strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

alien productions, Zwischenraum, Galeria Szyperska, Pozna

Aleksandra Paradowska, Micha Grecki
Zwischenraum
W poznaskiej Galerii Szyperska odbya si wystawa grupy alien productions, powstaej w 1997 r. Tworz j Andrea Sodomka, Martin Breindl, Norbert Math oraz August Black. Pokazem tym Galeria Szyperska kontynuowaa prezentacj wspczesnej sztuki austriackiej – w maju 2004 r. przedstawiono dokumentacj dziaa wiedeskich akcjonistw. W przeciwiestwie do generacji Nitscha, Mhla, Brusa i Schwarzkoglera, czonkowie grupy alien productions, zamiast operowania brutaln ekspresj, buduj w swoich pracach intelektualn konstrukcj. Wchodz w obszary nowych mediw, stosujc midzy innymi intermedia, performance, muzyk elektroniczn, instalacj medialn, fotografi i net art. W Poznaniu zaprezentowali wystaw pod wieloznacznym tytuem „Zwischenraum”. Ma on zwizek zarwno z pojciem czasu, jak i przestrzeni. Jednak kluczowym wydaje si tutaj sowo „zwischen” (midzy), ktre w tym kontekcie oznacza nieokrelon przestrze zawart midzy dominujcymi obszarami.
Takie midzywiaty, w ktre wpisany jest czowiek, ukazane s za pomoc rnych rodkw artystycznych zarwno wizualnych, jak i dwikowych w pracach „alien city”, „Embedded Systems”, „Schallplatte”, „Diafonia” oraz w zdjciach z performance.Bardzo rozbudowanym projektem jest, wsptworzone przez widza w sieci internetowej, wirtualne miasto alien city (www.alien.mur.at). Jawi si ono jako hybryda, podlegajca cigej zmianie i ewolucji. Projekcja wideo, bdca jego wizualizacj, przedstawia typowe widoki rzeczywistych miast z caego wiata (w tym take Poznania), zestawione w jeden organizm. Wizje i pokazane miejsca mona traktowa jak przeduenie snu. Poszczeglne kadry stanowi kompilacj uj, w ktre wplecione s obrazy stworzone w pamici komputera. Dwik za to cigy szum, przypominajcy odgosy miasta tak powszednie, e a nieuwiadamiane. Wyaniaj si z niego goniejsze tony, sowa, muzyka. W pewnym momencie animowana posta kobieca wygasza monolog, na ktry z czasem nakadaj si inne gosy, zakcajce czytelno wypowiedzi.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym