strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K L O P R S T U W Z
   »
W listopadowym „Arteonie”

wystawie „Co po Cybisie?”, zorganizowanej przez warszawsk Zacht Narodow Galeri Sztuki, przyglda si Andrzej Biernacki, Agnieszka Salamon-Radecka przyblia sylwetk i twrczo Marii Jaremy, recenzujc krakowsk prezentacj „Jaremianka: Zostaj w tym teatrze. Podoba mi si tu”. Aleksandra Sikorska z kolei komentuje mesjanistyczny projekt Ady ADU Karczmarczyk, a Jdrzej Krystek – wystaw „Michael Jackson. On the Wall” w Londynie. Grayna Krzechowicz omawia monograficzn prezentacj Pietera Bruegla Starszego w Wiedniu. W najnowszym „Arteonie take: Kajetan Giziski omawia 9. Midzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w grafice: Hybryda” w toruskiej Wozowni, o trudnej mioci do sztuki pisze Zbigniew Jan Makowski. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka prezentuje sylwetk Stefana Szmaja. Marcin Krajewski z kolei rekomenduje twrczo Dariusza Korola. W listopadowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Jarosaw Modzelewski, „Siewca i niwiarz”, 1989, olej, ptno, 136 180 cm, Zachta, fot. Jerzy Gadykowski, mat. pras. Zachty Narodowej Galerii Sztuki

Dwadziecia dwa zlecenia. Joanna Rajkowska, Galeria Program, Warszawa

Agnieszka echowska
Dziennik zlece

Okolicznoci
W 2003 r. berliska galeria Mllerdechiara zaprosia Joann Rajkowsk do programu „Let the artist live”. Artystka postanowia nie tworzy zamknitego projektu. Daa natomiast ogoszenie, e przyjmie za darmo dowolne zlecenie. Czekaa na pomysy innych i wsplnie z nimi chciaa zrealizowa projekt artystyczny. Byo jedno zastrzeenie – zlecenia nie mogy wiza si z seksem i przemoc. Ewentualne koszty materiaw niezbdnych do wykonania prac mieli pokrywa zleceniodawcy.
Joanna Rajkowska zrealizowaa wczeniej kilka projektw artystycznych, ktre angaoway lub zachcay odbiorcw do wspuczestnictwa i do podjcia bezporedniej relacji. W roku 2000 prezentowaa zestaw produktw konsumpcyjnych, starannie opakowanych, sporzdzonych z substancji na bazie ciaa artystki. Byy to puszki z napojami, kremy i inne rzeczy, ktre miay zapewni konsumentom satysfakcj, daway moliwo stania si artystk (czyli kim innym), przeycia jej (cudzej) historii itp. Innym razem Rajkowska przygotowaa w galerii XX1 w Warszawie miejsce do spania dla chtnych. Ochotnicy spali jeden obok drugiego, wystawieni na widok publiczny. Galeria miaa due okna wychodzce na ulic, dlatego picy byli widoczni z zewntrz. Obok picych leay notesy do zapisywania snw. Artystka chciaa pozna ich ukryte historie i marzenia senne. Jeden z ostatnich projektw Joanny Rajkowskiej to sztuczna palma zainstalowana na rondzie w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Projekt dla miasta, dla ludzi, dla mieszkacw. Spenienie nierealnych marze, troch egzotyki w szarym pejzau codziennoci.Projekt realizowany w berliskiej galerii Mllerdechiara mia tytu „Artysta do wynajcia”. Jego cig dalszy nastpi w odzi, podczas Biennale w 2004 r. Artystka zaoferowaa swoj prac robotnikom dzkiej fabryki Uniontex. Wzbudzio to raczej ich niepokj i zdziwienie – to oni oczekuj pracy, pewnoci, e jutro jej nie strac, oczekuj rwnie podwyki. Tego artystka nie potrafia i nie chciaa spenia. Artystka realizowaa rwnie inne zlecenia na terenie odzi. Z wszystkich spotka, zleconych prac pozostawaa dokumentacja zdjciowa, ktr autorka uzupeniaa komentarzem. Ostatecznie Rajkowska wybraa 22 zlecenia z Niemiec i z Polski. Cao – pokaz slajdw z krtkimi opisami oraz niewielkie fotografie – zaprezentowaa w styczniu i lutym 2005 r. w Galerii Program w Warszawie.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym