strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Back to the Future. Shanghai Arts., IF Museum Inner Spaces, Pozna

Cai Meng Ling
Powrt do przyszoci
Ostatnie dziesi lat to dla instytucji zajmujcych si najnowsz sztuk chisk okres prby i zadomawiania si na miejscowym rynku sztuki. Szanghaj nie jest tu wyjtkiem, cho jego nowatorskie galerie i muzea pojawiaj si powoli i ostronie. Kadego roku powstaj nowe, niektre czysto komercyjne, inne mocno eksperymentalne. Niestety, niewielu z nich udaje si przetrwa prb czasu. Wielu artystw zdaje si przede wszystkim polega na przybyszach z Zachodu, ktrzy dostarczaj im okazji do wystawiania prac oraz zyskania midzynarodowej sawy. Jedno jest pewne, e sztuka staa si wiadomym narzdziem promocji Szanghaju, w nowym wydaniu tego miasta, jako postmodernistycznej metropolii, ktra zabiega o czoow pozycj wrd miast azjatyckich.
Po okresie ywioowego i nieco chaotycznego wzrostu, ktry grozi destabilizacj, nastpi etap porzdkowania i instytucjonalizowania procesw gospodarczych i spoecznych. Rwnolege tendencje mona zaobserwowa w yciu kulturalnym. Sztuka wspczesna staje si czci oficjalnego obiegu kultury. Dowodz tego otwarte w kocu 2003 r. Duolun Museum of Modern Art oraz odbywajce si regularnie Biennale w Szanghaju, bdce okazj do zaprezentowania kreatywnoci miasta i jego nowatorskiej sztuki. Z drugiej strony, wadze Chiskiej Republiki Ludowej zdaj sobie spraw, e nie s w stanie zatrzyma produkcji artystycznej, wol wic dostarczy artystom przestrzeni, w ktrej, chocia czciowo, bd mogy ich kontrolowa. Szanghajscy artyci s wiadomi, e bezuyteczne jest otwarte podejmowanie tematw politycznych, nie szczdz jednak wysikw, by najpierw wynegocjowa przestrze dla nich samych w kadrze kultury reformistycznej. Sztuka powstajca obecnie w Szanghaju podejmuje, cho nie wprost, ale zdecydowanie, dylematy zwizane z przestrzeni publiczn, poniewa to tutaj, a nie gdzie indziej sytuuje si jej wasna przyszo oraz przyszo spoeczestwa napdzanego machin neoliberalnej modernizacji.
Na wystawie „Back to the Future, Shanghai Arts”, zorganizowanej w maju w IF Museum Inner Spaces w Poznaniu, ktrej kuratorem by Gu Zhenqing, komisarz muzeum Duolun, we wsppracy z Tomaszem Wendlandem i Magdalen Czechosk, widzowie byli wiadkami dialogu, ktry podejmuj artyci szanghajscy z przyszoci, dialogu prowadzonego z perspektywy rzeczywistoci i dowiadcze pokolenia artystw urodzonych w latach 1960-1970, ktrzy - jak pisze Claude Weill w „Le Nouvel Observateur” - „urodzili si w Chinach – koszarach Mao, dorastali w Chinach - »szybko si bogacie« Deng Xiaopinga, a ich dorose ycie to czas turbo – Chin Jiang Zemina”, a od niedawna w Chinach zrwnowaonego wzrostu Hu Jintao.

Tumaczenie Magdalena Czechoska

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym