strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Jacek Dłużewski, Nizio Gallery, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Wsiąść do pociągu...
Czynność, wydawać by się mogło, prozaiczna, szczególnie jeśli jest to zwykły pociąg PKP, jeden z wielu kursujących gdzieś między Szczecinem a Przemyślem.
Jacek Dłużewski do pociągu wsiada regularnie, przemierzając dystans dzielący Kraków, miasto, z którym wiążą go lata studiów na ASP, a teraz współpraca z Wydziałem Form Przemysłowych macierzystej uczelni, i Zieloną Górę, gdzie mieszka i pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuk Pięknych tamtejszego uniwersytetu. W drogę zaś zabiera szkicownik, którego kartki pracowicie zapełnia malarskimi notatkami. Te właśnie wspomnienia „twórczego oka” – dowód, że dla uważnego obserwatora nie ma zajęć i okoliczności banalnych – posłużyły jako inspiracja dla „Cyklu kolejowego”, jednego z dwóch najnowszych cykli obrazów artysty, prezentowanych, na przełomie maja i czerwca, w Nizio Gallery w Warszawie.
„Cykl kolejowy”, z 2005 roku, i dopełniająca pokaz, o rok wcześniejsza „Odyseja atlantycka 2001” nawiązują do tematu podróży, od dawna już fascynującego malarza. Impresja, wspomnienie z podróży jako typ wypowiedzi artystycznej – przede wszystkim literackiej, ale także plastycznej – ma tradycję niemal równie długą jak historia samej „czynności” podróżowania. Dłużewski, notując uchwycone w przelocie postacie, sceny, wycinki krajobrazu, buduje na wzór dawnych mistrzów swoją Liber Studiorum. Motywy z niej wybrane po przeniesieniu na płótno złożą się na osobistą relację artysty-wędrowca, relację, dla której punktem wyjścia pozostaje zawsze fragment zaobserwowanej rzeczywistości.
Pociąg rusza: żegna go melancholijne spojrzenie dróżniczki, konduktorka gestem uniesionej dłoni daje sygnał do odjazdu, kontrola biletów, odbity w szybie profil dziewczyny, osamotniona kobieca sylwetka w pustym wagonie, na peronie, zawieszeni między światłem i cieniem, „księżycowi podróżni”...

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym