strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Back to the Future. Shanghai Arts., IF Museum Inner Spaces, Pozna

Cai Meng Ling
Powrt do przyszoci
Ostatnie dziesi lat to dla instytucji zajmujcych si najnowsz sztuk chisk okres prby i zadomawiania si na miejscowym rynku sztuki. Szanghaj nie jest tu wyjtkiem, cho jego nowatorskie galerie i muzea pojawiaj si powoli i ostronie. Kadego roku powstaj nowe, niektre czysto komercyjne, inne mocno eksperymentalne. Niestety, niewielu z nich udaje si przetrwa prb czasu. Wielu artystw zdaje si przede wszystkim polega na przybyszach z Zachodu, ktrzy dostarczaj im okazji do wystawiania prac oraz zyskania midzynarodowej sawy. Jedno jest pewne, e sztuka staa si wiadomym narzdziem promocji Szanghaju, w nowym wydaniu tego miasta, jako postmodernistycznej metropolii, ktra zabiega o czoow pozycj wrd miast azjatyckich.
Po okresie ywioowego i nieco chaotycznego wzrostu, ktry grozi destabilizacj, nastpi etap porzdkowania i instytucjonalizowania procesw gospodarczych i spoecznych. Rwnolege tendencje mona zaobserwowa w yciu kulturalnym. Sztuka wspczesna staje si czci oficjalnego obiegu kultury. Dowodz tego otwarte w kocu 2003 r. Duolun Museum of Modern Art oraz odbywajce si regularnie Biennale w Szanghaju, bdce okazj do zaprezentowania kreatywnoci miasta i jego nowatorskiej sztuki. Z drugiej strony, wadze Chiskiej Republiki Ludowej zdaj sobie spraw, e nie s w stanie zatrzyma produkcji artystycznej, wol wic dostarczy artystom przestrzeni, w ktrej, chocia czciowo, bd mogy ich kontrolowa. Szanghajscy artyci s wiadomi, e bezuyteczne jest otwarte podejmowanie tematw politycznych, nie szczdz jednak wysikw, by najpierw wynegocjowa przestrze dla nich samych w kadrze kultury reformistycznej. Sztuka powstajca obecnie w Szanghaju podejmuje, cho nie wprost, ale zdecydowanie, dylematy zwizane z przestrzeni publiczn, poniewa to tutaj, a nie gdzie indziej sytuuje si jej wasna przyszo oraz przyszo spoeczestwa napdzanego machin neoliberalnej modernizacji.
Na wystawie „Back to the Future, Shanghai Arts”, zorganizowanej w maju w IF Museum Inner Spaces w Poznaniu, ktrej kuratorem by Gu Zhenqing, komisarz muzeum Duolun, we wsppracy z Tomaszem Wendlandem i Magdalen Czechosk, widzowie byli wiadkami dialogu, ktry podejmuj artyci szanghajscy z przyszoci, dialogu prowadzonego z perspektywy rzeczywistoci i dowiadcze pokolenia artystw urodzonych w latach 1960-1970, ktrzy - jak pisze Claude Weill w „Le Nouvel Observateur” - „urodzili si w Chinach – koszarach Mao, dorastali w Chinach - »szybko si bogacie« Deng Xiaopinga, a ich dorose ycie to czas turbo – Chin Jiang Zemina”, a od niedawna w Chinach zrwnowaonego wzrostu Hu Jintao.

Tumaczenie Magdalena Czechoska

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym