strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Back to the Future. Shanghai Arts., IF Museum Inner Spaces, Pozna

Cai Meng Ling
Powrt do przyszoci
Ostatnie dziesi lat to dla instytucji zajmujcych si najnowsz sztuk chisk okres prby i zadomawiania si na miejscowym rynku sztuki. Szanghaj nie jest tu wyjtkiem, cho jego nowatorskie galerie i muzea pojawiaj si powoli i ostronie. Kadego roku powstaj nowe, niektre czysto komercyjne, inne mocno eksperymentalne. Niestety, niewielu z nich udaje si przetrwa prb czasu. Wielu artystw zdaje si przede wszystkim polega na przybyszach z Zachodu, ktrzy dostarczaj im okazji do wystawiania prac oraz zyskania midzynarodowej sawy. Jedno jest pewne, e sztuka staa si wiadomym narzdziem promocji Szanghaju, w nowym wydaniu tego miasta, jako postmodernistycznej metropolii, ktra zabiega o czoow pozycj wrd miast azjatyckich.
Po okresie ywioowego i nieco chaotycznego wzrostu, ktry grozi destabilizacj, nastpi etap porzdkowania i instytucjonalizowania procesw gospodarczych i spoecznych. Rwnolege tendencje mona zaobserwowa w yciu kulturalnym. Sztuka wspczesna staje si czci oficjalnego obiegu kultury. Dowodz tego otwarte w kocu 2003 r. Duolun Museum of Modern Art oraz odbywajce si regularnie Biennale w Szanghaju, bdce okazj do zaprezentowania kreatywnoci miasta i jego nowatorskiej sztuki. Z drugiej strony, wadze Chiskiej Republiki Ludowej zdaj sobie spraw, e nie s w stanie zatrzyma produkcji artystycznej, wol wic dostarczy artystom przestrzeni, w ktrej, chocia czciowo, bd mogy ich kontrolowa. Szanghajscy artyci s wiadomi, e bezuyteczne jest otwarte podejmowanie tematw politycznych, nie szczdz jednak wysikw, by najpierw wynegocjowa przestrze dla nich samych w kadrze kultury reformistycznej. Sztuka powstajca obecnie w Szanghaju podejmuje, cho nie wprost, ale zdecydowanie, dylematy zwizane z przestrzeni publiczn, poniewa to tutaj, a nie gdzie indziej sytuuje si jej wasna przyszo oraz przyszo spoeczestwa napdzanego machin neoliberalnej modernizacji.
Na wystawie „Back to the Future, Shanghai Arts”, zorganizowanej w maju w IF Museum Inner Spaces w Poznaniu, ktrej kuratorem by Gu Zhenqing, komisarz muzeum Duolun, we wsppracy z Tomaszem Wendlandem i Magdalen Czechosk, widzowie byli wiadkami dialogu, ktry podejmuj artyci szanghajscy z przyszoci, dialogu prowadzonego z perspektywy rzeczywistoci i dowiadcze pokolenia artystw urodzonych w latach 1960-1970, ktrzy - jak pisze Claude Weill w „Le Nouvel Observateur” - „urodzili si w Chinach – koszarach Mao, dorastali w Chinach - »szybko si bogacie« Deng Xiaopinga, a ich dorose ycie to czas turbo – Chin Jiang Zemina”, a od niedawna w Chinach zrwnowaonego wzrostu Hu Jintao.

Tumaczenie Magdalena Czechoska

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym