strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

Jacek Duewski, Nizio Gallery, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Wsi do pocigu...
Czynno, wydawa by si mogo, prozaiczna, szczeglnie jeli jest to zwyky pocig PKP, jeden z wielu kursujcych gdzie midzy Szczecinem a Przemylem.
Jacek Duewski do pocigu wsiada regularnie, przemierzajc dystans dzielcy Krakw, miasto, z ktrym wi go lata studiw na ASP, a teraz wsppraca z Wydziaem Form Przemysowych macierzystej uczelni, i Zielon Gr, gdzie mieszka i pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuk Piknych tamtejszego uniwersytetu. W drog za zabiera szkicownik, ktrego kartki pracowicie zapenia malarskimi notatkami. Te wanie wspomnienia „twrczego oka” – dowd, e dla uwanego obserwatora nie ma zaj i okolicznoci banalnych – posuyy jako inspiracja dla „Cyklu kolejowego”, jednego z dwch najnowszych cykli obrazw artysty, prezentowanych, na przeomie maja i czerwca, w Nizio Gallery w Warszawie.
„Cykl kolejowy”, z 2005 roku, i dopeniajca pokaz, o rok wczeniejsza „Odyseja atlantycka 2001” nawizuj do tematu podry, od dawna ju fascynujcego malarza. Impresja, wspomnienie z podry jako typ wypowiedzi artystycznej – przede wszystkim literackiej, ale take plastycznej – ma tradycj niemal rwnie dug jak historia samej „czynnoci” podrowania. Duewski, notujc uchwycone w przelocie postacie, sceny, wycinki krajobrazu, buduje na wzr dawnych mistrzw swoj Liber Studiorum. Motywy z niej wybrane po przeniesieniu na ptno zo si na osobist relacj artysty-wdrowca, relacj, dla ktrej punktem wyjcia pozostaje zawsze fragment zaobserwowanej rzeczywistoci.
Pocig rusza: egna go melancholijne spojrzenie drniczki, konduktorka gestem uniesionej doni daje sygna do odjazdu, kontrola biletw, odbity w szybie profil dziewczyny, osamotniona kobieca sylwetka w pustym wagonie, na peronie, zawieszeni midzy wiatem i cieniem, „ksiycowi podrni”...

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym