strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Jacek Duewski, Nizio Gallery, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Wsi do pocigu...
Czynno, wydawa by si mogo, prozaiczna, szczeglnie jeli jest to zwyky pocig PKP, jeden z wielu kursujcych gdzie midzy Szczecinem a Przemylem.
Jacek Duewski do pocigu wsiada regularnie, przemierzajc dystans dzielcy Krakw, miasto, z ktrym wi go lata studiw na ASP, a teraz wsppraca z Wydziaem Form Przemysowych macierzystej uczelni, i Zielon Gr, gdzie mieszka i pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuk Piknych tamtejszego uniwersytetu. W drog za zabiera szkicownik, ktrego kartki pracowicie zapenia malarskimi notatkami. Te wanie wspomnienia „twrczego oka” – dowd, e dla uwanego obserwatora nie ma zaj i okolicznoci banalnych – posuyy jako inspiracja dla „Cyklu kolejowego”, jednego z dwch najnowszych cykli obrazw artysty, prezentowanych, na przeomie maja i czerwca, w Nizio Gallery w Warszawie.
„Cykl kolejowy”, z 2005 roku, i dopeniajca pokaz, o rok wczeniejsza „Odyseja atlantycka 2001” nawizuj do tematu podry, od dawna ju fascynujcego malarza. Impresja, wspomnienie z podry jako typ wypowiedzi artystycznej – przede wszystkim literackiej, ale take plastycznej – ma tradycj niemal rwnie dug jak historia samej „czynnoci” podrowania. Duewski, notujc uchwycone w przelocie postacie, sceny, wycinki krajobrazu, buduje na wzr dawnych mistrzw swoj Liber Studiorum. Motywy z niej wybrane po przeniesieniu na ptno zo si na osobist relacj artysty-wdrowca, relacj, dla ktrej punktem wyjcia pozostaje zawsze fragment zaobserwowanej rzeczywistoci.
Pocig rusza: egna go melancholijne spojrzenie drniczki, konduktorka gestem uniesionej doni daje sygna do odjazdu, kontrola biletw, odbity w szybie profil dziewczyny, osamotniona kobieca sylwetka w pustym wagonie, na peronie, zawieszeni midzy wiatem i cieniem, „ksiycowi podrni”...

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym