strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY
   »

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

Jacek Duewski, Nizio Gallery, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Wsi do pocigu...
Czynno, wydawa by si mogo, prozaiczna, szczeglnie jeli jest to zwyky pocig PKP, jeden z wielu kursujcych gdzie midzy Szczecinem a Przemylem.
Jacek Duewski do pocigu wsiada regularnie, przemierzajc dystans dzielcy Krakw, miasto, z ktrym wi go lata studiw na ASP, a teraz wsppraca z Wydziaem Form Przemysowych macierzystej uczelni, i Zielon Gr, gdzie mieszka i pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuk Piknych tamtejszego uniwersytetu. W drog za zabiera szkicownik, ktrego kartki pracowicie zapenia malarskimi notatkami. Te wanie wspomnienia „twrczego oka” – dowd, e dla uwanego obserwatora nie ma zaj i okolicznoci banalnych – posuyy jako inspiracja dla „Cyklu kolejowego”, jednego z dwch najnowszych cykli obrazw artysty, prezentowanych, na przeomie maja i czerwca, w Nizio Gallery w Warszawie.
„Cykl kolejowy”, z 2005 roku, i dopeniajca pokaz, o rok wczeniejsza „Odyseja atlantycka 2001” nawizuj do tematu podry, od dawna ju fascynujcego malarza. Impresja, wspomnienie z podry jako typ wypowiedzi artystycznej – przede wszystkim literackiej, ale take plastycznej – ma tradycj niemal rwnie dug jak historia samej „czynnoci” podrowania. Duewski, notujc uchwycone w przelocie postacie, sceny, wycinki krajobrazu, buduje na wzr dawnych mistrzw swoj Liber Studiorum. Motywy z niej wybrane po przeniesieniu na ptno zo si na osobist relacj artysty-wdrowca, relacj, dla ktrej punktem wyjcia pozostaje zawsze fragment zaobserwowanej rzeczywistoci.
Pocig rusza: egna go melancholijne spojrzenie drniczki, konduktorka gestem uniesionej doni daje sygna do odjazdu, kontrola biletw, odbity w szybie profil dziewczyny, osamotniona kobieca sylwetka w pustym wagonie, na peronie, zawieszeni midzy wiatem i cieniem, „ksiycowi podrni”...

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym