strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum Narodowe / Oddzia Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Biaecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdasku jest przegldem twrczoci malarskiej gdaszczanki – Beaty Ewy Biaeckiej. Artystka wycznym tematem swoich obrazw uczynia kobiet. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co skada si na kobieco i buduje jej si, okrela status, mwi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspczesnym wiecie. Bohaterki jej obrazw to postaci wspczesne: „Marta” (2006), „Mdoci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a take wici chrzecijascy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawie wyjtkowe miejsce zajmuje matka, czego przykadem mog by obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln form przedstawie artystka osadza we wspczesnym kontekcie. Czsto do postaci matek, przyjaciek, dziewczynek docza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieowych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pene treci oraz emocji, z drugiej, formalnej – chodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopenia swoje oleje tradycyjnym, penym haftem. Ta traktowana jako wycznie kobiece zajcie technika odgrywa istotn rol w obrazowej narracji, potguje wymow i dramatyzm przedstawienia. Na gdaskiej wystawie, ktrej towarzyszy bdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazw.
Biaecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagrd i wyrnie – stworzya oryginalny i wyrazisty styl. Wyrnia j niezwyka zdolno twrczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrzecijaskiej ikonografii ze wspczesn narracj i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Biaecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, ptno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwi]

   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, OW ZPAP, Warszawa

Agnieszka Kluczewska
Czy Warszawa polubi festiwale sztuk piknych?
W salach Galerii DAP i Galerii Lufcik przy siedzibie warszawskiego okrgu Zwizku Polskich Artystw Plastykw pokazano pokonkursow wystaw Warszawskiego Festiwalu Sztuk Piknych 2005. Poczona z prezentacj dzie artystw zaproszonych, stanowia ona gwny akcent caego szeregu imprez skadajcych si na tegoroczny festiwal, nawizujcy do tradycji cyklicznych przegldw organizowanych w stolicy w latach 1966-1978. Histori tamtych festiwalowych spotka przypomnia w katalogu towarzyszcym WFSP’2005 Bogusaw Deptua.
Tegoroczn edycj, odbywajc si ju w zupenie innym kontekcie politycznym, z poprzednimi czy nie tylko wi instytucjonalna – organizatorem jest OW ZPAP, za autorem zaoe projektu jest prezes tego oddziau Ewa Miazek. Podobna jak przed laty jest take ch wczenia do wsplnych akcji moliwie wielu galerii, a take innych instytucji zajmujcych si szeroko pojt promocj sztuki nowoczesnej, w celu stworzenia „przestrzeni wystawienniczej w jednym czasie w wielu miejscach” – jak to ujy Alina Bloch i Majka Orzcka, kuratorki festiwalu. Oprcz „zwizkowych” DAP i Lufcika do festiwalowych dziaa przyczyo si wic 21 innych, wybranych spord wikszej liczby zgaszajcych akces, galerii i fundacji. Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski i Zachta, dwie najwiksze warszawskie instytucje „opieki” nad sztuk nowoczesn, zachoway w stosunku do festiwalu yczliw, ale jednak obojtno.
W Warszawie nie ma – a cilej, nie byo do tej pory – tego typu przegldu. Wrd wielu cyklicznych imprez – muzycznych, teatralnych, filmowych – odbywajcych si w stolicy brak podobnej powiconej sztukom plastycznym. Aby nie zej do roli artystycznej prowincji – czyby podziaa tu przykad Poznania? – Warszawa postanowia wic zadba o promocj wasnych rodowisk twrczych. A te s nie tylko liczne, ale i - jak pokazaa ekspozycja w Galerii DAP - maj si czym pochwali. Wystawa, ktra jest pokosiem konkursu, ogoszonego przez organizatorw festiwalu jeszcze jesieni ubiegego roku i adresowanego do warszawskich artystw i absolwentw szk artystycznych, prezentuje 58 dzie 48 artystw wszystkich - co warte uwagi - pokole. Godny podkrelenia jest take trud – i odwaga – jury, w skadzie: Jan Tarasin, Grzegorz Kowalski, Tomasz Dominik, Bogusaw Deptua i Andrzej Kalina, ktre dokonao selekcji spord ponad 600 nadesanych propozycji. Sami jurorzy, podejmujc wyzwanie rzucone przez inicjatorw festiwalu, zgodzili si take podda ocenom widzw (ich dziea prezentowaa od 12 czerwca Galeria Schody).
Aby wyaniajcy si z gwnej festiwalowej prezentacji obraz sztuki by moliwie kompletny, organizatorzy zaprosili do udziau w pokazie kilku wybitnych artystw, na ktrych obecnoci szczeglnie im zaleao, a ktrzy w tego typu przegldach uczestniczy i nie musz, i nie lubi. Zabieg – czy wybieg – nader suszny. Prace Magdaleny Abakanowicz, Marii Anto, Boeny Biskupskiej, Tadeusza Dominika, Jana Dobkowskiego, Jacka Dyrzyskiego, Doroty Grynczel, Stefana Gierowskiego, Eugeniusza Markowskiego, Adama Myjaka, Grzegorza Pabla, Teresy Pgowskiej, Adama Styki, Jzefa Szajny, Apoloniusza Wgowskiego i Stanisawa Wieczorka naday ekspozycji wyrazisto i rozmach.   

Warszawski Festiwal Sztuk Piknych, Galeria DAP, Galeria Lufcik, Galeria ART, Galeria Prezydencka, Galeria Krytykw Pokaz, Galeria Test, Galeria XX1, Galeria Promocyjna, Fundacja Atelier, Galeria ArtForum, Fundacja Ateneum, Galeria Delfiny, Galeria Karowa, Galeria Sztuk Piknych vV, Galeria Sztuki Boeny Marki, Galeria SD Wilanw, Stowarzyszenie Pracownie Twrcze Lubelska 30/32, Galeria Wysokie Napicie, Galeria Sztuki Wspczesnej Zapiecek, Galeria Schody, Muzeum Ziemi PAN, Warszawa,

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym