strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Obrazy Polskie/Polenbilder 1975-2005. Bernd Schwarzer, Krypta u Pijarw, Krakw

Patrycja Cembrzyska
Bg lubi wszystkich malarzy

rda neoekspresyjnego malarstwa niemieckiego tkwi gboko w historii ostatniego pidziesiciolecia. Bernd Schwarzer pyta o stan wiadomoci wspczesnego Niemca, o pami o hitleryzmie, o mur berliski, w kocu o polityczn rol dzisiejszych Niemiec. Bliski ideom swego nauczyciela Josepha Beuysa, traktuje sztuk jako terapi, ktra ludziom uwikanym w koo historii, pomaga si uwolni od traumatycznych przey. Jest idealist. Wierzy w misj artysty i w to, e sztuka moe zmienia wiat. „Gott hat alle Maler gern” („Bg lubi wszystkich malarzy”)z lat 1978-1980 to jeden z pierwszych obrazw, z ktrymi zostaje skonfrontowany widz na wystawie w krakowskiej Krypcie u Pijarw.
Zwizany z Dsseldorfem artysta odwiedzi w latach 80. Polsk kilkakrotnie. Wwczas w jego pracach zaczy si pojawia fotografie Jana Pawa II, Czarna Madonna czstochowska oraz zdjcia z wiecw poparcia dla Solidarnoci. Czstym motywem prac Schwarzera staa si polska flaga („Polnisches Flaggenbild”, 1975-1976; „Noch ist Polen nicht verloren”, 1985-1988). Z czasem narodzia si caa seria „Obrazw polskich”, ktrych osi jest przeplatajca si historia obu krajw.
Rzeczywisto polityczna i socjokulturowa nowej Europy, bdca gwnym tematem sztuki Schwarzera, skada si z obrazw - symboli. Papierowe mapy, banknoty przywiezione z odwiedzanych przez artyst krajw czy twarze politykw wycite z okadek czasopism – wszystko to, co dla przedstawiciela pop-artu byoby cywilizacyjnym odrzutem, niemiecki malarz podnosi do rangi wiadka historii – pamitek ksztatujcych grupow tosamo.

Bernd Schwarzer, „Obrazy polskie/ Polenbilder 1975-2005”,Galeria Krypta u Pijarw, Krakw, 17.05.-4.06.2005 r.; Fabryka Trzciny, Warszawa, 18.05.-14.06.2005 r.; Muzeum Diecezjalne w Opolu, 17.06.-12.07.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym