strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, OW ZPAP, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Czy Warszawa polubi festiwale sztuk piknych?
W salach Galerii DAP i Galerii Lufcik przy siedzibie warszawskiego okrgu Zwizku Polskich Artystw Plastykw pokazano pokonkursow wystaw Warszawskiego Festiwalu Sztuk Piknych 2005. Poczona z prezentacj dzie artystw zaproszonych, stanowia ona gwny akcent caego szeregu imprez skadajcych si na tegoroczny festiwal, nawizujcy do tradycji cyklicznych przegldw organizowanych w stolicy w latach 1966-1978. Histori tamtych festiwalowych spotka przypomnia w katalogu towarzyszcym WFSP’2005 Bogusaw Deptua.
Tegoroczn edycj, odbywajc si ju w zupenie innym kontekcie politycznym, z poprzednimi czy nie tylko wi instytucjonalna – organizatorem jest OW ZPAP, za autorem zaoe projektu jest prezes tego oddziau Ewa Miazek. Podobna jak przed laty jest take ch wczenia do wsplnych akcji moliwie wielu galerii, a take innych instytucji zajmujcych si szeroko pojt promocj sztuki nowoczesnej, w celu stworzenia „przestrzeni wystawienniczej w jednym czasie w wielu miejscach” – jak to ujy Alina Bloch i Majka Orzcka, kuratorki festiwalu. Oprcz „zwizkowych” DAP i Lufcika do festiwalowych dziaa przyczyo si wic 21 innych, wybranych spord wikszej liczby zgaszajcych akces, galerii i fundacji. Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski i Zachta, dwie najwiksze warszawskie instytucje „opieki” nad sztuk nowoczesn, zachoway w stosunku do festiwalu yczliw, ale jednak obojtno.
W Warszawie nie ma – a cilej, nie byo do tej pory – tego typu przegldu. Wrd wielu cyklicznych imprez – muzycznych, teatralnych, filmowych – odbywajcych si w stolicy brak podobnej powiconej sztukom plastycznym. Aby nie zej do roli artystycznej prowincji – czyby podziaa tu przykad Poznania? – Warszawa postanowia wic zadba o promocj wasnych rodowisk twrczych. A te s nie tylko liczne, ale i - jak pokazaa ekspozycja w Galerii DAP - maj si czym pochwali. Wystawa, ktra jest pokosiem konkursu, ogoszonego przez organizatorw festiwalu jeszcze jesieni ubiegego roku i adresowanego do warszawskich artystw i absolwentw szk artystycznych, prezentuje 58 dzie 48 artystw wszystkich - co warte uwagi - pokole. Godny podkrelenia jest take trud – i odwaga – jury, w skadzie: Jan Tarasin, Grzegorz Kowalski, Tomasz Dominik, Bogusaw Deptua i Andrzej Kalina, ktre dokonao selekcji spord ponad 600 nadesanych propozycji. Sami jurorzy, podejmujc wyzwanie rzucone przez inicjatorw festiwalu, zgodzili si take podda ocenom widzw (ich dziea prezentowaa od 12 czerwca Galeria Schody).
Aby wyaniajcy si z gwnej festiwalowej prezentacji obraz sztuki by moliwie kompletny, organizatorzy zaprosili do udziau w pokazie kilku wybitnych artystw, na ktrych obecnoci szczeglnie im zaleao, a ktrzy w tego typu przegldach uczestniczy i nie musz, i nie lubi. Zabieg – czy wybieg – nader suszny. Prace Magdaleny Abakanowicz, Marii Anto, Boeny Biskupskiej, Tadeusza Dominika, Jana Dobkowskiego, Jacka Dyrzyskiego, Doroty Grynczel, Stefana Gierowskiego, Eugeniusza Markowskiego, Adama Myjaka, Grzegorza Pabla, Teresy Pgowskiej, Adama Styki, Jzefa Szajny, Apoloniusza Wgowskiego i Stanisawa Wieczorka naday ekspozycji wyrazisto i rozmach.   

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, Galeria DAP, Galeria Lufcik, Galeria ART, Galeria Prezydencka, Galeria Krytykw Pokaz, Galeria Test, Galeria XX1, Galeria Promocyjna, Fundacja Atelier, Galeria ArtForum, Fundacja Ateneum, Galeria Delfiny, Galeria Karowa, Galeria Sztuk Piknych vV, Galeria Sztuki Boeny Marki, Galeria SD Wilanw, Stowarzyszenie Pracownie Twrcze Lubelska 30/32, Galeria Wysokie Napicie, Galeria Sztuki Wspczesnej Zapiecek, Galeria Schody, Muzeum Ziemi PAN, Warszawa,

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym