strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Obrazy Polskie/Polenbilder 1975-2005. Bernd Schwarzer, Krypta u Pijarów, Kraków

Patrycja Cembrzyńska
Bóg lubi wszystkich malarzy

Źródła neoekspresyjnego malarstwa niemieckiego tkwią głęboko w historii ostatniego pięćdziesięciolecia. Bernd Schwarzer pyta o stan świadomości współczesnego Niemca, o pamięć o hitleryzmie, o mur berliński, w końcu o polityczną rolę dzisiejszych Niemiec. Bliski ideom swego nauczyciela Josepha Beuysa, traktuje sztukę jako terapię, która ludziom uwikłanym w koło historii, pomaga się uwolnić od traumatycznych przeżyć. Jest idealistą. Wierzy w misję artysty i w to, że sztuka może zmieniać świat. „Gott hat alle Maler gern” („Bóg lubi wszystkich malarzy”)z lat 1978-1980 to jeden z pierwszych obrazów, z którymi zostaje skonfrontowany widz na wystawie w krakowskiej Krypcie u Pijarów.
Związany z Düsseldorfem artysta odwiedził w latach 80. Polskę kilkakrotnie. Wówczas w jego pracach zaczęły się pojawiać fotografie Jana Pawła II, Czarna Madonna częstochowska oraz zdjęcia z wieców poparcia dla Solidarności. Częstym motywem prac Schwarzera stała się polska flaga („Polnisches Flaggenbild”, 1975-1976; „Noch ist Polen nicht verloren”, 1985-1988). Z czasem narodziła się cała seria „Obrazów polskich”, których osią jest przeplatająca się historia obu krajów.
Rzeczywistość polityczna i socjokulturowa nowej Europy, będąca głównym tematem sztuki Schwarzera, składa się z obrazów - symboli. Papierowe mapy, banknoty przywiezione z odwiedzanych przez artystę krajów czy twarze polityków wycięte z okładek czasopism – wszystko to, co dla przedstawiciela pop-artu byłoby cywilizacyjnym odrzutem, niemiecki malarz podnosi do rangi świadka historii – pamiątek kształtujących grupową tożsamość.

Bernd Schwarzer, „Obrazy polskie/ Polenbilder 1975-2005”,Galeria Krypta u Pijarów, Kraków, 17.05.-4.06.2005 r.; Fabryka Trzciny, Warszawa, 18.05.-14.06.2005 r.; Muzeum Diecezjalne w Opolu, 17.06.-12.07.2005 r.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym