strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Dwadziecia dwa zlecenia. Joanna Rajkowska, Galeria Program, Warszawa

Agnieszka echowska
Dziennik zlece

Okolicznoci
W 2003 r. berliska galeria Mllerdechiara zaprosia Joann Rajkowsk do programu „Let the artist live”. Artystka postanowia nie tworzy zamknitego projektu. Daa natomiast ogoszenie, e przyjmie za darmo dowolne zlecenie. Czekaa na pomysy innych i wsplnie z nimi chciaa zrealizowa projekt artystyczny. Byo jedno zastrzeenie – zlecenia nie mogy wiza si z seksem i przemoc. Ewentualne koszty materiaw niezbdnych do wykonania prac mieli pokrywa zleceniodawcy.
Joanna Rajkowska zrealizowaa wczeniej kilka projektw artystycznych, ktre angaoway lub zachcay odbiorcw do wspuczestnictwa i do podjcia bezporedniej relacji. W roku 2000 prezentowaa zestaw produktw konsumpcyjnych, starannie opakowanych, sporzdzonych z substancji na bazie ciaa artystki. Byy to puszki z napojami, kremy i inne rzeczy, ktre miay zapewni konsumentom satysfakcj, daway moliwo stania si artystk (czyli kim innym), przeycia jej (cudzej) historii itp. Innym razem Rajkowska przygotowaa w galerii XX1 w Warszawie miejsce do spania dla chtnych. Ochotnicy spali jeden obok drugiego, wystawieni na widok publiczny. Galeria miaa due okna wychodzce na ulic, dlatego picy byli widoczni z zewntrz. Obok picych leay notesy do zapisywania snw. Artystka chciaa pozna ich ukryte historie i marzenia senne. Jeden z ostatnich projektw Joanny Rajkowskiej to sztuczna palma zainstalowana na rondzie w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Projekt dla miasta, dla ludzi, dla mieszkacw. Spenienie nierealnych marze, troch egzotyki w szarym pejzau codziennoci.Projekt realizowany w berliskiej galerii Mllerdechiara mia tytu „Artysta do wynajcia”. Jego cig dalszy nastpi w odzi, podczas Biennale w 2004 r. Artystka zaoferowaa swoj prac robotnikom dzkiej fabryki Uniontex. Wzbudzio to raczej ich niepokj i zdziwienie – to oni oczekuj pracy, pewnoci, e jutro jej nie strac, oczekuj rwnie podwyki. Tego artystka nie potrafia i nie chciaa spenia. Artystka realizowaa rwnie inne zlecenia na terenie odzi. Z wszystkich spotka, zleconych prac pozostawaa dokumentacja zdjciowa, ktr autorka uzupeniaa komentarzem. Ostatecznie Rajkowska wybraa 22 zlecenia z Niemiec i z Polski. Cao – pokaz slajdw z krtkimi opisami oraz niewielkie fotografie – zaprezentowaa w styczniu i lutym 2005 r. w Galerii Program w Warszawie.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym