strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

alien productions, Zwischenraum, Galeria Szyperska, Poznań

Aleksandra Paradowska, Michał Górecki
Zwischenraum
W poznańskiej Galerii Szyperska odbyła się wystawa grupy alien productions, powstałej w 1997 r. Tworzą ją Andrea Sodomka, Martin Breindl, Norbert Math oraz August Black. Pokazem tym Galeria Szyperska kontynuowała prezentację współczesnej sztuki austriackiej – w maju 2004 r. przedstawiono dokumentację działań wiedeńskich akcjonistów. W przeciwieństwie do generacji Nitscha, Mühla, Brusa i Schwarzkoglera, członkowie grupy alien productions, zamiast operowania brutalną ekspresją, budują w swoich pracach intelektualną konstrukcję. Wchodzą w obszary nowych mediów, stosując między innymi intermedia, performance, muzykę elektroniczną, instalację medialną, fotografię i net art. W Poznaniu zaprezentowali wystawę pod wieloznacznym tytułem „Zwischenraum”. Ma on związek zarówno z pojęciem czasu, jak i przestrzeni. Jednak kluczowym wydaje się tutaj słowo „zwischen” (między), które w tym kontekście oznacza nieokreśloną przestrzeń zawartą między dominującymi obszarami.
Takie międzyświaty, w które wpisany jest człowiek, ukazane są za pomocą różnych środków artystycznych zarówno wizualnych, jak i dźwiękowych w pracach „alien city”, „Embedded Systems”, „Schallplatte”, „Diafonia” oraz w zdjęciach z performance.Bardzo rozbudowanym projektem jest, współtworzone przez widza w sieci internetowej, wirtualne miasto alien city (www.alien.mur.at). Jawi się ono jako hybryda, podlegająca ciągłej zmianie i ewolucji. Projekcja wideo, będąca jego wizualizacją, przedstawia typowe widoki rzeczywistych miast z całego świata (w tym także Poznania), zestawione w jeden organizm. Wizje i pokazane miejsca można traktować jak przedłużenie snu. Poszczególne kadry stanowią kompilację ujęć, w które wplecione są obrazy stworzone w pamięci komputera. Dźwięk zaś to ciągły szum, przypominający odgłosy miasta tak powszednie, że aż nieuświadamiane. Wyłaniają się z niego głośniejsze tony, słowa, muzyka. W pewnym momencie animowana postać kobieca wygłasza monolog, na który z czasem nakładają się inne głosy, zakłócające czytelność wypowiedzi.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym