strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K P S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wystaw „Malarstwo wci ywe” w Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu” recenzuje Kajetan Giziski, a z okazji retrospektywnego pokazu Tadao Ando w Centre Pompidou sylwetk architekta prezentuje Wojciech Delikta. Agnieszka Salamon-Radecka z kolei przyblia wystaw Akira Inumaru „Jzyk kwiatw”, odbywajc si w krakowskim MOCAK-u. Pokaz „Frankenstein – od Mary Shelley do Doliny Krzemowej” w Museum Strauhof w Zurychu omawia Jdrzej Krystek. W najnowszym „Arteonie” take: Jdrzej Krystek recenzuje wystaw „Macierzystwo od pocztku i bez koca. Antropologiczna opowie”, odbywajc si w Muzeum Etnograficznym w Toruniu. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Baszczyska prezentuje map polskiego dizjanu, a seri „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka koczy artykuem o maestwie Margaret i Stanisawa Kubickich. W rubryce „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika OP kontynuuje swoje rozwaania w tekcie „Ikona i idol cz. 2”. Diana Stelowska natomiast, przybliajc histori wystawy „100 lat malarstwa amerykaskiego”, opowiada o tym, jak mio wpywa na dyplomacj kulturaln. W styczniowym „Arteonie” take aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Odilon Redon, „Podwodna flora”, ok. 1904, pastele i wgiel na papierze, 63,5 x 50 cm, materiay prasowe CSW Znaki Czasu

Dwadziecia dwa zlecenia. Joanna Rajkowska, Galeria Program, Warszawa

Agnieszka echowska
Dziennik zlece

Okolicznoci
W 2003 r. berliska galeria Mllerdechiara zaprosia Joann Rajkowsk do programu „Let the artist live”. Artystka postanowia nie tworzy zamknitego projektu. Daa natomiast ogoszenie, e przyjmie za darmo dowolne zlecenie. Czekaa na pomysy innych i wsplnie z nimi chciaa zrealizowa projekt artystyczny. Byo jedno zastrzeenie – zlecenia nie mogy wiza si z seksem i przemoc. Ewentualne koszty materiaw niezbdnych do wykonania prac mieli pokrywa zleceniodawcy.
Joanna Rajkowska zrealizowaa wczeniej kilka projektw artystycznych, ktre angaoway lub zachcay odbiorcw do wspuczestnictwa i do podjcia bezporedniej relacji. W roku 2000 prezentowaa zestaw produktw konsumpcyjnych, starannie opakowanych, sporzdzonych z substancji na bazie ciaa artystki. Byy to puszki z napojami, kremy i inne rzeczy, ktre miay zapewni konsumentom satysfakcj, daway moliwo stania si artystk (czyli kim innym), przeycia jej (cudzej) historii itp. Innym razem Rajkowska przygotowaa w galerii XX1 w Warszawie miejsce do spania dla chtnych. Ochotnicy spali jeden obok drugiego, wystawieni na widok publiczny. Galeria miaa due okna wychodzce na ulic, dlatego picy byli widoczni z zewntrz. Obok picych leay notesy do zapisywania snw. Artystka chciaa pozna ich ukryte historie i marzenia senne. Jeden z ostatnich projektw Joanny Rajkowskiej to sztuczna palma zainstalowana na rondzie w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Projekt dla miasta, dla ludzi, dla mieszkacw. Spenienie nierealnych marze, troch egzotyki w szarym pejzau codziennoci.Projekt realizowany w berliskiej galerii Mllerdechiara mia tytu „Artysta do wynajcia”. Jego cig dalszy nastpi w odzi, podczas Biennale w 2004 r. Artystka zaoferowaa swoj prac robotnikom dzkiej fabryki Uniontex. Wzbudzio to raczej ich niepokj i zdziwienie – to oni oczekuj pracy, pewnoci, e jutro jej nie strac, oczekuj rwnie podwyki. Tego artystka nie potrafia i nie chciaa spenia. Artystka realizowaa rwnie inne zlecenia na terenie odzi. Z wszystkich spotka, zleconych prac pozostawaa dokumentacja zdjciowa, ktr autorka uzupeniaa komentarzem. Ostatecznie Rajkowska wybraa 22 zlecenia z Niemiec i z Polski. Cao – pokaz slajdw z krtkimi opisami oraz niewielkie fotografie – zaprezentowaa w styczniu i lutym 2005 r. w Galerii Program w Warszawie.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym