strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

Obrazy Polskie/Polenbilder 1975-2005. Bernd Schwarzer, Krypta u Pijarw, Krakw

Patrycja Cembrzyska
Bg lubi wszystkich malarzy

rda neoekspresyjnego malarstwa niemieckiego tkwi gboko w historii ostatniego pidziesiciolecia. Bernd Schwarzer pyta o stan wiadomoci wspczesnego Niemca, o pami o hitleryzmie, o mur berliski, w kocu o polityczn rol dzisiejszych Niemiec. Bliski ideom swego nauczyciela Josepha Beuysa, traktuje sztuk jako terapi, ktra ludziom uwikanym w koo historii, pomaga si uwolni od traumatycznych przey. Jest idealist. Wierzy w misj artysty i w to, e sztuka moe zmienia wiat. „Gott hat alle Maler gern” („Bg lubi wszystkich malarzy”)z lat 1978-1980 to jeden z pierwszych obrazw, z ktrymi zostaje skonfrontowany widz na wystawie w krakowskiej Krypcie u Pijarw.
Zwizany z Dsseldorfem artysta odwiedzi w latach 80. Polsk kilkakrotnie. Wwczas w jego pracach zaczy si pojawia fotografie Jana Pawa II, Czarna Madonna czstochowska oraz zdjcia z wiecw poparcia dla Solidarnoci. Czstym motywem prac Schwarzera staa si polska flaga („Polnisches Flaggenbild”, 1975-1976; „Noch ist Polen nicht verloren”, 1985-1988). Z czasem narodzia si caa seria „Obrazw polskich”, ktrych osi jest przeplatajca si historia obu krajw.
Rzeczywisto polityczna i socjokulturowa nowej Europy, bdca gwnym tematem sztuki Schwarzera, skada si z obrazw - symboli. Papierowe mapy, banknoty przywiezione z odwiedzanych przez artyst krajw czy twarze politykw wycite z okadek czasopism – wszystko to, co dla przedstawiciela pop-artu byoby cywilizacyjnym odrzutem, niemiecki malarz podnosi do rangi wiadka historii – pamitek ksztatujcych grupow tosamo.

Bernd Schwarzer, „Obrazy polskie/ Polenbilder 1975-2005”,Galeria Krypta u Pijarw, Krakw, 17.05.-4.06.2005 r.; Fabryka Trzciny, Warszawa, 18.05.-14.06.2005 r.; Muzeum Diecezjalne w Opolu, 17.06.-12.07.2005 r.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym