strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Jacek Duewski, Nizio Gallery, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Wsi do pocigu...
Czynno, wydawa by si mogo, prozaiczna, szczeglnie jeli jest to zwyky pocig PKP, jeden z wielu kursujcych gdzie midzy Szczecinem a Przemylem.
Jacek Duewski do pocigu wsiada regularnie, przemierzajc dystans dzielcy Krakw, miasto, z ktrym wi go lata studiw na ASP, a teraz wsppraca z Wydziaem Form Przemysowych macierzystej uczelni, i Zielon Gr, gdzie mieszka i pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuk Piknych tamtejszego uniwersytetu. W drog za zabiera szkicownik, ktrego kartki pracowicie zapenia malarskimi notatkami. Te wanie wspomnienia „twrczego oka” – dowd, e dla uwanego obserwatora nie ma zaj i okolicznoci banalnych – posuyy jako inspiracja dla „Cyklu kolejowego”, jednego z dwch najnowszych cykli obrazw artysty, prezentowanych, na przeomie maja i czerwca, w Nizio Gallery w Warszawie.
„Cykl kolejowy”, z 2005 roku, i dopeniajca pokaz, o rok wczeniejsza „Odyseja atlantycka 2001” nawizuj do tematu podry, od dawna ju fascynujcego malarza. Impresja, wspomnienie z podry jako typ wypowiedzi artystycznej – przede wszystkim literackiej, ale take plastycznej – ma tradycj niemal rwnie dug jak historia samej „czynnoci” podrowania. Duewski, notujc uchwycone w przelocie postacie, sceny, wycinki krajobrazu, buduje na wzr dawnych mistrzw swoj Liber Studiorum. Motywy z niej wybrane po przeniesieniu na ptno zo si na osobist relacj artysty-wdrowca, relacj, dla ktrej punktem wyjcia pozostaje zawsze fragment zaobserwowanej rzeczywistoci.
Pocig rusza: egna go melancholijne spojrzenie drniczki, konduktorka gestem uniesionej doni daje sygna do odjazdu, kontrola biletw, odbity w szybie profil dziewczyny, osamotniona kobieca sylwetka w pustym wagonie, na peronie, zawieszeni midzy wiatem i cieniem, „ksiycowi podrni”...

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym