strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Warszawski Festiwal Sztuk Pięknych, OW ZPAP, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Czy Warszawa polubi festiwale sztuk pięknych?
W salach Galerii DAP i Galerii Lufcik przy siedzibie warszawskiego okręgu Związku Polskich Artystów Plastyków pokazano pokonkursową wystawę Warszawskiego Festiwalu Sztuk Pięknych 2005. Połączona z prezentacją dzieł artystów zaproszonych, stanowiła ona główny akcent całego szeregu imprez składających się na tegoroczny festiwal, nawiązujący do tradycji cyklicznych przeglądów organizowanych w stolicy w latach 1966-1978. Historię tamtych festiwalowych spotkań przypomniał w katalogu towarzyszącym WFSP’2005 Bogusław Deptuła.
Tegoroczną edycję, odbywającą się już w zupełnie innym kontekście politycznym, z poprzednimi łączy nie tylko więź instytucjonalna – organizatorem jest OW ZPAP, zaś autorem założeń projektu jest prezes tego oddziału Ewa Miazek. Podobna jak przed laty jest także chęć włączenia do wspólnych akcji możliwie wielu galerii, a także innych instytucji zajmujących się szeroko pojętą promocją sztuki nowoczesnej, w celu stworzenia „przestrzeni wystawienniczej w jednym czasie w wielu miejscach” – jak to ujęły Alina Bloch i Majka Orzęcka, kuratorki festiwalu. Oprócz „związkowych” DAP i Lufcika do festiwalowych działań przyłączyło się więc 21 innych, wybranych spośród większej liczby zgłaszających akces, galerii i fundacji. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Zachęta, dwie największe warszawskie instytucje „opieki” nad sztuką nowoczesną, zachowały w stosunku do festiwalu życzliwą, ale jednak obojętność.
W Warszawie nie ma – a ściślej, nie było do tej pory – tego typu przeglądu. Wśród wielu cyklicznych imprez – muzycznych, teatralnych, filmowych – odbywających się w stolicy brak podobnej poświęconej sztukom plastycznym. Aby nie zejść do roli artystycznej prowincji – czyżby podziałał tu przykład Poznania? – Warszawa postanowiła więc zadbać o promocję własnych środowisk twórczych. A te są nie tylko liczne, ale i - jak pokazała ekspozycja w Galerii DAP - mają się czym pochwalić. Wystawa, która jest pokłosiem konkursu, ogłoszonego przez organizatorów festiwalu jeszcze jesienią ubiegłego roku i adresowanego do warszawskich artystów i absolwentów szkół artystycznych, prezentuje 58 dzieł 48 artystów wszystkich - co warte uwagi - pokoleń. Godny podkreślenia jest także trud – i odwaga – jury, w składzie: Jan Tarasin, Grzegorz Kowalski, Tomasz Dominik, Bogusław Deptuła i Andrzej Kalina, które dokonało selekcji spośród ponad 600 nadesłanych propozycji. Sami jurorzy, podejmując wyzwanie rzucone przez inicjatorów festiwalu, zgodzili się także poddać ocenom widzów (ich dzieła prezentowała od 12 czerwca Galeria Schody).
Aby wyłaniający się z głównej festiwalowej prezentacji obraz sztuki był możliwie kompletny, organizatorzy zaprosili do udziału w pokazie kilku wybitnych artystów, na których obecności szczególnie im zależało, a którzy w tego typu przeglądach uczestniczyć i nie muszą, i nie lubią. Zabieg – czy wybieg – nader słuszny. Prace Magdaleny Abakanowicz, Marii Anto, Bożeny Biskupskiej, Tadeusza Dominika, Jana Dobkowskiego, Jacka Dyrzyńskiego, Doroty Grynczel, Stefana Gierowskiego, Eugeniusza Markowskiego, Adama Myjaka, Grzegorza Pabla, Teresy Pągowskiej, Adama Styki, Józefa Szajny, Apoloniusza Węgłowskiego i Stanisława Wieczorka nadały ekspozycji wyrazistość i rozmach.   

Warszawski Festiwal Sztuk Pięknych, Galeria DAP, Galeria Lufcik, Galeria ART, Galeria Prezydencka, Galeria Krytyków Pokaz, Galeria Test, Galeria XX1, Galeria Promocyjna, Fundacja Atelier, Galeria ArtForum, Fundacja Ateneum, Galeria Delfiny, Galeria Karowa, Galeria Sztuk Pięknych vV, Galeria Sztuki Bożeny Marki, Galeria SD Wilanów, Stowarzyszenie Pracownie Twórcze Lubelska 30/32, Galeria Wysokie Napięcie, Galeria Sztuki Współczesnej Zapiecek, Galeria Schody, Muzeum Ziemi PAN, Warszawa,

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym