strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T U W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie”: Micha Haake recenzuje wystaw „Wyspiaski”, trwajc w Muzeum Narodowym w Krakowie, Marta Marsicka przedstawia twrczo Anny Ostoi z okazji prezentacji prac artystki w Zachcie, a pokazowi „Organizatorzy ycia. De Stijl, polska awangarda i design”, zorganizowanemu w dzkim Muzeum Sztuki, przyglda si Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta w tekcie „Ksi ciemnoci” przyblia sylwetk Ricka Owensa, ekscentrycznego projektanta mody z Kalifornii. Sawomir Marzec komentuje artyku ukasza Musielaka „Zmierzch instytucji”. W najnowszym „Arteonie” take Zofia Jabonowska-Ratajska omawia wystaw „Mikrokosmos rzeczy...” w Muzeum Warszawy, w rubryce „Sztuka modych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Moniki Marchewki, a Karolina Staszak – Ewy Kozery. W cyklu „Rynek sztuki” Dorota aglewska pisze o tym, jak powinien wyglda wzorcowy dokument autentycznoci dziea i dlaczego bardzo trudno osign ten idea. Andrzej Biernacko z kolei komentuje spotkanie z Adamem Szymczykiem w warszawskiej ASP na Wydziale Zarzdzania Kultur Wizualn. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Wyspiaski, „Helenka z wazonem”, 1902, pastel, papier; 47,5 x 62,8 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, OW ZPAP, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Czy Warszawa polubi festiwale sztuk piknych?
W salach Galerii DAP i Galerii Lufcik przy siedzibie warszawskiego okrgu Zwizku Polskich Artystw Plastykw pokazano pokonkursow wystaw Warszawskiego Festiwalu Sztuk Piknych 2005. Poczona z prezentacj dzie artystw zaproszonych, stanowia ona gwny akcent caego szeregu imprez skadajcych si na tegoroczny festiwal, nawizujcy do tradycji cyklicznych przegldw organizowanych w stolicy w latach 1966-1978. Histori tamtych festiwalowych spotka przypomnia w katalogu towarzyszcym WFSP’2005 Bogusaw Deptua.
Tegoroczn edycj, odbywajc si ju w zupenie innym kontekcie politycznym, z poprzednimi czy nie tylko wi instytucjonalna – organizatorem jest OW ZPAP, za autorem zaoe projektu jest prezes tego oddziau Ewa Miazek. Podobna jak przed laty jest take ch wczenia do wsplnych akcji moliwie wielu galerii, a take innych instytucji zajmujcych si szeroko pojt promocj sztuki nowoczesnej, w celu stworzenia „przestrzeni wystawienniczej w jednym czasie w wielu miejscach” – jak to ujy Alina Bloch i Majka Orzcka, kuratorki festiwalu. Oprcz „zwizkowych” DAP i Lufcika do festiwalowych dziaa przyczyo si wic 21 innych, wybranych spord wikszej liczby zgaszajcych akces, galerii i fundacji. Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski i Zachta, dwie najwiksze warszawskie instytucje „opieki” nad sztuk nowoczesn, zachoway w stosunku do festiwalu yczliw, ale jednak obojtno.
W Warszawie nie ma – a cilej, nie byo do tej pory – tego typu przegldu. Wrd wielu cyklicznych imprez – muzycznych, teatralnych, filmowych – odbywajcych si w stolicy brak podobnej powiconej sztukom plastycznym. Aby nie zej do roli artystycznej prowincji – czyby podziaa tu przykad Poznania? – Warszawa postanowia wic zadba o promocj wasnych rodowisk twrczych. A te s nie tylko liczne, ale i - jak pokazaa ekspozycja w Galerii DAP - maj si czym pochwali. Wystawa, ktra jest pokosiem konkursu, ogoszonego przez organizatorw festiwalu jeszcze jesieni ubiegego roku i adresowanego do warszawskich artystw i absolwentw szk artystycznych, prezentuje 58 dzie 48 artystw wszystkich - co warte uwagi - pokole. Godny podkrelenia jest take trud – i odwaga – jury, w skadzie: Jan Tarasin, Grzegorz Kowalski, Tomasz Dominik, Bogusaw Deptua i Andrzej Kalina, ktre dokonao selekcji spord ponad 600 nadesanych propozycji. Sami jurorzy, podejmujc wyzwanie rzucone przez inicjatorw festiwalu, zgodzili si take podda ocenom widzw (ich dziea prezentowaa od 12 czerwca Galeria Schody).
Aby wyaniajcy si z gwnej festiwalowej prezentacji obraz sztuki by moliwie kompletny, organizatorzy zaprosili do udziau w pokazie kilku wybitnych artystw, na ktrych obecnoci szczeglnie im zaleao, a ktrzy w tego typu przegldach uczestniczy i nie musz, i nie lubi. Zabieg – czy wybieg – nader suszny. Prace Magdaleny Abakanowicz, Marii Anto, Boeny Biskupskiej, Tadeusza Dominika, Jana Dobkowskiego, Jacka Dyrzyskiego, Doroty Grynczel, Stefana Gierowskiego, Eugeniusza Markowskiego, Adama Myjaka, Grzegorza Pabla, Teresy Pgowskiej, Adama Styki, Jzefa Szajny, Apoloniusza Wgowskiego i Stanisawa Wieczorka naday ekspozycji wyrazisto i rozmach.   

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, Galeria DAP, Galeria Lufcik, Galeria ART, Galeria Prezydencka, Galeria Krytykw Pokaz, Galeria Test, Galeria XX1, Galeria Promocyjna, Fundacja Atelier, Galeria ArtForum, Fundacja Ateneum, Galeria Delfiny, Galeria Karowa, Galeria Sztuk Piknych vV, Galeria Sztuki Boeny Marki, Galeria SD Wilanw, Stowarzyszenie Pracownie Twrcze Lubelska 30/32, Galeria Wysokie Napicie, Galeria Sztuki Wspczesnej Zapiecek, Galeria Schody, Muzeum Ziemi PAN, Warszawa,

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym