strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z
   »

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

Dwadziecia dwa zlecenia. Joanna Rajkowska, Galeria Program, Warszawa

Agnieszka echowska
Dziennik zlece

Okolicznoci
W 2003 r. berliska galeria Mllerdechiara zaprosia Joann Rajkowsk do programu „Let the artist live”. Artystka postanowia nie tworzy zamknitego projektu. Daa natomiast ogoszenie, e przyjmie za darmo dowolne zlecenie. Czekaa na pomysy innych i wsplnie z nimi chciaa zrealizowa projekt artystyczny. Byo jedno zastrzeenie – zlecenia nie mogy wiza si z seksem i przemoc. Ewentualne koszty materiaw niezbdnych do wykonania prac mieli pokrywa zleceniodawcy.
Joanna Rajkowska zrealizowaa wczeniej kilka projektw artystycznych, ktre angaoway lub zachcay odbiorcw do wspuczestnictwa i do podjcia bezporedniej relacji. W roku 2000 prezentowaa zestaw produktw konsumpcyjnych, starannie opakowanych, sporzdzonych z substancji na bazie ciaa artystki. Byy to puszki z napojami, kremy i inne rzeczy, ktre miay zapewni konsumentom satysfakcj, daway moliwo stania si artystk (czyli kim innym), przeycia jej (cudzej) historii itp. Innym razem Rajkowska przygotowaa w galerii XX1 w Warszawie miejsce do spania dla chtnych. Ochotnicy spali jeden obok drugiego, wystawieni na widok publiczny. Galeria miaa due okna wychodzce na ulic, dlatego picy byli widoczni z zewntrz. Obok picych leay notesy do zapisywania snw. Artystka chciaa pozna ich ukryte historie i marzenia senne. Jeden z ostatnich projektw Joanny Rajkowskiej to sztuczna palma zainstalowana na rondzie w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Projekt dla miasta, dla ludzi, dla mieszkacw. Spenienie nierealnych marze, troch egzotyki w szarym pejzau codziennoci.Projekt realizowany w berliskiej galerii Mllerdechiara mia tytu „Artysta do wynajcia”. Jego cig dalszy nastpi w odzi, podczas Biennale w 2004 r. Artystka zaoferowaa swoj prac robotnikom dzkiej fabryki Uniontex. Wzbudzio to raczej ich niepokj i zdziwienie – to oni oczekuj pracy, pewnoci, e jutro jej nie strac, oczekuj rwnie podwyki. Tego artystka nie potrafia i nie chciaa spenia. Artystka realizowaa rwnie inne zlecenia na terenie odzi. Z wszystkich spotka, zleconych prac pozostawaa dokumentacja zdjciowa, ktr autorka uzupeniaa komentarzem. Ostatecznie Rajkowska wybraa 22 zlecenia z Niemiec i z Polski. Cao – pokaz slajdw z krtkimi opisami oraz niewielkie fotografie – zaprezentowaa w styczniu i lutym 2005 r. w Galerii Program w Warszawie.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym