strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

alien productions, Zwischenraum, Galeria Szyperska, Pozna

Aleksandra Paradowska, Micha Grecki
Zwischenraum
W poznaskiej Galerii Szyperska odbya si wystawa grupy alien productions, powstaej w 1997 r. Tworz j Andrea Sodomka, Martin Breindl, Norbert Math oraz August Black. Pokazem tym Galeria Szyperska kontynuowaa prezentacj wspczesnej sztuki austriackiej – w maju 2004 r. przedstawiono dokumentacj dziaa wiedeskich akcjonistw. W przeciwiestwie do generacji Nitscha, Mhla, Brusa i Schwarzkoglera, czonkowie grupy alien productions, zamiast operowania brutaln ekspresj, buduj w swoich pracach intelektualn konstrukcj. Wchodz w obszary nowych mediw, stosujc midzy innymi intermedia, performance, muzyk elektroniczn, instalacj medialn, fotografi i net art. W Poznaniu zaprezentowali wystaw pod wieloznacznym tytuem „Zwischenraum”. Ma on zwizek zarwno z pojciem czasu, jak i przestrzeni. Jednak kluczowym wydaje si tutaj sowo „zwischen” (midzy), ktre w tym kontekcie oznacza nieokrelon przestrze zawart midzy dominujcymi obszarami.
Takie midzywiaty, w ktre wpisany jest czowiek, ukazane s za pomoc rnych rodkw artystycznych zarwno wizualnych, jak i dwikowych w pracach „alien city”, „Embedded Systems”, „Schallplatte”, „Diafonia” oraz w zdjciach z performance.Bardzo rozbudowanym projektem jest, wsptworzone przez widza w sieci internetowej, wirtualne miasto alien city (www.alien.mur.at). Jawi si ono jako hybryda, podlegajca cigej zmianie i ewolucji. Projekcja wideo, bdca jego wizualizacj, przedstawia typowe widoki rzeczywistych miast z caego wiata (w tym take Poznania), zestawione w jeden organizm. Wizje i pokazane miejsca mona traktowa jak przeduenie snu. Poszczeglne kadry stanowi kompilacj uj, w ktre wplecione s obrazy stworzone w pamici komputera. Dwik za to cigy szum, przypominajcy odgosy miasta tak powszednie, e a nieuwiadamiane. Wyaniaj si z niego goniejsze tony, sowa, muzyka. W pewnym momencie animowana posta kobieca wygasza monolog, na ktry z czasem nakadaj si inne gosy, zakcajce czytelno wypowiedzi.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym