strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

Obrazy Polskie/Polenbilder 1975-2005. Bernd Schwarzer, Krypta u Pijarw, Krakw

Patrycja Cembrzyska
Bg lubi wszystkich malarzy

rda neoekspresyjnego malarstwa niemieckiego tkwi gboko w historii ostatniego pidziesiciolecia. Bernd Schwarzer pyta o stan wiadomoci wspczesnego Niemca, o pami o hitleryzmie, o mur berliski, w kocu o polityczn rol dzisiejszych Niemiec. Bliski ideom swego nauczyciela Josepha Beuysa, traktuje sztuk jako terapi, ktra ludziom uwikanym w koo historii, pomaga si uwolni od traumatycznych przey. Jest idealist. Wierzy w misj artysty i w to, e sztuka moe zmienia wiat. „Gott hat alle Maler gern” („Bg lubi wszystkich malarzy”)z lat 1978-1980 to jeden z pierwszych obrazw, z ktrymi zostaje skonfrontowany widz na wystawie w krakowskiej Krypcie u Pijarw.
Zwizany z Dsseldorfem artysta odwiedzi w latach 80. Polsk kilkakrotnie. Wwczas w jego pracach zaczy si pojawia fotografie Jana Pawa II, Czarna Madonna czstochowska oraz zdjcia z wiecw poparcia dla Solidarnoci. Czstym motywem prac Schwarzera staa si polska flaga („Polnisches Flaggenbild”, 1975-1976; „Noch ist Polen nicht verloren”, 1985-1988). Z czasem narodzia si caa seria „Obrazw polskich”, ktrych osi jest przeplatajca si historia obu krajw.
Rzeczywisto polityczna i socjokulturowa nowej Europy, bdca gwnym tematem sztuki Schwarzera, skada si z obrazw - symboli. Papierowe mapy, banknoty przywiezione z odwiedzanych przez artyst krajw czy twarze politykw wycite z okadek czasopism – wszystko to, co dla przedstawiciela pop-artu byoby cywilizacyjnym odrzutem, niemiecki malarz podnosi do rangi wiadka historii – pamitek ksztatujcych grupow tosamo.

Bernd Schwarzer, „Obrazy polskie/ Polenbilder 1975-2005”,Galeria Krypta u Pijarw, Krakw, 17.05.-4.06.2005 r.; Fabryka Trzciny, Warszawa, 18.05.-14.06.2005 r.; Muzeum Diecezjalne w Opolu, 17.06.-12.07.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym