strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K P S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wystaw „Malarstwo wci ywe” w Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu” recenzuje Kajetan Giziski, a z okazji retrospektywnego pokazu Tadao Ando w Centre Pompidou sylwetk architekta prezentuje Wojciech Delikta. Agnieszka Salamon-Radecka z kolei przyblia wystaw Akira Inumaru „Jzyk kwiatw”, odbywajc si w krakowskim MOCAK-u. Pokaz „Frankenstein – od Mary Shelley do Doliny Krzemowej” w Museum Strauhof w Zurychu omawia Jdrzej Krystek. W najnowszym „Arteonie” take: Jdrzej Krystek recenzuje wystaw „Macierzystwo od pocztku i bez koca. Antropologiczna opowie”, odbywajc si w Muzeum Etnograficznym w Toruniu. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Baszczyska prezentuje map polskiego dizjanu, a seri „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka koczy artykuem o maestwie Margaret i Stanisawa Kubickich. W rubryce „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika OP kontynuuje swoje rozwaania w tekcie „Ikona i idol cz. 2”. Diana Stelowska natomiast, przybliajc histori wystawy „100 lat malarstwa amerykaskiego”, opowiada o tym, jak mio wpywa na dyplomacj kulturaln. W styczniowym „Arteonie” take aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Odilon Redon, „Podwodna flora”, ok. 1904, pastele i wgiel na papierze, 63,5 x 50 cm, materiay prasowe CSW Znaki Czasu

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, OW ZPAP, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Czy Warszawa polubi festiwale sztuk piknych?
W salach Galerii DAP i Galerii Lufcik przy siedzibie warszawskiego okrgu Zwizku Polskich Artystw Plastykw pokazano pokonkursow wystaw Warszawskiego Festiwalu Sztuk Piknych 2005. Poczona z prezentacj dzie artystw zaproszonych, stanowia ona gwny akcent caego szeregu imprez skadajcych si na tegoroczny festiwal, nawizujcy do tradycji cyklicznych przegldw organizowanych w stolicy w latach 1966-1978. Histori tamtych festiwalowych spotka przypomnia w katalogu towarzyszcym WFSP’2005 Bogusaw Deptua.
Tegoroczn edycj, odbywajc si ju w zupenie innym kontekcie politycznym, z poprzednimi czy nie tylko wi instytucjonalna – organizatorem jest OW ZPAP, za autorem zaoe projektu jest prezes tego oddziau Ewa Miazek. Podobna jak przed laty jest take ch wczenia do wsplnych akcji moliwie wielu galerii, a take innych instytucji zajmujcych si szeroko pojt promocj sztuki nowoczesnej, w celu stworzenia „przestrzeni wystawienniczej w jednym czasie w wielu miejscach” – jak to ujy Alina Bloch i Majka Orzcka, kuratorki festiwalu. Oprcz „zwizkowych” DAP i Lufcika do festiwalowych dziaa przyczyo si wic 21 innych, wybranych spord wikszej liczby zgaszajcych akces, galerii i fundacji. Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski i Zachta, dwie najwiksze warszawskie instytucje „opieki” nad sztuk nowoczesn, zachoway w stosunku do festiwalu yczliw, ale jednak obojtno.
W Warszawie nie ma – a cilej, nie byo do tej pory – tego typu przegldu. Wrd wielu cyklicznych imprez – muzycznych, teatralnych, filmowych – odbywajcych si w stolicy brak podobnej powiconej sztukom plastycznym. Aby nie zej do roli artystycznej prowincji – czyby podziaa tu przykad Poznania? – Warszawa postanowia wic zadba o promocj wasnych rodowisk twrczych. A te s nie tylko liczne, ale i - jak pokazaa ekspozycja w Galerii DAP - maj si czym pochwali. Wystawa, ktra jest pokosiem konkursu, ogoszonego przez organizatorw festiwalu jeszcze jesieni ubiegego roku i adresowanego do warszawskich artystw i absolwentw szk artystycznych, prezentuje 58 dzie 48 artystw wszystkich - co warte uwagi - pokole. Godny podkrelenia jest take trud – i odwaga – jury, w skadzie: Jan Tarasin, Grzegorz Kowalski, Tomasz Dominik, Bogusaw Deptua i Andrzej Kalina, ktre dokonao selekcji spord ponad 600 nadesanych propozycji. Sami jurorzy, podejmujc wyzwanie rzucone przez inicjatorw festiwalu, zgodzili si take podda ocenom widzw (ich dziea prezentowaa od 12 czerwca Galeria Schody).
Aby wyaniajcy si z gwnej festiwalowej prezentacji obraz sztuki by moliwie kompletny, organizatorzy zaprosili do udziau w pokazie kilku wybitnych artystw, na ktrych obecnoci szczeglnie im zaleao, a ktrzy w tego typu przegldach uczestniczy i nie musz, i nie lubi. Zabieg – czy wybieg – nader suszny. Prace Magdaleny Abakanowicz, Marii Anto, Boeny Biskupskiej, Tadeusza Dominika, Jana Dobkowskiego, Jacka Dyrzyskiego, Doroty Grynczel, Stefana Gierowskiego, Eugeniusza Markowskiego, Adama Myjaka, Grzegorza Pabla, Teresy Pgowskiej, Adama Styki, Jzefa Szajny, Apoloniusza Wgowskiego i Stanisawa Wieczorka naday ekspozycji wyrazisto i rozmach.   

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, Galeria DAP, Galeria Lufcik, Galeria ART, Galeria Prezydencka, Galeria Krytykw Pokaz, Galeria Test, Galeria XX1, Galeria Promocyjna, Fundacja Atelier, Galeria ArtForum, Fundacja Ateneum, Galeria Delfiny, Galeria Karowa, Galeria Sztuk Piknych vV, Galeria Sztuki Boeny Marki, Galeria SD Wilanw, Stowarzyszenie Pracownie Twrcze Lubelska 30/32, Galeria Wysokie Napicie, Galeria Sztuki Wspczesnej Zapiecek, Galeria Schody, Muzeum Ziemi PAN, Warszawa,

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym