strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum Narodowe / Oddzia Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Biaecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdasku jest przegldem twrczoci malarskiej gdaszczanki – Beaty Ewy Biaeckiej. Artystka wycznym tematem swoich obrazw uczynia kobiet. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co skada si na kobieco i buduje jej si, okrela status, mwi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspczesnym wiecie. Bohaterki jej obrazw to postaci wspczesne: „Marta” (2006), „Mdoci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a take wici chrzecijascy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawie wyjtkowe miejsce zajmuje matka, czego przykadem mog by obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln form przedstawie artystka osadza we wspczesnym kontekcie. Czsto do postaci matek, przyjaciek, dziewczynek docza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieowych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pene treci oraz emocji, z drugiej, formalnej – chodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopenia swoje oleje tradycyjnym, penym haftem. Ta traktowana jako wycznie kobiece zajcie technika odgrywa istotn rol w obrazowej narracji, potguje wymow i dramatyzm przedstawienia. Na gdaskiej wystawie, ktrej towarzyszy bdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazw.
Biaecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagrd i wyrnie – stworzya oryginalny i wyrazisty styl. Wyrnia j niezwyka zdolno twrczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrzecijaskiej ikonografii ze wspczesn narracj i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Biaecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, ptno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwi]

   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku

Jest si. Anna Szpakowska-Kujawska, Muzeum Narodowe, Wrocaw

Tadeusz Sawa-Borysawski
Gra z czasem

Gdyby oglda obrazy, rysunki i formy przestrzenne Anny Szpakowskiej-Kujawskiej, dokonujc wyborw z rnych okresw jej twrczoci, mogoby si czasem wydawa, e s to prace rnych artystw. Gdy przeglda si ich zestawiony, obszerny wybr od lat 50. do prac najnowszych, wida, e te rnorodne, wykonywane wieloma technikami i wyraajce rne emocje dziea s ze sob silnie powizane. Charakter tej spjnoci jest szczeglny, odmienny ni w twrczoci innych cenionych wrocawskich malarzy, choby Janiny emojtel, Konrada Jarodzkiego czy Jzefa Haasa. A moe artyci ci, nie tylko oni zreszt, nie pokazuj z zaoenia tak szerokiego spektrum swej dziaalnoci? Moe skupiaj si na wiadomym bd niewiadomym kreowaniu osobowoci, uczytelnianiu odmiennoci, budowaniu wyrazistej osi twrczoci. Nie znamy tego, co drzemie (drzemao) schowane w ich szufladach, teczkach i pracowniach, co jest (byo) przez nich niszczone.
Anna Szpakowska-Kujawska ma w szufladach dziesitki rysunkw, ktrych nie pokazuje, ma obrazy wycznie prywatne, ktrych nie chce eksponowa w galeriach, a wydaje si, e zbir prac pokazany na wystawie autorskiej we wrocawskim Muzeum Narodowym pcznieje od rnorodnoci. Marek Dziekoski - znany architekt - powiedzia przy okazji jednego z wernisay, e „Anna znowu odkotwicza”. Sowo to celnie oddaje rado z eglowania po coraz to nowych przestrzeniach. Anna Szpakowska-Kujawska miaa odwag si otworzy i pokaza nieomal w caym stylistycznym spektrum swego dotychczasowego dorobku. Jest artystk znan, cho zapewne nie tak, jak na to zasuguje. Okazji do ogldania jej prac w tak duym wyborze nie mielimy wiele. Prawd mwic, wystawa zatytuowana „Jest si” w Muzeum Narodowym to jedna z niewielu tak obszernych prezentacji jej dorobku. Komisarz wystawy - Elbieta ubowicz - podja si trudnego zadania: przedstawia nieomal wszystko, co ilustruje zmagania artystki z kolorem, form, z nastrojami, w penym wietle i - w tym sensie - nie prbowaa selekcjonowa prac pod ktem wykrystalizowania wspomnianej wyej „osi twrczoci”. To istotny problem w decydowaniu o ksztacie wystawy. Tak jak fotografia nabiera smaku lub traci na wartoci przez umiejtne lub nie skadrowania, tak czsto ju sam dobr prac artysty mniej lub bardziej uczytelnia jego twrcz osobowo.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym