukcj. Wchodz w obszary nowych mediw, stosujc midzy innymi intermedia, performance, muzyk elektroniczn, instalacj medialn, fotografi i net art. W Poznaniu zaprezentowali wystaw pod wieloznacznym tytuem „Zwischenraum”. Ma on zwizek zarwno z pojciem czasu, jak i przestrzeni. Jednak kluczowym wydaje si tutaj sowo „zwischen” (midzy), ktre w tym kontekcie oznacza nieokrelon przestrze zawart midzy dominujcymi obszarami.
Takie midzywiaty, w ktre wpisany jest czowiek, ukazane s za pomoc rnych rodkw artystycznych zarwno wizualnych, jak i dwikowych w pracach „alien city”, „Embedded Systems”, „Schallplatte”, „Diafonia” oraz w zdjciach z performance.Bardzo rozbudowanym projektem jest, wsptworzone przez widza w sieci internetowej, wirtualne miasto alien city (www.alien.mur.at). Jawi si ono jako hybryda, podlegajca cigej zmianie i ewolucji. Projekcja wideo, bdca jego wizualizacj, przedstawia typowe widoki rzeczywistych miast z caego wiata (w tym take Poznania), zestawione w jeden organizm. Wizje i pokazane miejsca mona traktowa jak przeduenie snu. Poszczeglne kadry stanowi kompilacj uj, w ktre wplecione s obrazy stworzone w pamici komputera. Dwik za to cigy szum, przypominajcy odgosy miasta tak powszednie, e a nieuwiadamiane. Wyaniaj si z niego goniejsze tony, sowa, muzyka. W pewnym momencie animowana posta kobieca wygasza monolog, na ktry z czasem nakadaj si inne gosy, zakcajce czytelno wypowiedzi.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym